1 USD
1.80911 BGN
Петрол
Bitcoin
$70,477.0

Дрехи и строителна изолация от гъби влизат в битката за планетата

Дрехи и строителна изолация от гъби влизат в битката за планетата

А вие бихте ли носили дрехи от гъби?

Гъбите преживяват своя възход не само в киноиндустрията. Редица стартъпи се опитват да заменят пластамаса, кожените изделия и пилешкото месо... с гъби. 

Базираната в Лондон компания Biohm за биопроизводство отглежда гъби в голям мащаб, като ги захранва с хранителни отпадъци и дървени стърготини, за да създаде продукти на строителната индустрия като изолационни панели. След това те могат да се използват като алтернатива на преобладаващите пластмасови. 

Снимка: iStock

„Фокусирани сме върху решаването на глобални предизвикателства и едно от най-големите по отношение на въздействие върху планетата и екосистемата е строителната индустрия“, обяснява Оксана Бондар, директор в компанията, която проучва новите приложения на гъбите. 

 „Разгледахме по-задълбочено потоците от отпадъци, видовете материали и тъканта на сградите, а една от най-големите стоки е изолацията. Идеята беше да се справим с едно от предизвикателствата с естествено решение,.“ казва Бондар пред BBC. 

След като мицелът е нараснал в продължение на няколко седмици, Biohm го събира и изсушава, след което го компресира в панели, подобни на тухли. 

 „Красивото в този продукт е, че панелите могат да се преработват, той може да се разгражда на фураж, безопасно е да се компостира, pH е неутрален и 100% естествен. Може да наторява почвата“, казва г-жа Бондар. 

Снимка: Виктория Готева

Говорителка на Biohm каза, че компанията "в момента преговаря... с големи мултинационални компании", за да изведе продуктите си на световните пазари.  „Очаквайте да видите тяхната топлоизолация от мицел да бъде инсталирана в домове, офиси и обществени пространства в Обединеното кралство и Европа през следващите няколко години.“ 

В Сан Франциско компания, наречена MycoWorks, отглежда мицел, за да произведе заместител на кожата, наречен "рейши".  Използвайки този материал, сега се прави всичко - от шапки до портфейли, чанти и купи.  

„Отгледаната в мицел рейши е невероятен материал и първият по рода си (аместител на кожа), който не и казва София Уанг, съосновател на MycoWorks. 

Отглежда се с помощта на три органични материала - вода, дървени стърготини и мицел, което поддържа ниски въглеродни емисии."  

Тя допълва, че в момента най-голям интерес към работата на компанията проявява секторът на луксозните стоки.  MycoWorks вече помогна на Hermes да произведе ръчна чанта, частично направена от неговия мицел, и създаде сътрудничество с производителя на шапки Ник Фуке.  MycoWorks също работи с General Motors, за да проучи използването на мицел в интериора на автомобила.  Г-жа Уанг казва, че цената на Reishi в момента е сравнима с луксозната кожа.  Тя обаче се надява, че когато фирмата въведе производство в много по-голям мащаб, цената ще падне. 

За да постигне този растеж, компанията събра 125 милиона долара (£104 милиона), за да финансира изграждането на ново съоръжение, което ще й позволи да увеличи производството от хиляди листа годишно до милиони.  Това трябва да отвори врати в Южна Каролина по-късно тази година. 

Снимка: boredpanda.com

Въпреки че е трудно да се намерят данни за финансовата стойност на сектора на мицела, неговият бърз растеж несъмнено увеличава този на по-широкия глобален пазар на гъби.  Това трябва да достигне 90,4 милиарда долара до 2028 г. спрямо 63 милиарда долара през 2022 г., според изследователската компания Imarc Group. 

 „Мисля, че причината за разширения интерес към мицела за приложения в науката за материалите е просто повишената осведоменост“, казва д-р Мичъл Джоунс, изследовател във Виенския технологичен университет и експерт по мицела.

Когато започнах докторантурата си по темата преди около седем години, никой не знаеше за това.  Нямаше почти никакви документирани изследвания върху материали, базирани на мицел, и само две компании в САЩ правеха неща с него. 

 

Снимка: boredpanda.com
„В наши дни темата е много по-популярна. Компании се появяват навсякъде, включително в САЩ, Обединеното кралство, Италия, Холандия, Индонезия, Южна Корея, Естония и Австралия. Колкото повече медийно внимание получава темата, толкова повече хора искат да се включат в нея  комерсиално и открити стартиращи предприятия. Привлекателното е „странността“ на концепцията, поради липсата на по-добър термин.“ 

Снимка: boredpanda.com

За д-р Джоунс силната устойчивост на мицела го прави привлекателен материал.  За начало, обикновено се прави с помощта на странични продукти от селското или горското стопанство или хранителни отпадъци, които иначе биха били изгорени или отишли ​​на депото. 

 Той добавя, че за разлика от повечето производствени процеси - които може да използват много енергия и да изискват машини - гъбите, биологичен организъм, основно вършат тежката работа вместо вас, просто като растат. 

Но има ли някакви недостатъци при използването на мицел?  Д-р Джоунс предупреждава, че трябва да бъде ефективно запечатано с водоотблъскващо средство, „защото ако не го направите, то е като гъба в сравнение с други материали, податливо е да изсмуква големи количества вода“.  

И добавя, че все още не знаем колко дълго ще продължи.  „Тъй като все още не е произведен в търговски мащаб, ние нямаме точни данни за оценка на живота.“ 

Все по-голям брой стартиращи предприятия за храни също използват мицела като високопротеинова алтернатива на месото или дори заместител на пшеничното брашно. 

 Базираната в Берлин компания Bosque Foods събра 3 милиона долара за разработване на заместители на пилешко, свинско и бекон, базирани на мицел

 Изабела Иглесиас-Мусачио, нейният съосновател и главен изпълнителен директор, казва, че те отглеждат мицела си „в рамките на няколко дни“ във ферментационни съдове, които позволяват вътрешно, градско земеделие. 

Снимка: istockphoto.com

„От наша гледна точка това е изгодно, защото можем да увеличим мащаба на нашето производство по много по-рентабилен начин, което означава, че можем да достигнем ценови паритет с животинското месо по-рано“, казва тя.  

Твърди се, че мицелът на Bosque има мек вкус, с нотка на "умами" или пикантни нотки.  Към това се добавя набор от подправки. 

Въпреки че продуктите на Bosque все още не са пуснати в продажба, бургери на базата на мицел вече са налични за закупуване в САЩ, а Европейският съюз даде разрешение за един вид мицел по-рано тази година. 

 Г-жа Иглесиас-Мусачио е категорична, че мицелът е бъдещето на веганската храна.  „Някои от проблемите с алтернативите на растителна основа са, че изолатите от соев и грахов протеин могат да имат много силен вкус, който сам по себе си много хора намират за отблъскващ. 

 

Снимка: iStock
„Нашият мицел може да действа като празно платно за нас, за да създадем вкусни вкусови профили, които хората жадуват.“

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст

Свързани статии

Галерии