
Директорът на Boeing признава за допуснати сериозни грешки при сигурността
Компанията очерта 4 приоритета за справяне с проблемите
Трябва да свикваме с това, казва Богомил Николов в Бизнес Видео Подкаст
Великден тази година ще бъде по-скъп в сравнение с миналата, но едва ли някой си е правил илюзии, че ще бъде по-различно предвид фактора инфлация, който предизвика рекорден ръст в цените на храните не само у нас, но и по света.
Годишната инфлация за февруари се задържа над 16%, а хранителните стоки са поскъпнали с над 23 на сто за последните 12 месеца. Колко ще ни струва Великден през 2023 г. попитахме и Богомил Николов, изпълнителен директор на Асоциация „Активни потребители“, в Бизнес Видео Подкаст.
От темата за предстоящите празници обаче преминахме бързо към потребителските въпроси и съм сигурна, че ви даваме храна за размисъл. Е, по-добре така пред разхищението на продукти, което има и своето финансово измерение. Друго си е да ни ударят по джоба, нали?
„Инфлацията празнува вече година, но през следващите месеци ще наблюдаваме успокоение“, заяви Николов. По-големият проблем според него е, че растящите цени засягат неравномерно различните групи в обществото.
„Ако управляващите искат да изпълняват социалната си функция, те трябва да се фокусират не толкова върху самите цени, колкото върху покупателната способност на най-слабите групи“, поясни експертът.
Според него допускаме една основна грешка – да се фокусираме върху цените като създаваме грешна представа, че те могат да се контролират.
Всъщност, трябва да погледнем по-задълбочено на проблема с инфлацията и да търсим други мерки, тъй като идеята, че можем да задоволим потребителското търсене като ограничим цените, влияе на производството.
Повече вносни или родни стоки търсят потребителите?
„Може би хората, които търсят българското производство, са мнозинство, но задаваме ли си въпроса какво е българското“, пита и Николов.
Стоките са все по-композитни – тяхното съдържание има конкретен произход, който не е непременно български.
„Така, например, в руската салата може да имаме картофи от Полша или краставици от Турция, но значи ли, че тя е роден продукт, без значение че има лого на българска фирма“, разсъждава директорът на „Активни потребители“.
Трябва да свикваме с това, категоричен е той, и държи да отбележи, че подкрепя практиката стоките с по-високо качество да бъдат обозначавани – дали с печат, стикер, стандарт или пък с показатели от тестове, през които минават, те трябва да се отличават.
Това го връща към моменти от практиката му. Преди години, например, при проучване на майонеза, която е продукт с две основни съставки, се установява, че производителят пропуска една от тях.
„Рецепта от две съставки беше променена изцяло и съдържаше в пъти повече и по-различни добавки“, обясни Николов.
Тогава си дава сметка, че имаме любими храни, които можем да приготвяме за минути вкъщи, но не отделяме дори минути.
„Знаете ли, ние всъщност плащаме огромна цена за мързела си и за липсата на време“, казва експертът. Не осъзнаваме какъв компромис правим с качеството си на живот, защото производството на майонеза или каквато и да е храна с различно съдържание от оригиналната рецепта не е нарушение.
Експертът казва, че няма как да попречим на производителя да работи върху даден продукт, но потребителите могат да се замислят за съдържанието, докато пазаруват.
Той засегна и друг сериозен проблем, какъвто е разхищението на храна. Проучвания показват, че годишно у нас се изхвърлят средно по 86 кг. хранителни отпадъци на човек.
„Всеки от нас може да проследи доколко това се отнася до него като потребител. Когато изхвърляме храна, нека й придаваме финансова стойност – да си записваме колко струва поредната стока, която отива на боклука и в края на месеца, когато теглим чертата, да видим колко пари за храна изхвърляме в коша“, обясни Николов.
Той обърна внимание и на кампанията на Асоциация „Активни потребители“ за групова покупка на климатици, която ще продължи 4 месеца.
„Към момента за участие са се записали 500 души“, отбеляза експертът и допълни, че тепърва предстои да бъдат избрани търговските оферти, които трябва да бъдат най-изгодни за потребителите.
„Когато имаме яснота, ще ги публикуваме на сайта, а и всеки, който се е записал, ще ги получи на електронния си адрес“, каза Николов. Офертите се събират до средата на месеца, а в кампанията ще бъдат предлагани единствено модели, които са получили много добра оценка при тестовете, които са правени на 43 модела климатици в специализиран институт в Германия.
„Трябва да гарантираме на хората, че ще си купят качествен продукт“, категоричен е Богомил Николов.
Компанията очерта 4 приоритета за справяне с проблемите
За да разберем кои са най-често задаваните икономически въпроси, попитахме ChatGPT
Килмър напусна този свят на 65 години