Нахвърлих идеята за бизнеса си върху салфетка - рискувах всичко (ВИДЕО)

Калоян Христов предпочита да бъде новатор в ниша, която се развива тепърва, а българският пазар е динамичен

 

Ако не сте свързвали бизнеса и спорта до днес, време е да погледнете на тях като едно цяло. Още по-интересно е, когато любител в спорта, с кариера в сферата на Маркетинг и търговия, развива собствена компания, свързана с любовта към движението. И също толкова любопитно е, че бизнесът е създаден и се развива в електронна среда.

  • Как се изгражда успешен онлайн бранд?
  • Какви са тенденциите в сектора на e-commerce?
  • Как се променят потребителските навици?

Снимка: bTV Бизнес екип

Разговаряме с Калоян Христов по тези теми в Бизнес Видео Подкаст. Електронната търговия беше ключов сегмент и в изданието Sales Club Conference 2023. Събитието се отличи с дискусията „От криза в криза? Трансформация и адаптация на бизнеса“, а специален панел беше посветен именно на възможностите, които създава онлайн средата днес. Калоян Христов беше част от разговорите за e-commerce и в качеството си на един от членовете на Българската Е-Комерс Асоциация.

Той започва да работи върху изграждането на бранда си през 2014 г., когато още не сме говорили уверено за онлайн търговия. Въпреки това Калоян вижда потенциал за развитие на бизнес модел. В същото време спортът е голямата му страст още от дете. Затова обединява знанията и опита си в маркетинга с голямото си хоби и така основава спортната онлайн платформа Varrio Sport.

„Движението винаги е било част от живота ми. Обичам спорта от дете. Природата е тази, която винаги ме е притегляла към себе си затова и всичките ми занимания са свързани с нея“, разказва той.

Преди години започва да тренира конна езда, преди това е било ветроходството, а сега е насочил интереса си към дайвинг. Казва, че спортът учи на дисциплина и на това да минаваш собствените си лимити и възможности, да не се страхуваш от предизвикателствата, да поемаш рискове, но премерени.

Нахвърля идеята за бизнеса си върху салфетка, но с ясната представа, че трябва да анализира тенденциите и развитието на пазара.

Снимка: bTV Бизнес екип

„Предприемачът трябва добре да позиционира бизнес плана си и да влезе на пазара в момент, в който може да го реализира“, обяснява експертът, който предпочита да бъде новатор в ниша, която се развива тепърва отколкото да стъпи в пренаситена среда.  

Електронната търговия се развива динамично, а българският пазар е интересен и привлекателен, тъй като потребителите през интернет все още не са достигнали нива от приблизително 100%.

Снимка: iStock

„Доверието обаче расте, което значи, че страната ни все още е добър вариант за стартиране на електронен бизнес“, казва Христов и допълва, че все още има компании, които не са се дигитализирали и съответно не са лесно достъпни за клиентите си.

Снимка: bTV Бизнес екип

Когато открива спортната платформа, например, той обръща специално внимание на потребителите си – правил е доставки лични, за да опознава хората, които пазаруват от него, да чуе какво мислят за услугите, които предлага и да е сигурен, че върви в правилната посока.

„Работата на терен ни учи най-много“, казва Калоян и си спомня една история. Когато започва да продава конкретни марки обувки, прави проучване сред жените - да споделят какви са критериите им за планински обувки.

„Обувките ми трябва да са лилави, защото екипът ми е в такъв цвят“, цитира отговора, който е получил. Това го кара да се замисли колко важен елемент е също стилът от решението при покупка.

Е, случвало се е сериозен фактор да бъде и съпругата на клиент, който е на ръба от един клик, но се спира, разказва Калоян. 

Снимка: bTV Бизнес екип

„Това говори само едно – мъжете също можем да бъдем емоционални, когато пазаруваме“, отбелязва той, но емоциите са по-големи, когато се отнасят до любимо хоби. Мъжете биха инвестирали повече, докато жените правят проучвания, търсят различни възможности и детайли.

Снимка: iStock

Каквото и да си купуваме и двата пола, важното за един мениджър на електронен магазин е да запази клиентите си, да бъдат доволни и лоялни. А това се случва, когато потребителят усеща персоналното отношение, въпреки че пазаруват онлайн. Възниква и въпросът за начина, по който се достига до тях.

„Социалните канали са бърз и лесен достъп, но са чужд остров, на който ние нямаме собственост. Там сме под наем, докато технологичните гиганти не решат да променят правилата за рекламиране или публикуване“, казва Калоян.

Това прави бизнеса много зависим, въпреки че социалните мрежи могат да се разглеждат като магистралите, по които се стига до хората. Те пък от своя стана пазаруват предимно през телефоните си, което задължава собствениците на електронен бизнес да бъдат по-креативни в начините си на комуникация с клиента.

Снимка: bTV Бизнес екип

Не случайно, споделя Калоян, тепърва ще видим ролята на изкуствения интелект, който помага на оперативно и аналитично ниво. Това е само една част от тенденциите, които тепърва навлизат в електронната търговия и я променят. Да си предприемач обаче означава да не спираш да се развиваш заедно със средата, в която си.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст