Защо вашият бизнес не трябва да бъде във всички социални мрежи? 

Фокусираната и правилно насочена комуникация в социалните канали на брандовете носи много повече стойност, отколкото опитите вашата марка да е навсякъде.

 

В днешно време сме стигнали до такъв етап от дигитализацията на бизнеса и развитието на социалните мрежи, че да имаш присъствие там се превърна от нещо пожелателно в нещо задължително. Процесът за това се ускори благодарение на COVID-19, което принуди огромна част от бизнесите да преосмислят своите онлайн активности и така много от тях си създадоха уебсайтове, както и започнаха да създават онлайн съдържание в социалните мрежи.

Друго нещо пък, което тласна много бизнеси да разширят медийните си канали, беше популяризирането на TikTok. Тази социална мрежа за отрицателно време се превърна в гигант и лидер на пазара, с който всички останали трябва да се съобразят. Тези два колосални двигателя на промяната, обаче, доведоха до значително много неясни действия от страна на бизнеса, грешки и объркване на аудиторията. 

 

Без никаква ясна стратегия за създаване на съдържание и онлайн присъствие, доста брандове се втурнаха на гребена  на вълната. Това логично доведе до създаване на неясно и понякога излишно бранд съдържание, както и заливане на целевата аудитория с “море” от информация. Това показа нуждата на брандовете от ясно дефиниране на целите им в социалните мрежи, както и необходимост от конкретна комуникационна стратегия, придружена с познаване на основната целева аудитория на бизнеса. 

 

 

Могат да се обособят 5 основни групи от предимства / цели, които биха могли да са основен двигател на действие за създаване на съдържание и реклама в социалните мрежи:

 

 
  •  Изграждане на разпознаваемост на марката – чрез регулярно споделяне на информация на вашия бранд към целевата си аудитория те научават все повече неща за вас, асоциират ви с определени идентификатори, както и с увеличаването на броя интеракции с тях се увеличава шансът да бъдете запомнени. Това е основно предимство, търсено от всички бизнеси в социалните мрежи 
  • Комуникация и връзка с клиентите – социалните мрежи ни дават възможност много бързи и лесно да влизаме в разговор за марката. Да видим предпочитанията на нашите клиенти, както и да валидираме идеи, предложение и бранд концепции по много бърз, лесен и достъпен начин. 
  • Повишаване на приходите от продажби – това е ясна цел на всеки един бизнес, която може да бъде осъществена по много начини, главно чрез реклама и правилна комуникация, но често ако тя е прекалено агресивна или не се дава добавена ясна и измерима стойност за крайният потребител, то тя не бива ефективно изпълнена. 
  • Подобряване на SEO-то на уебсайта на бранда – всеки един човек, който кликне на линк, пост, ангажира се с публикация подпомага изграждането на редица линкове и действия с вашия сайт. Това помага за повишаване на доверието и релевантността на уебсайта ви и така той се разпознава по-лесно от търсачката на Google. 
  • Събиране на данни за вашите клиенти – онлайн комуникацията и ангажираността на аудиторията в социалните мрежи може да ни даде изключително полезни данни, които могат да се използват в бъдеще, като започнем от имейли и телефони, които хората оставят доброволно, през ремаркетинг данни, чрез които разбираме потребителското им поведение, което можем да използваме, за да ги таргетираме по-прецизно. 

В повечето случаи една пълноценна дигитална стратегия би трябвало да включва всичките пет цели. В зависимост от това колко е развит един бранд, степента и тежестта на всяка една цел може да бъде различна. Но дори и ясно дефинирани, тези цели не ни дават пълната картинка към това какво иска и трябва да направи един бранд. Всичко опира до няколко основни фактора – типът бизнес, който имате, колко широка е таргет аудиторията ви, релевантността на бранда ви в социалните мрежи, както и добавената стойността, която той ще дава на хората. Когато дефинирате всички тях, ще имате много по-ясна картина какво, как и къде да правите в социалните мрежи. 

Типове бизнес 

Главно можем да разделим на два основни типа – бизнеси, насочени към крайни клиенти (B2C) и такива, насочени към бизнес клиенти (B2B). Разбира се, тук може да има много разновидности и подразновидности, но за целите на тази статия ще е по-лесно да разгледаме двата основни вида. След като имате ясно разграничение на фокус клиентите ви, трябва да започнем да дълбаем в дълбочина и да определим къде се намират нашите потенциални клиенти, какви са техните рутинни действия и как можем да привлечем тяхното внимание.

Снимка: iStock
Една от често срещаните грешки е, че бизнесите си мислят, че когато чрез комуникацията си таргетират други бизнеси, то трябва да говорят по различен начин, отколкото по принцип. Но всъщност и в двата случая хора четат комуникацията и взимат решение, затова винаги трябва да има човешки елемент. И втора често срещана грешка е неправилното позициониране в платформите на социалните мрежи. Много бизнеси разчитат само на Facebook, например, вместо да си направят LinkedIn профил и да могат много прецизно да таргетират своите потенциални клиенти. Също така нерядко бизнесите си правят и профили в Instagram например, без изобщо да имат нужда или създават съдържание, което не е релевантно за аудиторията. 

Разбира се, това правило винаги си има изключение и има много добри примери за B2B бизнеси с отлична и ангажираща комуникация в социалните мрежи, като например рекламни и криейтив агенции. Изключение от правилото правят и бизнесите, които едновременно имат и двата типа клиенти, като например телекоми или услуги, които се предлагат и на бизнеси, и на частни клиенти. В този случай се прави ясно разграничение на темите, които се засягат в различните социални мрежи, но това ще го разгледаме по-подробно след малко. 

Таргет аудиторията ви.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст