Изкуствен интелект, кратки видеа и добавена реалност - това са само част от ключовите тенденции за годината.
Винаги е трудно да се правят прогнози в областта на маркетинга, поради факта, че това е една изключително динамична сфера, която се развива с бързи темпове и в която доста често се появяват турбулентности или пък бързо изгряващи звезди.
Няма как да правим прогнози без да погледнем и през отминалата 2022 година. От маркетингова гледна точка тя беше доста наситена и интересна. Като започнем от това, че Facebook (Meta) генерираха огромен спад в приходите си и като резултат големи загуби, както и установиха, че работата им в посока на метавселената ще се забави поради редица проблеми.
Също така, Twitter беше закупен от Илон Мъск, което направи компанията изцяло частна. Това е невиждан феномен до този момент и може да доведе до интересни събития. TikTok пък отвя конкуренцията и наложи редица трендове в начина, по който хората консумират съдържание. NFT пазарът също така загуби генерално своята стойност, което не беше очаквано от много хора и реално това беше един кратък тренд, който си отиде също толкова бързо, колкото и дойде.
Е, поглеждайки през тази перспектива, може би ни очаква една много интересна година, в която ще се случат редица интересни неща. Нека започнем от трендовете, които със сигурност ще продължат да ни влияят и през текущата година, като това, че TikTok ще продължава да бъде доминиращата социална мрежа. Тя ще привлича все повече потребители, ще принуждава все повече брандове да останат релевантни и да започват да създават съдържание.
Също така, блоговете на корпоративните сайтове ще са все по-важни заради SEO-то, което ще им гарантира по-добро подреждане в търсачките. А социалните мрежи пък ще са основен инструмент за продаване, но брандовете все повече ще се фокусират към използване на по-ограничен брой социални мрежи. Ето и темите, върху които си заслужава да обърнем повече внимание, защото ще бъдат основополагащи за маркетинг средите през тази година:
- Изкуственият интелект като формиращ се фактор в маркетинга. След появата на Dali & Midjourney, които навлязоха в сферата на дизайна и създаването на визуално съдържание, направено от AI, вече навлиза и още един инструмент, наречен ChatGPT.
Може би е нормално хората да се притесняват, но това по-скоро е, защото не са осъзнали потенциала на тези инструменти. Те могат да ни бъдат много полезни и да ни помагат, спестявайки ни същевременно време и ресурси. Изкуственият интелект все повече ще навлиза в нашето ежедневие, както и в работата на маркетолозите. Затова е въпрос на избор дали ще намерим начин как да работим с него или ще се съпротивляваме, докато не е късно и не ни се наложи по неволя да ги използваме.
- Колко важни ще бъдат инфлуенсърите през тази година? Инфлуенсърите ще бъдат много важни и през 2023. Появяват се все повече марки и брандове, които ще имат нужда от валидация и “доверени” лица, които да подкрепят и препоръчат марката, като я представят на потенциалната таргет група или техните последователи. Хубавото е, че инфлуенсърите ще трябва все повече да се стараят в създаването на качествено и релевантно съдържание, което да ангажира аудиторията и да бъде автентично в техните очи.
-
Ще има ли доминация на кратко видео съдържание? Абсолютно. Видео съдържанието вече не е препоръчително, то е повече от задължително. За съжаление TikTok научи хората, че видео съдържанието е fast food и като такова видеата ще стават все по-кратки и това ще е тенденция, която ще се развива с години. Все повече брандове и потребители ще създават подобен тип съдържание – бързи и кратки видеа, които да не са твърде ангажиращи за аудиторията.
-
Ще станат ли социалните мрежи място за обслужване на клиенти? Определено има тенденция, показваща, че все повече хора ще се обръщат под формата на чат към брандовете и марките, които харесват и с които искат да се ангажират. Неслучайно се подготвят готови въпроси и отговори, както и се предвиждат специални позиции и хора, които да вършат тази дейност. Много по-лесно е за младото поколение да си чати в социалните мрежи, отколкото да звъни по телефона. Неща, на които трябва да обърнем особено внимание.
- Какво ще се случи с физическата форма на маркетинга? Никой не беше планирал това, но COVID-19 помогна на една мода да се завърне. Понеже всички след затварянето ни вкъщи искахме да стоим колкото се може повече навън, то това се отрази и на желанието ни да се ангажираме и физически с брандове, събития, шоуруми и прочие. Затова една стара-нова мода ще се върне и доста брандове ще планират своя бюджет в посока “Experiential marketing.
- Виртуална и добавена реалност (AR & VR) или какво се случва с този тренд? Отговорът на този въпрос е лесен. Вървим в тази посока и то устойчиво. Може да не е с желаното темпо от Meta, но определено бъдещето или част от него ще е там. Все още не е доизмислено като хората и доста се избърза в тази посока, но от маркетинг гледна точка има страхотни възможности, които тепърва ще стават все по-интересни и достъпни.
Това бяха основните маркетинг щрихи, които могат да бъдат направени за текущата година. Това са едни от най-важните тенденции, които трябва да се вземат предвид и да се следят активно, като те могат да бъдат и добра пътеводна светлина за маркетинговите действия, които да осъществите през 2023 година.