Изкуствен интелект, кратки видеа и добавена реалност - това са само част от ключовите тенденции за годината.
Винаги е трудно да се правят прогнози в областта на маркетинга, поради факта, че това е една изключително динамична сфера, която се развива с бързи темпове и в която доста често се появяват турбулентности или пък бързо изгряващи звезди.
Няма как да правим прогнози без да погледнем и през отминалата 2022 година. От маркетингова гледна точка тя беше доста наситена и интересна. Като започнем от това, че Facebook (Meta) генерираха огромен спад в приходите си и като резултат големи загуби, както и установиха, че работата им в посока на метавселената ще се забави поради редица проблеми.
Също така, Twitter беше закупен от Илон Мъск, което направи компанията изцяло частна. Това е невиждан феномен до този момент и може да доведе до интересни събития. TikTok пък отвя конкуренцията и наложи редица трендове в начина, по който хората консумират съдържание. NFT пазарът също така загуби генерално своята стойност, което не беше очаквано от много хора и реално това беше един кратък тренд, който си отиде също толкова бързо, колкото и дойде.
Разгледай онлайн нашите промоционални брошури
Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Снимка:
Unsplash
Е, поглеждайки през тази перспектива, може би ни очаква една много интересна година, в която ще се случат редица интересни неща. Нека започнем от трендовете, които със сигурност ще продължат да ни влияят и през текущата година, като това, че TikTok ще продължава да бъде доминиращата социална мрежа. Тя ще привлича все повече потребители, ще принуждава все повече брандове да останат релевантни и да започват да създават съдържание.
Снимка:
iStock
Също така, блоговете на корпоративните сайтове ще са все по-важни заради SEO-то, което ще им гарантира по-добро подреждане в търсачките. А социалните мрежи пък ще са основен инструмент за продаване, но брандовете все повече ще се фокусират към използване на по-ограничен брой социални мрежи. Ето и темите, върху които си заслужава да обърнем повече внимание, защото ще бъдат основополагащи за маркетинг средите през тази година:
Изкуственият интелект като формиращ се фактор в маркетинга. След появата на Dali & Midjourney, които навлязоха в сферата на дизайна и създаването на визуално съдържание, направено от AI, вече навлиза и още един инструмент, нареченChatGPT.
Може би е нормално хората да се притесняват, но това по-скоро е, защото не са осъзнали потенциала на тези инструменти. Те могат да ни бъдат много полезни и да ни помагат, спестявайки ни същевременно време и ресурси. Изкуственият интелект все повече ще навлиза в нашето ежедневие, както и в работата на маркетолозите. Затова е въпрос на избор дали ще намерим начин как да работим с него или ще се съпротивляваме, докато не е късно и не ни се наложи по неволя да ги използваме.
Колко важни ще бъдат инфлуенсърите през тази година? Инфлуенсърите ще бъдат много важни и през 2023. Появяват се все повече марки и брандове, които ще имат нужда от валидация и “доверени” лица, които да подкрепят и препоръчат марката, като я представят на потенциалната таргет група или техните последователи. Хубавото е, че инфлуенсърите ще трябва все повече да се стараят в създаването на качествено и релевантно съдържание, което да ангажира аудиторията и да бъде автентично в техните очи.
Ще има ли доминация на кратко видео съдържание? Абсолютно. Видео съдържанието вече не е препоръчително, то е повече от задължително. За съжаление TikTok научи хората, че видео съдържанието е fast food и като такова видеата ще стават все по-кратки и това ще е тенденция, която ще се развива с години. Все повече брандове и потребители ще създават подобен тип съдържание – бързи и кратки видеа, които да не са твърде ангажиращи за аудиторията.
Ще станат ли социалните мрежи място за обслужване на клиенти? Определено има тенденция, показваща, че все повече хора ще се обръщат под формата на чат към брандовете и марките, които харесват и с които искат да се ангажират. Неслучайно се подготвят готови въпроси и отговори, както и се предвиждат специални позиции и хора, които да вършат тази дейност. Много по-лесно е за младото поколение да си чати в социалните мрежи, отколкото да звъни по телефона. Неща, на които трябва да обърнем особено внимание.
Какво ще се случи с физическата форма на маркетинга? Никой не беше планирал това, но COVID-19 помогна на една мода да се завърне. Понеже всички след затварянето ни вкъщи искахме да стоим колкото се може повече навън, то това се отрази и на желанието ни да се ангажираме и физически с брандове, събития, шоуруми и прочие. Затова една стара-нова мода ще се върне и доста брандове ще планират своя бюджет в посока “Experiential marketing.
Виртуална и добавена реалност (AR & VR) или какво се случва с този тренд? Отговорът на този въпрос е лесен. Вървим в тази посока и то устойчиво. Може да не е с желаното темпо от Meta, но определено бъдещето или част от него ще е там. Все още не е доизмислено като хората и доста се избърза в тази посока, но от маркетинг гледна точка има страхотни възможности, които тепърва ще стават все по-интересни и достъпни.
Това бяха основните маркетинг щрихи, които могат да бъдат направени за текущата година. Това са едни от най-важните тенденции, които трябва да се вземат предвид и да се следят активно, като те могат да бъдат и добра пътеводна светлина за маркетинговите действия, които да осъществите през 2023 година.