1 USD
1.86145 BGN
Петрол
72.02 $/барел
Bitcoin
$96,101.9

Какво се случва със социалните мрежи?

Честите промени в големите гиганти ни показват потенциално зараждащи се проблеми

 

През последните 5 години социалните мрежи може би претърпяха своя ренесанс, като можем да отбележим изключително активен период на тяхното развитие. Заедно с чисто технологичното им развитие се отбелязат и рекорди в техните приходи и печалби, което до голяма степен се дължи на постоянно нарастващия брой потребители на тези платформи. За да можем акуратно да анализираме какво се случва в дигиталния свят обаче, първо е добре да погледнем цялостно историята на социалните мрежи…

Кратка история на социалните мрежи 

Ние сме социални животни, създадени сме да комуникираме и винаги търсим начини за това. Исторически погледнато, човекът винаги е бил в непрестанен стремеж да комуникира колкото се може повече, с повече хора, по-надалеч и по-бързо. Именно затова писмата на времето са се считали за неоптимален начин за комуникация и през далечната 1832 година бил създаден телеграфът, а след това редица други устройства, като телефона, онлайн пощата и т.н.

За първа социална мрежа в света се счита SixDegrees.com, която е създадена през 1997 година.Основната цел е била да си създадеш страница и контакти, с които можеш да си изпращате съобщения.

Снимка: SixDegrees.com

В рамките на няколко години след това се зараждат Hot or not, Friendster и Skype, докато не стигнем до поредица от няколко години, които са основополагащи за днешните социални мрежи. В рамките на 3 години от 2003 до 2006 година се създават LinkedIn, YouTubeTwitter и Facebook. Социални мрежи, които са познати на всички днес и вероятно използваме всеки ден.

Снимка: btv.bg

Други социални мрежи, които се появяват след това са Pinterest и Instagram през 2010. А две години по-късно Facebook придобива Instagram за сумата от 1 милиард долара. Това може да се отбележи за много важен момент в развитието на социалните мрежи като цяло. Виждаме един стратегически ход, в който една социална мрежа придобива друга и така става по-голяма, по-интересна и различна към тогавашния момент. През 2011 пък излиза и Snapchat, който по това време хваща младата тийн аудитория и много бързо става хит. 

Снимка: btv.bg

Има много социални мрежи, които също си заслужава да бъдат споменати, като Patreon, Slack и Twitch, но голямата звезда идва през 2017 година и тя се нарича TikTok. Именно след тяхното появяване се забелязва и честотата на промените и стратегическите действия, които осъществиха големите мастодонти. 

Най-важните моменти в историята на социалните мрежи 

За целта на тази статия е добре да погледнем ретроспективно на някои от основните моменти, на които дължим и големите пунктуации в развитието на социалните мрежи в световен мащаб. Ето и най-важните: 

  • Facebook се показаха като големи копирачи през годините. В моменти, когато осъзнаваха, че тяхната социална мрежа изостава от другите и с цел да бъдат в крак с модата, те пускаха свои подобрения, които бяха досущ идентични с тези на техните конкуренти. Това бяха два основни момента – когато копираха концепцията за сторита на Snapchat и това до голяма степен доведе до загуба на интерес към тази социална мрежа след време. Другият беше, когато пуснаха Reels през 2018 година в отговор на бързо развиващата се платформа на Tik Tok. 
  • Още един интересен момент беше, когато Twitter решиха да удвоят ограниченията от 140 на 280 знака за своята аудитория, което е придружено и с опцията за “thread”. Това е ход, в който социалната мрежа се опитва да се адаптира на промените, които се случват в другите социални мрежи. 
  • Всичко се развиваше добре за Facebook, докато не се случи скандалът с “Cambridge Analytica”, който буквално взриви света. Това доведе до редица обвинения към Facebook и това как управляват личните данни на своите потребители, какво знаят за тях и за какви цели могат да се използват данните. А в случая бяха използвани, за да спечели Доналд Тръмп президентските избори, както и Обединеното Кралство да излезе от ЕС. Това бе и катализаторът на ЕС да създаде GDPR правилата за лични данни. 
  • Голямото разклащане на Facebook помогна на неколцина ентусиасти да стартират нови социални мрежи, които да се опитат да предоставят ново преживяване на потребителите. Така се родиха Clubhouse и BeReal, които обаче имаха своя пик на интерес, който след това рязко спадна и сега едвам кретат. 
  • Добре е да се отбележи един от малкото неуспешни продукти на Google, който беше тяхната социална мрежа Google+. Тя беше толкова неуспешна, че се наложи да я затворят през 2019 година. 
  • Интересен бе и ходът на YouTube, които осъзнаха, че трендът с видеата, които TikTok наложиха няма да бъде мимолетен и че ако не вземат мерки ще претърпят загуби, затова пуснаха през 2021 в цял свят техните Shorts или техния начин на гледане на по-неангажиращо съдържание на видео съдържание 9:16. 
  • Друг важен момент бе през 28 октомври 2021 година, когато Марк Зукърбърг реши, че трябва да направи нещо, за да не се сгромоляса неговата империя. Към този момент те имаха отлив на рекламодатели, лоши финансови резултати и за пръв път отчитаха загуба. Затова основателят на компанията реши да се покаже като визионер и ребрандира цялата компания на Meta. Като основната му идея беше да направи така, че всичко да се пренесе във виртуалната реалност. Това доведе до огромен отзвук и бум. Хората видяха нещо различно и се ентусиазираха. 
  • И накрая, но не на последно място идва и моментът, в който Илън Мъск купи Twitter. Това беше изключително шокиращо за всички, освен може би за най-големите му фенове в мрежата, където той туитваше постоянно. Имаше сага около това купуване, защото той се опита да спекулира с цената и да я купи по-евтино, защото написа туит, в който се отказваше от своето намерение да я купува. Това доведе до падане на акциите на компанията, което неминуемо доведе до съдебен иск от основателите на Twitter. В крайна сметка той купи социалната мрежа на 27 октомври 2022 година и стана едноличен собственик на Twitter за скромната сума от 44 милиарда долара.

Какво се случва със социалните мрежи в наши дни?

И нека се върнем в днешно време, където всеки ден се случва нещо ново, което води до себе си нови съмнения в цялостното функциониране на социалните мрежи такива каквито ги познаваме. По-рано през тази година Марк обяви, че спират разработката на Метавселената по ред причини, но тихомълком убиха този проект (като уволниха близо 10 000 човека, които са работили по този проект). Откакто Мъск купи Twitter социалнате мрежа върви доста зле, понеже той направи редица промени, които не се понравиха на дългогодишните фенове на социалната мрежа, като това, че премахна ограниченията на знаците в един туит, както и създаде платен абонамент на някои опции в социалната мрежа, като синия знак, който потвърждава, че си реална личност. Това доведе до отлив на рекламодатели и потребители, което пък направи приходите на Twitter доста по-малки.

И тук дойде и може би най-правилния момент за Марк Зукърбърг, който по-рано през юли тази година обяви създаване на нова социална мрежа –Threads. Идентична концепция с тази на Twitter, само че поне засега без реклами и най-важното – без проблеми. Тези действия на Meta дойде в толкова стратегически удобен момент и накара над 100 милиона души да си направят регистрация там и да се счупи рекорд за най-бързо придобиване на толкова брой потребители в една платформа. Което на практика не е точно така, защото голяма част от тези потребители вероятно така или иначе са били вече регистрирани в нещо на Meta. Въпреки това те показаха, че много правилно са се насочили в посока на това да постепенно да създават съвкупност от свързани продукти, които улесняват потребителя и му дават всичко, от което има нужда. Сега под шапката на Мета има освен всички социалните мрежи са и Messenger и Whatsapp, като само Facebook има 3 милиарда потребители. Което показва, че макар и смятан за “злодей” понякога, Зукърбърг доста често напипва пулса на потребителите и им дава това, от което се нуждаят. 

Но историята не свършва дотук. Преди седмица Мъск обяви в свой туит, че ще прекръсти социалната мрежа на “X”, както и че самата платформа ще измени своя облик с черен. Речено-сторено, както се казва. То вече е факт. Много хора смятат, че това може би е реакция в момент на безпомощност или паника, като контра действие спрямо Facebok и техния Threads. Ако обаче погледнем действията на Илън, ще видим, че той още през април тази година е променил името на корпорацията на “X Corp”, както и спомена за своето намерение в подкаста на Джо Рогън. Също така първият стартъп на Мъск се е казваше X.com, който се обедини с PayPal през 2000-та година и така Мъск се превърна в изпълнителен директор на PayPal. Това ни показва реалното намерение на най-богатия човек на света (според данни към 30 юли 2023 според Forbes той притежава 240 милиарда долара) да се върне към своето желание, граничещо в мания, да притежава сайт с това име. Но по-важното тук е какво ще се случи със социалната мрежа. 

Поставане на новото лого на Twitter - X

Какво може да се очаква от Twitter (X)? 

Има различни спекулации за това дали компанията ще пребъде и дали тези действия към този момент по-скоро не вредят на компанита, което ще доведе до фатални последствия. Цифрите към този момент не са добри, защото компанията има по-малки приходи, намалявящи потребители, както и редица действия, които по-скоро дразнят феновете на социалната мрежа, отколкото да помагат на когото и да било. Но също така тук е много важно да обърнем внимание на няколко неоспорими факта: 

  • Мъск винаги е захващал проекти, които се превръщат в много успешни бизнес начинания. Дори понякога нещо да изглежда нелогично, то по-скоро е част от голяма картина, която ще ни се разкрие скоро. 
  • Като технологичен предприемач и дългогодишен потребител на тази социална мрежа, той отлично познава бизнеса и знае, че трябва да предостави максимално добър продукт на хората. 
  • Би било нелогично да купиш социална мрежа за такава сума и умишлено да правиш действия, които да обезценяват компанията ти. 
  • Самият Мъск е ходеща реклама и той много умело може да използва подобни действия, с които се печели постоянно време в новините и сайтовете, които не спират да говорят за него. Нека не забравяме, че през голяма част от годините на създаването на Тесла, компанията нямаше бюджет за реклама. 
  • Също така Мъск продължава да се придържа към основните плюсове на тази социална мрежа, които са вплетени в нейното ДНК, а именно свободата на словото и комуникацията между хората. Към това новият собственик на социалната мрежа добави и антиспам действия, както и направи така, че информацията, която се съдържа с сървърите им да не бъде използвана за обучаване на езикови модели, като Chat GPT. 
  • С встъпването си като собственик на социална мрежа, Мъск стартира работа все едно е в технологична компания. Премахна доста хора и  оптимизира процеси, така че компанията да съкрати разходи. Дори да не се вписва в графата стартъпи, определено Мъск ще намери начин да направи Twitter печеливша.  

Със сигурност можем да кажем, че една социална мрежа не може да изчезне току така. Все пак Twitter имат половин милиард потребители и дългогодишна история зад гърба си. Хората продължават да използват мрежата всеки ден, но със сигурност трябва да се направят и други действия, с които да се затвърди позицията на компанията, както и да се реагира на задаващото се господство на Мета. Въпреки че Threads генерира огромен интерес към себе си, се забелязва и лек спад на този ентусиазъм. Това може да се дължи на това, че към този момент те не планират да влизат на европейския пазар заради регулациите, които ЕС въведе. Това до някаква степен прави социалната мрежа непълна и не дава възможност на всички потребители свободно да комуникират, което е и голям стопер. 

Виждаме, че социалните мрежи са труден и интензивен бизнес. Трябва винаги да си крачка напред пред останалите и да си готов много бързо да реагираш. Понякога ненавременно решение може да ти коства много, но виждаме и, че ако една компания е набрала скорост тя трудно може да бъде спряна. Въпреки всичките си грешки и скандали, Мета продължават да се развиват, което ни показва, че има много недоразвити ниши и възможности. Можем да бъдем убедени, че следват още по-интересни и динамични времена! 

Бизнес Видео Подкаст