Рекорд: 94% от новите коли през 2024 г. в тази страна са електрически
Ето кои са най-продаваните марки електромобили там
Честите промени в големите гиганти ни показват потенциално зараждащи се проблеми
През последните 5 години социалните мрежи може би претърпяха своя ренесанс, като можем да отбележим изключително активен период на тяхното развитие. Заедно с чисто технологичното им развитие се отбелязат и рекорди в техните приходи и печалби, което до голяма степен се дължи на постоянно нарастващия брой потребители на тези платформи. За да можем акуратно да анализираме какво се случва в дигиталния свят обаче, първо е добре да погледнем цялостно историята на социалните мрежи…
Кратка история на социалните мрежи
Ние сме социални животни, създадени сме да комуникираме и винаги търсим начини за това. Исторически погледнато, човекът винаги е бил в непрестанен стремеж да комуникира колкото се може повече, с повече хора, по-надалеч и по-бързо. Именно затова писмата на времето са се считали за неоптимален начин за комуникация и през далечната 1832 година бил създаден телеграфът, а след това редица други устройства, като телефона, онлайн пощата и т.н.
За първа социална мрежа в света се счита SixDegrees.com, която е създадена през 1997 година.Основната цел е била да си създадеш страница и контакти, с които можеш да си изпращате съобщения.
В рамките на няколко години след това се зараждат Hot or not, Friendster и Skype, докато не стигнем до поредица от няколко години, които са основополагащи за днешните социални мрежи. В рамките на 3 години от 2003 до 2006 година се създават LinkedIn, YouTube, Twitter и Facebook. Социални мрежи, които са познати на всички днес и вероятно използваме всеки ден.
Други социални мрежи, които се появяват след това са Pinterest и Instagram през 2010. А две години по-късно Facebook придобива Instagram за сумата от 1 милиард долара. Това може да се отбележи за много важен момент в развитието на социалните мрежи като цяло. Виждаме един стратегически ход, в който една социална мрежа придобива друга и така става по-голяма, по-интересна и различна към тогавашния момент. През 2011 пък излиза и Snapchat, който по това време хваща младата тийн аудитория и много бързо става хит.
Има много социални мрежи, които също си заслужава да бъдат споменати, като Patreon, Slack и Twitch, но голямата звезда идва през 2017 година и тя се нарича TikTok. Именно след тяхното появяване се забелязва и честотата на промените и стратегическите действия, които осъществиха големите мастодонти.
Най-важните моменти в историята на социалните мрежи
За целта на тази статия е добре да погледнем ретроспективно на някои от основните моменти, на които дължим и големите пунктуации в развитието на социалните мрежи в световен мащаб. Ето и най-важните:
Какво се случва със социалните мрежи в наши дни?
И нека се върнем в днешно време, където всеки ден се случва нещо ново, което води до себе си нови съмнения в цялостното функциониране на социалните мрежи такива каквито ги познаваме. По-рано през тази година Марк обяви, че спират разработката на Метавселената по ред причини, но тихомълком убиха този проект (като уволниха близо 10 000 човека, които са работили по този проект). Откакто Мъск купи Twitter социалнате мрежа върви доста зле, понеже той направи редица промени, които не се понравиха на дългогодишните фенове на социалната мрежа, като това, че премахна ограниченията на знаците в един туит, както и създаде платен абонамент на някои опции в социалната мрежа, като синия знак, който потвърждава, че си реална личност. Това доведе до отлив на рекламодатели и потребители, което пък направи приходите на Twitter доста по-малки.
И тук дойде и може би най-правилния момент за Марк Зукърбърг, който по-рано през юли тази година обяви създаване на нова социална мрежа –Threads. Идентична концепция с тази на Twitter, само че поне засега без реклами и най-важното – без проблеми. Тези действия на Meta дойде в толкова стратегически удобен момент и накара над 100 милиона души да си направят регистрация там и да се счупи рекорд за най-бързо придобиване на толкова брой потребители в една платформа. Което на практика не е точно така, защото голяма част от тези потребители вероятно така или иначе са били вече регистрирани в нещо на Meta. Въпреки това те показаха, че много правилно са се насочили в посока на това да постепенно да създават съвкупност от свързани продукти, които улесняват потребителя и му дават всичко, от което има нужда. Сега под шапката на Мета има освен всички социалните мрежи са и Messenger и Whatsapp, като само Facebook има 3 милиарда потребители. Което показва, че макар и смятан за “злодей” понякога, Зукърбърг доста често напипва пулса на потребителите и им дава това, от което се нуждаят.
Но историята не свършва дотук. Преди седмица Мъск обяви в свой туит, че ще прекръсти социалната мрежа на “X”, както и че самата платформа ще измени своя облик с черен. Речено-сторено, както се казва. То вече е факт. Много хора смятат, че това може би е реакция в момент на безпомощност или паника, като контра действие спрямо Facebok и техния Threads. Ако обаче погледнем действията на Илън, ще видим, че той още през април тази година е променил името на корпорацията на “X Corp”, както и спомена за своето намерение в подкаста на Джо Рогън. Също така първият стартъп на Мъск се е казваше X.com, който се обедини с PayPal през 2000-та година и така Мъск се превърна в изпълнителен директор на PayPal. Това ни показва реалното намерение на най-богатия човек на света (според данни към 30 юли 2023 според Forbes той притежава 240 милиарда долара) да се върне към своето желание, граничещо в мания, да притежава сайт с това име. Но по-важното тук е какво ще се случи със социалната мрежа.
Какво може да се очаква от Twitter (X)?
Има различни спекулации за това дали компанията ще пребъде и дали тези действия към този момент по-скоро не вредят на компанита, което ще доведе до фатални последствия. Цифрите към този момент не са добри, защото компанията има по-малки приходи, намалявящи потребители, както и редица действия, които по-скоро дразнят феновете на социалната мрежа, отколкото да помагат на когото и да било. Но също така тук е много важно да обърнем внимание на няколко неоспорими факта:
Със сигурност можем да кажем, че една социална мрежа не може да изчезне току така. Все пак Twitter имат половин милиард потребители и дългогодишна история зад гърба си. Хората продължават да използват мрежата всеки ден, но със сигурност трябва да се направят и други действия, с които да се затвърди позицията на компанията, както и да се реагира на задаващото се господство на Мета. Въпреки че Threads генерира огромен интерес към себе си, се забелязва и лек спад на този ентусиазъм. Това може да се дължи на това, че към този момент те не планират да влизат на европейския пазар заради регулациите, които ЕС въведе. Това до някаква степен прави социалната мрежа непълна и не дава възможност на всички потребители свободно да комуникират, което е и голям стопер.
Виждаме, че социалните мрежи са труден и интензивен бизнес. Трябва винаги да си крачка напред пред останалите и да си готов много бързо да реагираш. Понякога ненавременно решение може да ти коства много, но виждаме и, че ако една компания е набрала скорост тя трудно може да бъде спряна. Въпреки всичките си грешки и скандали, Мета продължават да се развиват, което ни показва, че има много недоразвити ниши и възможности. Можем да бъдем убедени, че следват още по-интересни и динамични времена!
Ето кои са най-продаваните марки електромобили там
В компанията приеха със значително мнозинство от 75% Мъск да получи заплащане в такъв размер, съдът обаче отказа