Бан на социалните мрежи за деца. Ще проработи ли?
Забраната, която ще обхване платформи като X, TikTok, Facebook и Instagram
Без значение дали имате малък, среден или голям бизнес, грешки винаги могат да бъдат допуснати
Маркетингът е основна бизнес функция, без която нито един бизнес не може. В така наречения маркетинг микс се включват 4 основни елемента – продукт, дистрибуция, цена и реклама. Всяка една от тези съставни части има още редица елементи, които могат да бъдат разгледани, като ценови промоции, опаковка, онлайн продажби, ценообразуване, физически мърчандайз, социални мрежи и какво ли още не.
Именно поради своята комплексност и всеобхватност маркетингът често създава погрешни впечатления и разбирания, а това води до реализирането на не чак толкова добри решения и бизнес действия. Без значение дали имате малък, среден или голям бизнес, грешки винаги могат да бъдат допуснати, просто последствията биват различни.
Случайно попаднах на едно проучване в един от реномираните уебсайтове за маркетинг в световен мащаб – www.marketingweek.com В него по-рано тази година е проведено проучване, в което са участвали 3000 маркетолози. Те са помолени да посочат най-подценяваните или неизползвани маркетинг умения от бизнесите. Резултатите биха учудили всички, като включително изненадаха и мен:
И тук е моментът, в който трябва да се направи една вметка, че да, това е проучване за чуждестранен пазар, но приликите с резултатите му са изключително близки до нашите географски ширини. Най-подценявана се оказва маркетинговата стратегията. И това на пръв поглед звучи странно, защото тя би трябвало да бъде основна крачка, която всеки бизнес трябва да предприеме още преди да стартира своята дейност. Но действителността е различна.
През годините съм срещал десетки компании (и малки, и големи), които се хвърлят с главата напред без да му мислят много, понеже са преценили, че имат много добра идея, например. Те започват да продават конкретния продукт или услуга, за който не са направили дълбочинно проучване, нямат екселска таблица, в която да имат всички цени на своите конкуренти, а ценообразуването на продуктите са направени отгоре-отгоре. И това е тъжната истина. Маркетинговата стратегия не е лесна за направа, тя включва много компоненти, които трябва да бъдат разгледани, на базата на които да се вземе решение как ще се оперира на пазара. Важно е да се определи какъв е конкретния таргет, който не може да бъде “мъже и жени, 20-60 в големите градове”. Живеем в изключително конкуренти времена, в които клиентите са повече от информирани и не можем просто да излезем на пазара и да им дадем продукт или услуга, които ние дори не сме ги попитали дали им трябва.
Бранд мениджмънтът е втората най-подценявана дейност от бизнеса. И тук не говорим за големите бизнеси, а за онези малките и средни бизнеси, които никога не успяват да преминат една определена граница и да се разраснат. Това често се дължи на пропуска им да управляват, развиват и анализират своята марка. Дори доста често те не съумяват изцяло да изградят своя бранд, който да наложат и чрез него да се диференцират на пазара. В управлението на марката се корени създаването на нещо уникално, което да бъде запомнено от потребителите, да бъде дадена стойност, както и да се изгради лоялна потребителска маса. Все неща, без които един бранд не може.
На трето място е може би една от най-болните теми на всички маркетолози в България. Анализът на данните. Преди всичко бизнесът е числа и цифри. Всичко е него се измерва – продажби, печалби, пазарен дял и прочие. Е, в маркетинга е същото, но доста често бизнеса или не знае как да събира данни, или не знае как да ги пази или пък да ги тълкува. Комбинацията от тези три неща водят до такава ситуация, че мениджмънта просто да няма реална представа какво се случва с техния бранд на пазара. Нещо, което често може да коства много на един бизнес.
Топ 5 на тази класация се допълва от пропуска в използването на технологии за маркетинг и реклама, както и маркетинг насочен към ефективни продажби. Колкото и да не ми се иска да си призная, този негативен маркетинг микс за съжаление е право в целта и наистина описва множество компании, които правят редица пропуски в своя маркетинг. Те често се дължат на подценяване на ситуацията или незнание, но реално могат да бъдат лесно променени или поне да се минимизира ефектът от тези грешки.
Най-често съветвам хората да вкарат външен маркетинг консултант в компанията, за да може да даде релевантна и обективна гледна точка за бизнеса и неговия маркетинг. Това може да помогне доста, както и задаването на регулярни въпроси за бизнеса, като – “Достатъчно добър продукт/услуга ли доставям на пазара”?; “Какво повече мога да направя за своите клиенти”?; “Ако аз бях клиент на този продукт/услуга, щях ли да искам отново да си я взема?” и подобен тип въпроси, насочени по такъв начин, че да бъдат разбрани хората, на които се продава.
Забраната, която ще обхване платформи като X, TikTok, Facebook и Instagram
От компанията потвърдиха за проблем в световен мащаб
През тази година 75,9 % от регистрираните автомобили са бензинови