1 USD
1.80911 BGN
Петрол
Bitcoin
$70,477.0

Ще замени ли ChatGPT търсачката на Google?

Ще замени ли ChatGPT търсачката на Google?

Броят на хората, които са тествали този модел, вече наброява 173 милиона

Темата за чатът с изкуствен интелект, обучен с огромна база от данни с езикови модели може би е една от кометираните в момента. И това е напълно нормално, защото за отрицателно време много хора започнаха да използват ChatGPT, като му намериха редица приложения в работата и хобитата си. Има и такива, на които просто им е приятно да си пишат.

Броят на хората, които са тествали този модел, разработен от Microsoft и пуснат през ноември 2022, вече наброява 173 милиона. За този период, те пуснаха няколко обновени версии, които подобриха значително и проблемите, а моделът работи и на много езици, включително и на български. 

 

Всички тези факти логично водят до задаването на редица въпроси от хората, като част от тях са свързани с това дали няма да си загубят работата, както и до какви промени би довела тази технология. Доста хора от маркетинг и бизнес средите пък се чудят как това би афектирало тяхната работа. Едно от основните им притеснения е свързано с това, че голяма част от хората, които създават текстово съдържание ще бъдат заменени от изкуствен интелект.

Това на практика е възможно и може да стане, но един от най-важните аргументи в полза на тези хора е, че ChatGPT създава съдържание на база текстовете, с които е захранен. Това означава, че той не генерира изцяло авторско съдържание, от което следва, че текстове за сайт биха били невъзможни да получат висока оценка и ранкиране, защото това съдържание вече съществува другаде в подобен формат. Един от най-важните фактори за високо класиране в търсачката на Google е именно това – оригинално съдържание. Поради тази причина вярвам, че засега това не е проблем, който трябва да притеснява хората. 

Снимка: iStock

Но това отваря темата и за самата търсачка на гигантът Google и дали тя няма да бъде изместена от Chat GPT. Основният аргумент на всички тук е, че доста хора приемат чата именно като търсачка или пък задават въпроси, на които получават директен отговор, който задоволява повече потребителите. В отговор на изкуствения интелект на компанията OpenAI, самите Google пуснаха свой изкуствен интелект, който кръстиха Bard.

Той все още не работи оптимално, но нека не забравяме от колко време съществува Google и с какви данни ще могат да захранят те своя модел. А на своята конференция скоро те споделиха именно, че ще интегрират това към всеки един техен продукт, включително и търсачката им. Но това не е най-силният аргумент в полза на най-използваната търсачка в света. Най-важното нещо, което засега може да бъде най-убедителния фактор в защита на хегемона Google е свързан с един маркетингов термин наречен потребителски навик. Или тези неща, които правим от години, които са се превърнали в такава рутина, че дори не им обръщаме внимание. 

 

Навиците на потребителите са част от една конкретна спомагателна наука на маркетинга, която се нарича поведенческа икономика. Тя се занимава с това да изследва какво правят и мислят хората, като се опитват да предричат техните действия. Голяма част от действията ни се предопределят на съвкупност от фактори, както около нещата, които се случват около нас, така и останали в нашето подсъзнание от хиляди години.

Снимка: iStock
Хормоните и инстинктите, които сме имали като прачовеци реално не са се променили много, затова изследователите в тази наука могат доста често с голяма точност да казват какво бихме направили в конкретна ситуация. Именно с подобни неща се занимават и маркетолозите, които искат да разгадаят мистерията на това как функционират нашите мозъци така, че да бъдем все по-предвидими и да знаят как да ни влияят. Именно подобен тип информация взимат така наречените UX или user experience професионалисти, които създават някой дигитален продукт. Ние, хората, четем по определени начини. Погледът ни се спира на конкретни маркери, които учудващо са общи за огромна част от хората. 

В нашия случай определено говорим за действие, което се е породило в последните десетилетия. Търсачката на Google съществува от близо 25 години, като за да се наложи и да стане доминантна й се налага да се бори немалко време. Само за сравнение ще споделя, че по данни от миналата година на месечна база тяхната търсачка се използва 89,3 милиарда пъти. Стигнали сме до такова развитие на този инструмент, че той се превърна в нарицателно. Всеки човек, ако не знае нещо влиза и търси.

Снимка: iStock

Търсим всичко от ресторанти, през градове и пътища, до хора и какво ли още не. И така е направена екосистемата на Google, че всичко е обвързано в един затворен кръг – оптимизация на търсачката им SEO, Google My Business, навигацията им и какво ли още не. И тази система се развива в продължение на десетилетия. Както и да се развива сега изкуствения интелект и в това число и Chat GPT би било наистина невероятно да си мислим, че тази технология би изместила Google в близките години. 

 

 

Това може да стане ако Google спре развитието си и не прави никакви промени и подобрения, но това не е така. И нещо много важно – потребителите са свикнали с тяхната търсачка, която я има навсякъде, работи с един клик и не изисква дори регистрация. Да, не може да се отрече силата на Chat GPT и на това, че умело успяха да се наложат на пазара, но имат още много път да извървят. А и нека не забравяме и друго нещо, по времето на Google имаше още две търсачки на Yahoo и Bing, което не може да се брои за голяма конкуренция, докато модели на изкуствен интелект има десетки, като ако човек има достатъчна добра изчислителна техника и данни може и сам да обучи свой модел. 

В заключение искам да споделя, че това е една изключително интересна тема и сфера на дейности, която се развива с дни и седмици. Има нещо ново постоянно и това е невероятно. Живеем във времена, в които технологията се развива експоненциално и това разбира се ще има своите плюсове и минуси. Но колкото и големи стъпки да прави технологията, нека не забравяме, че от години имаме технологични гиганти, които неслучайно са станали такива.

Снимка: iStock
Затова смятам, че Google може и да има за какво да се притесняват и определено се поизпотиха с развитието на Chat GPT, но този чат няма да успее толкова лесно да им отнеме короната на световната доминация. А за всички маркетолози, SEO специалисти и създатели на съдържание е добре да сме в течение със случващото, но и да не се притесняваме прекомерно за това дали ще загубим работата или професията си. В световната история при създаването на технологични скокове са се създавали работни места и са се случвали икономически подеми! 

Още от експерта Николай Димов, можете да видите и в нашия подкаст: 

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст

Свързани статии

Галерии