Дрехи и строителна изолация от гъби влизат в битката за планетата

А вие бихте ли носили дрехи от гъби?

 

Гъбите преживяват своя възход не само в киноиндустрията. Редица стартъпи се опитват да заменят пластамаса, кожените изделия и пилешкото месо... с гъби. 

Базираната в Лондон компания Biohm за биопроизводство отглежда гъби в голям мащаб, като ги захранва с хранителни отпадъци и дървени стърготини, за да създаде продукти на строителната индустрия като изолационни панели. След това те могат да се използват като алтернатива на преобладаващите пластмасови. 

Снимка: iStock

„Фокусирани сме върху решаването на глобални предизвикателства и едно от най-големите по отношение на въздействие върху планетата и екосистемата е строителната индустрия“, обяснява Оксана Бондар, директор в компанията, която проучва новите приложения на гъбите. 

 

 „Разгледахме по-задълбочено потоците от отпадъци, видовете материали и тъканта на сградите, а една от най-големите стоки е изолацията. Идеята беше да се справим с едно от предизвикателствата с естествено решение,.“ казва Бондар пред BBC. 

След като мицелът е нараснал в продължение на няколко седмици, Biohm го събира и изсушава, след което го компресира в панели, подобни на тухли. 

 „Красивото в този продукт е, че панелите могат да се преработват, той може да се разгражда на фураж, безопасно е да се компостира, pH е неутрален и 100% естествен. Може да наторява почвата“, казва г-жа Бондар. 

Снимка: Виктория Готева

Говорителка на Biohm каза, че компанията "в момента преговаря... с големи мултинационални компании", за да изведе продуктите си на световните пазари.  „Очаквайте да видите тяхната топлоизолация от мицел да бъде инсталирана в домове, офиси и обществени пространства в Обединеното кралство и Европа през следващите няколко години.“ 

В Сан Франциско компания, наречена MycoWorks, отглежда мицел, за да произведе заместител на кожата, наречен "рейши".  Използвайки този материал, сега се прави всичко - от шапки до портфейли, чанти и купи.  

„Отгледаната в мицел рейши е невероятен материал и първият по рода си (аместител на кожа), който не и казва София Уанг, съосновател на MycoWorks. 

Отглежда се с помощта на три органични материала - вода, дървени стърготини и мицел, което поддържа ниски въглеродни емисии."  

Тя допълва, че в момента най-голям интерес към работата на компанията проявява секторът на луксозните стоки.  MycoWorks вече помогна на Hermes да произведе ръчна чанта, частично направена от неговия мицел, и създаде сътрудничество с производителя на шапки Ник Фуке.  MycoWorks също работи с General Motors, за да проучи използването на мицел в интериора на автомобила.  Г-жа Уанг казва, че цената на Reishi в момента е сравнима с луксозната кожа.  Тя обаче се надява, че когато фирмата въведе производство в много по-голям мащаб, цената ще падне. 

За да постигне този растеж, компанията събра 125 милиона долара (£104 милиона), за да финансира изграждането на ново съоръжение, което ще й позволи да увеличи производството от хиляди листа годишно до милиони.  Това трябва да отвори врати в Южна Каролина по-късно тази година. 

Снимка: boredpanda.com

Въпреки че е трудно да се намерят данни за финансовата стойност на сектора на мицела, неговият бърз растеж несъмнено увеличава този на по-широкия глобален пазар на гъби.  Това трябва да достигне 90,4 милиарда долара до 2028 г. спрямо 63 милиарда долара през 2022 г., според изследователската компания Imarc Group. 

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст