Иван Бондоков: Българският бизнес може да се върне на световната карта, ако се дигитализира

В новия епизод на Бизнес Видео Подкаст гостува Иван Бондоков, съосновател на Limacon

Изкуството да привличаш и задържаш клиенти става все по-сложно и консултирането на бизнеси е ниша, която тепърва ще се развива.

Това каза в новия епизод на Бизнес Видео Подкаст Иван Бондоков, съосновател на Limacon. Той има над 10-годишен опит в работата с клиенти и продажби, като основната му страст са дигиталните B2B търговски процеси.

Снимка: bTV Бизнес екип

„Не е важно единствено да дадеш насоки и препоръки на бизнесите, а да реализираш стратегиите. Това е важно и за самия клиент, който получава цялостна услуга“, каза експертът.  

Не става за въпрос на търсене на специалисти по консултиране на бизнеси, а за осъзнаване необходимостта от тях. Българските бизнеси имат сериозни конкуренти на световния пазар, което поставя по-високи изисквания към комуникацията с клиенти.

„Осъзнаваме колко е трудно клиент да каже, че има нужда от помощ. Винаги съм уважавал хората, които намират смелост, за да подобрят представянето си на пазара, но знам колко трудна е първата стъпка“, сподели Бондоков.

Снимка: bTV Бизнес екип

Опитът му през годините е свързан и с подобряването на семейните български компании.

Консервативното ръководство на една компания трудно може да види съвременната динамика. Дигитализацията, например, плаши и това е нещо, което не кореспондира с политиката на семейния бизнес и когато се появят хора от новото поколение и се опитват да внедрят дигитализация и технологии, те често срещат отпор.

„Един от големите сблъсъци между различните поколения е технологичният“, категоричен е експертът.

Много млади хора се връщат от чужбина с желание да работят в семейния бизнес, но при условие да развият компанията, по начина, по който разбират.

„Те имат силно изразен предприемачески дух и ни търсят, защото осъзнават, че в рамките на компанията трудно ще намерят съмишленици не само в ръководството, но и сред служителите“, обяснява Бондоков и допълва, че ако до едно известно време бизнесът не въведе елементарни дигитални системи и решения, не подобри бранд представянето си и начина, по който изглежда, конкуренцията ще го принуждава да го направи. Целите на бранда днес вече не са свързани единствено с цел продажба.

„Новото поколение носи със себе си новата динамика, с която ни трябва да се съобразяваме“, смята консултантът.

То има един хубав рефлекс – ние бяхме бесни консуматори, докато по-младите – търсят работодатели, които са социално-отговорни, например. Те търсят послания и каузи, зад които да застанат в дадена организация. За тях приоритет е и развитието в рамките на компанията, както и възможностите, които могат да получат.

И още за разбиранията на новото поколение за правене на бизнес, както и за развитието на семейните компании в България – в новия епизод на Бизнес Видео Подкаст.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст