
След 156 години: Крал Чарлз спира кралския влак, за да пести пари
Кралският влак скоро ще напусне гарата за последен път
За вдъхновението ни днес сме ви подбрали истории от „кухнята“ на някои от новите популярни локации за храна и вино в града, както и от имотния сектор и производството на мебели
София е град, който мени облика си от бизнес гледна точка всяка година. Редица предприемачи не успяват да се наложат на пазара и както много пъти сигурно сте отбелязвали докато се разхождате в центъра: „Тази година едно място е магазин, на следващата офис.“ Но това не спира най-мотивираните да работят денонощно, за да наложат името си.
В последната седмица на новата година екипът ни е подготвил няколко завладяващи истории на предприемачи, които създават собствени компании и преминават през стотици трудности преди да завладеят пазара в своите области. За вдъхновението ни днес сме ви подбрали истории от „кухнята“ на някои от новите популярни локации за храна и вино в града, както и от имотния сектор и производството на мебели. Защото всичко е възможно!
Тази вълнуваща история с усещане за вино започва на „Оборище“ 52, където ни очаква Благой Кузмански - сомелиер с дългогодишен опит в САЩ, Великобритания, България и Швейцария. Емблематично място в професионалното му развитие е 67 Pall Mall, Лондон – частен клуб с една от най-богатите винени селекции в света. В момента заедно с Никола Димитров и Севда Димитрова стои зад вино магазин и бар Cellar 52, подбира вината от цял свят, които компанията внася и представя в България.
„В България има доста производители, които мисля, че вече наброяват 350-400 изби, така че в страната има доста вино“, казва той. „Добро вино може да бъде направено навсякъде, но моят фокус е върху Бургундия, Шампан, Елзас и Пиемонт“.
„Много често хора ми казват: „Моето е домашно вино, ти вероятно такива неща не пиеш“. Напротив, пробвал съм невероятни домашни вина. В крайна сметка виното е едно грозде, което е смачкано, ферментирало и е създадено да бъде социален елемент на масата и много често хората го правят толкова сложно и снобарско, което не е готино. Виното е да седнем, да изпием по една чаша на масата и да създава разговори и глъч“, казва още той.
Срещаме Дамян в началото на поредния му натоварен ден, в който той лавира между няколкото бизнеса под бранда Brute. Ресторантът се намира в привличаща вниманието старинна софийска къща, оцветена в зелено и покрита с растения на улица ул. „Бачо Киро“ 24.
Интересно при него е че сам промотира бизнеса си чрез един образ, който си измисля за YouTube. Дзами е успешен ютубър и подкастър, а Дамян Илиев сериозната страна на бизнеса.
Определено бургерите са „царете“ в кухнята на това място, но любителите на италианска кухня и скара също ще си оближат пръстите.
„Идеята да имаме толкова професионлна и скъпа кухня е следната. Когато едно заведение предлага качествена услуга, стига до един момент на пик, в който започват да идват хора и да се развива и когато кухнята не е перфектно направена да поеме голям обем от хора, това заведение остава на едно ниво, защото става „Параграф 22“. Ти не можеш за затвориш кухнята, защото имаш клиенти, но и не можеш да предложиш по-качествена и повече храна, защото кухнята не ти позволява“, допълва Дамян.
Янкул Янков и Валентин Георгиев, Valiyan
В България повечето семейни компании са създадени през 90-те години. Те вече се управляват активни от второ поколение собственици, чиято възраст е близка до тази на бизнесите. По данни на НСИ към края на 2021 г. фирмите, които се определят като семеен бизнес са близо 96 000.
Компанията, в която отиваме днес е успешен пример за семеен бизнес, който започва от малка работилничка за мебели през 1997 г. и няколко поръчки на мебели за най-популярните клубове и хотели у нас.
Две години по-късно към начинанието им се присъединяват и техните съпруги Нина и Емилия. С идването на женската сила в екипа започва и производството на мека мебел.
Двете семейства имат общо 6 деца и от малки всички те работят във фирмата през летните ваканции, а днес една част от тях изпълняват отговорни позиции в компанията на родителите си и както казва Янкул с усмивка: „Почти са я завзели“.
Янкул и Валентин казват, че до сега не са направили нищо едно и също, като тяхно дело са обзавеждането на заведенията „Червило“, „Black Label”, пицариите „Уго“ в София, като двамата сами измислят концепциите.
„Когато вкарахме всичките мебели в „Червило“ и собственика на заведението ни потупа по рамота и каза: „Ето дойде Rolls Royce на мебелите“, допълва Валентин и казва, че много любим проект за двамата е барът във форма на китара на „Модерато“, за който отделят 5-6 месеца.
Евгени Василев, Arco Real Estate
Покачването на цените на имотите в големите градове, както и новият начин на живот след COVID-19, доста промениха пазара. Все по-често хора, които имат достатъчно доходи да си позволят апартаменти в по-централните квартали на София, започнаха да предпочитат за същата сума да потърсят място в по-крайните квартали с двор и гледка към планината.
Така стигнахме и до „Бояна“. Някой го наричат „кварталът на богатите“, защото през годините това е едно от местата, което държи високи стойности на цените, но в същото време кварталът е смесица от необичайна еклектика от недовършени пътища дп луксозни сгради – все по-често под формата на „затворени комплекси“.
За да разберем малко повече за спецификата на квартала и затворените комплекси се обръщаме към експерта Евгени Василев, главен изпълнителен директор на агенцията Arco Real Estate.
Кралският влак скоро ще напусне гарата за последен път
Устойчивата кожа от динозавър може да намери приложение и в автомобилната индустрия
Как работи технологията?