Никола Минков: „Черният петък“ в България вече е по цял месец (ВИДЕО)
Потребители си поръчват еднакви продукти за проба и после ги връщат, което е проблем за бизнеса
Причината за дизайн революцията в автомобилостроенето
Вероятно сте забелязали, че голяма част от компаниите в близките 2-3 години устойчиво вървят в посока на цялостна промяна или лек редизайн на своите лога. В този списък на автомобилни компании, които промениха своето лого, влизат както марки в по-ниския ценови сегмент, като (Dacia) Дачия, така и по-висок клас, като Peugeot (Пежо) и KIA (КИА), а дори и някои гиганти – BMW (БМВ) и Volkswagen (Фолксваген). Това е тенденция, която рано или късно ще обхване целия пазар и то поради една много проста причина. Навлизаме в нова ера на автомобилостроенето.
Може би дори е по-правилно да се използва друго време и да кажем “навлязохме”, защото това са глобални движещи сили, които се случват с огромни темпове. Главен “виновник” за тази нова ера се явява компанията Тесла, която първа започна да развива тази ниша устойчиво и показа на потребителите основните ползи, които електрическите автомобили дават. Големите компании си мислеха, че това ще е краткосрочен тренд, и поради тази причина те с години не предприемаха действия в същата посока. Именно затова и Tesla (Тесла) станаха толкова големи, увеличиха своето производство до серийно и най-важното – взеха пазарен дял. Това показа на пазара, че трябва да вземе някакви мерки, с които да се включи в тренда, който видимо няма да отшуми, а по-скоро ще се нараства.
И ще отворя една дизайн скоба тук, за да кажа, че като цяло на голяма част от логата на тези компании, за които ще видите пример по-долу, бяха доста морално остарели и неотговарящи на новите движения в дизайн средите. А те са, че логата са по-семпли, плоски и минималистични. Реално и ще видите, че новите лога на всички компании вървят именно в тази посока.
И така, преди около 5 години се започна голямото планиране на еволюция към изцяло електрически модели. Но тук идва и големия проблем на брандовете. До този момент са налагали своята марка и модели автомобили, насочени към пазар за двигатели с вътрешно горене, които се характеризират и асоциират по определен начин. Електрическите автомобили пък са с по-футуристичен дизайн, по-минималистични, с по-малко копчета и с напълно различно усещане. Тази диаметрална противоположност крие основни рискове най-вече в следните направления:
Така компаниите осъзнават, че ако направят една грешна стъпка това може да им коства много, затова едно от най-логичните решения, които могат да се вземат, е да се промени малко логото или да се направи изцяло ново такова. Което освен че подпомага възможността да се приемат по-добре новите им модели, дава възможност за следното:
И, разбира се, няма как да не разгледаме някои емблематични примери през отминалите години. Ще започна с Пежо и цялостния ребрандинг, който те направиха. Учудващо за всички, или поне за мен, когато го научих, те са компанията, която е продала най-много автомобили в световната история досега. Наистина голяма компания с история и традиции. Реално френските компании не се славят с много гъвкавост и бързо взимане на решение, затова може да се отбележи, че това, което видяхме от тях, е похвално.
Огромна разлика, нали? Това лого е много по-вълнуващо, като създава у нас очакване за нещо различно, ново и модерно. Техните автомобили след ребрандирането изглеждат много по-добре, по-агресивни и интересни. От Пежо са свършили отлична работа и са изпълнили всички основни изисквания, за да направят своя бранд така, че да бъде в крак с развиващите се тенденции. А цялостното усещане на новия бранд определено е наслада за окото.
Заедно с тях и другите големи френски марки се ребрандираха, Citroen (Ситроен) и Renault (Рено), заедно с по-достъпната марка на бранда Дачия. Ето пример, който показва част от компаниите, които вече предприеха стъпката за своето ребрандиране.
Поставени логата едно до друго можем да видим общата заложена логика, идейната концепция, както и общите черти между тях, въпреки че в крайна сметка са напълно различни. Както споменах вече, те следват заложената през годините дизайн тенденция за по-прости и плоски изображения. Въпреки тази промени по логата, човек не може да сбърка кое от тях на коя компания е.
Искам да обърна особено внимание обаче на една конкретна марка и лого, които през годините показаха, че определено знаят какво правят и на това се дължи тяхното развитие. Става въпрос за КИА – южнокорейската автомобилостроителна компания, вторият автопроизводител в Южна Корея и 16-ти в света за 2022. Те официално се ребрандираха в началото на 2021 година и бяха едни от първите, които го направиха. Основната движеща сила при тях е именно желанието им да се позиционират на пазара за електрически автомобили, като до няколко години изцяло искат да спрат да произвеждат автомобили с двигатели с вътрешно горене.
Целта им е ясна, затова предприемат и голямата стъпка да се ребрандират, като с това променят и цялостно колите си. В последните години те привличат уникални специалисти, включително и екстериорния дизайнер на модела Ауди ТТ, който много подпомага моделите на компанията и едно от най-важните неща да направи така, че автомобилите на КИА да изглеждат секси. Нещо, което преди това със сигурност не можем да кажем, че беше така. И те отново се справят чудесно със своята задача и логото им изглежда точно така както трябва да бъде – различно, интересно, футуристично, модерно и вдъхновяващо.
Потребители си поръчват еднакви продукти за проба и после ги връщат, което е проблем за бизнеса
Забраната, която ще обхване платформи като X, TikTok, Facebook и Instagram
От компанията потвърдиха за проблем в световен мащаб