1 USD
1.80827 BGN
Петрол
Bitcoin
$69,851.8

Защо голяма част от автомобилните брандове се ребрандират?

Защо голяма част от автомобилните брандове се ребрандират?

Причината за дизайн революцията в автомобилостроенето

Вероятно сте забелязали, че голяма част от компаниите в близките 2-3 години устойчиво вървят в посока на цялостна промяна или лек редизайн на своите лога. В този списък на автомобилни компании, които промениха своето лого, влизат както марки в по-ниския ценови сегмент, като (Dacia) Дачия, така и по-висок клас, като Peugeot (Пежо) и KIA (КИА), а дори и някои гиганти – BMW (БМВ) и Volkswagen (Фолксваген). Това е тенденция, която рано или късно ще обхване целия пазар и то поради една много проста причина. Навлизаме в нова ера на автомобилостроенето. 

Може би дори е по-правилно да се използва друго време и да кажем “навлязохме”, защото това са глобални движещи сили, които се случват с огромни темпове. Главен “виновник” за тази нова ера се явява компанията Тесла, която първа започна да развива тази ниша устойчиво и показа на потребителите основните ползи, които електрическите автомобили дават. Големите компании си мислеха, че това ще е краткосрочен тренд, и поради тази причина те с години не предприемаха действия в същата посока. Именно затова и Tesla (Тесла) станаха толкова големи, увеличиха своето производство до серийно и най-важното – взеха пазарен дял. Това показа на пазара, че трябва да вземе някакви мерки, с които да се включи в тренда, който видимо няма да отшуми, а по-скоро ще се нараства. 

BMW, което сменя цвета си

И ще отворя една дизайн скоба тук, за да кажа, че като цяло на голяма част от логата на тези компании, за които ще видите пример по-долу, бяха доста морално остарели и неотговарящи на новите движения в дизайн средите. А те са, че логата са по-семпли, плоски и минималистични. Реално и ще видите, че новите лога на всички компании вървят именно в тази посока. 

И така, преди около 5 години се започна голямото планиране на еволюция към изцяло електрически модели. Но тук идва и големия проблем на брандовете. До този момент са налагали своята марка и модели автомобили, насочени към пазар за двигатели с вътрешно горене, които се характеризират и асоциират по определен начин. Електрическите автомобили пък са с по-футуристичен дизайн, по-минималистични, с по-малко копчета и с напълно различно усещане. Тази диаметрална противоположност крие основни рискове най-вече в следните направления: 

  1. Да не се придаде грешно усещане на новите автомобили и те да не се приемат по грешен начин от пазара.
  2. Самите потребители да не се припознаят в новия автомобил, защото логото на автомобила е същото. 

Така компаниите осъзнават, че ако направят една грешна стъпка това може да им коства много, затова едно от най-логичните решения, които могат да се вземат, е да се промени малко логото или да се направи изцяло ново такова. Което освен че подпомага възможността да се приемат по-добре новите им модели, дава възможност за следното: 

  1. Това е чудесна възможност за нова комуникация и обещание към потребителите. Нова страница от историята на компанията, която ще бъде по-зелена, с грижа към природата, фокусирана към нуждата на пазара и потребителите. И нека не се залъгваме – потребителите обичаме такива обещания.
  2. С новото лого идват и други дизайн възможности не само от серията на електрическите автомобили на бранда. Това, че една автомобилна марка сменя своето лого, дава възможност за изцяло нова почерк на интериора и екстериора, което да постави компанията в един своенравен ренесанс, с което да се спечелят нови потребители. 
  3. И може би най-издържаният логически ход, който може да се предприеме след промяна на логото, е увеличаването на цените на крайните продукти. Като цяло всички тези действия, които се предприемат от компаниите не са евтини, но това не е единствената причина. Няма как да имаме нов модел, повече екстри и по-добра визия и всичко това да бъде на същата цена. 
  4. Дава чудесна причина на феновете на марката да сменят стария модел с нов. Така голяма част от собствениците на марката ще знаят, че имат нещо старо, не толкова готино и ще желаят новото. 

И, разбира се, няма как да не разгледаме някои емблематични примери през отминалите години. Ще започна с Пежо и цялостния ребрандинг, който те направиха. Учудващо за всички, или поне за мен, когато го научих, те са компанията, която е продала най-много автомобили в световната история досега. Наистина голяма компания с история и традиции. Реално френските компании не се славят с много гъвкавост и бързо взимане на решение, затова може да се отбележи, че това, което видяхме от тях, е похвално. 

Огромна разлика, нали? Това лого е много по-вълнуващо, като създава у нас очакване за нещо различно, ново и модерно. Техните автомобили след ребрандирането изглеждат много по-добре, по-агресивни и интересни. От Пежо са свършили отлична работа и са изпълнили всички основни изисквания, за да направят своя бранд така, че да бъде в крак с развиващите се тенденции. А цялостното усещане на новия бранд определено е наслада за окото.

Заедно с тях и другите големи френски марки се ребрандираха, Citroen (Ситроен) и Renault (Рено), заедно с по-достъпната марка на бранда Дачия. Ето пример, който показва част от компаниите, които вече предприеха стъпката за своето ребрандиране.

Поставени логата едно до друго можем да видим общата заложена логика, идейната концепция, както и общите черти между тях, въпреки че в крайна сметка са напълно различни. Както споменах вече, те следват заложената през годините дизайн тенденция за по-прости и плоски изображения. Въпреки тази промени по логата, човек не може да сбърка кое от тях на коя компания е.

Искам да обърна особено внимание обаче на една конкретна марка и лого, които през годините показаха, че определено знаят какво правят и на това се дължи тяхното развитие. Става въпрос за КИА – южнокорейската автомобилостроителна компания, вторият автопроизводител в Южна Корея и 16-ти в света за 2022. Те официално се ребрандираха в началото на 2021 година и бяха едни от първите, които го направиха. Основната движеща сила при тях е именно желанието им да се позиционират на пазара за електрически автомобили, като до няколко години изцяло искат да спрат да произвеждат автомобили с двигатели с вътрешно горене. 

Целта им е ясна, затова предприемат и голямата стъпка да се ребрандират, като с това променят и цялостно колите си. В последните години те привличат уникални специалисти, включително и екстериорния дизайнер на модела Ауди ТТ, който много подпомага моделите на компанията и едно от най-важните неща да направи така, че автомобилите на КИА да изглеждат секси. Нещо, което преди това със сигурност не можем да кажем, че беше така. И те отново се справят чудесно със своята задача и логото им изглежда точно така както трябва да бъде – различно, интересно, футуристично, модерно и вдъхновяващо.

Всички първоначално бяха учудени и се питаха защо бранда направи точно това, но заедно с новото лого КИА пуснаха и нови модели автомобили, обявиха своите планове за бъдещето и всичко си дойде на мястото. Те направиха така, че всички да говорят за тях, начертаха едно изключително интересно бъдеще за компанията и за всички фенове на марката, а и не само. Реално по този начин от КИА направиха такава заявка, че те започват да се борят не само с Тесла, който през това време е хегемон на пазара за електрически коли, а и с най-големите в световен мащаб – Фолксваген, БМВ и Ауди. Колите на КИА стават по-надеждни, интересни, концептуални и привлекателни. Ето и едно сравнение между техен стар и нов модел. 

Виждаме един и същи модел автомобил SUV KIA Sportage. В горната част е стария модел, в който лично аз не виждам нищо особено откъм брандиране. Обикновена кола, която ако видя на пътя никога няма да се обърна към нея, за да я загледам, камо ли да си мечтая да я притежавам (нищо лично към хората, които имат такива). А какво имаме долу? Космически кораб, нови извивки, страхотен цвят, футуристичен дизайн, уникални фарове, феноменална стойка на колата. Кола, която заслужава да бъде загледана и автомобил, по който можеш да ахнеш. Е, виждаме нагледно изпълненото обещание на бранда към пазара. С този ход КИА си гарантира постоянен ръст на продажбите и спечелването на пазарен дял не от кого да е, а именно от големите производители. Дори в Европа, например, компанията има пазарен дял от около 5%, което е изключително постижение. За 2021 година са продали над 500 000 автомобила – увеличение от цели 20%, а това за автомобилния пазар е голям ръст. Но нека бъдем честни, това е напълно залужено, защото компанията направи показно как се превръща една марка, която доскоро беше незабележима, в такава, за която човек да мечтае. 

Но много хубаво не е на хубаво, както се казва. Ето и един интересен пример, от пазара в САЩ, където марката все още не се е наложила. Там големите американски производители са хегемони и брандове като КИА не са особено разпознаваеми. Именно след ребрандирането си и налагането на новите модели голяма част от американците забелязват марката и решават да я потърсят в Гугъл, но ето на какво се натъкват:

Голяма част от хората, които не познават бранда го четат като “KN”, а не като “KIA”, което е със среден обем от около 30 000 търсения на месец. Това реално не е голямо число, но пък е показателно, че може би при провеждането на качествени и количествени проучвания, свързани с новото им лого, брандът може би е направил грешката да се фокусира главно върху хора и пазари, където той е познат. 

Дори и най-доброто изпълнение на конкретна стратегия крие рискове и не може да мине без малки промени и засечки. Въпреки този негативен пример, смятам, че КИА са много добър и успешен пример. Като цяло, към този момент се намираме в много интересна и вълнуваща фаза от развитието на автомобилите, които стават все по-красиви, интересни, икономични, модерни и какво ли още не. Това прави пазарът все по-конкурентен, от което пък ние като потребители можем да печелим. От брандинг и маркетингова гледна точка също е доста интересно и все повече марки ще правят големи крачки в тази посока и ще ставаме свидетели на колосални промени. Въпреки сегашните примери обаче има и брандове, които създават свои електрически автомобили и не са предприели действия към ребрандиране. Става въпрос за Мерцедес. Това също е интересен казус и ще следя с интерес дали там ще се случи някаква промяна. Говори се, че до 10 години няма да се произвеждат коли с двигатели с вътрешно горене. Представете си тогава как ще изглеждат автомобилни марки, като Ферари или Ламборджини? Аз лично нямам търпение, а вие? 

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст

Свързани статии

Галерии