Защо рекламата в подкаст е изключително ефективна?

Това е тренд в световен мащаб, който тепърва ще се развива, включително и при нас

 

Вероятно на пръв поглед би ви се сторило доста странно рекламата в подкаст да бъде ефективна и би било напълно нормално. В България, подкастите все още не са толкова разпространен и популярен начин за рекламиране, но въпреки това всяка година бележи немалък ръст в две посоки – в количеството аудио съдържание, което се публикува както и в рекламното съдържание, което се появява там.

Това е тренд в световен мащаб, който тепърва ще се развива, включително и при нас. Именно поради тази причина е въпрос на време всички брандове и хора да го разберат и да се възползват от всички възможности на това съдържание.

За целта на тази статия, нека опиша подкастинга накратко – това е създаване на аудио съдържание, целящо да забавлява и ангажира хората под някаква форма. Най-често двама души – водещ и гост – водят разговор на дадена тема. Разбира се, той може и да не е под формата на интервю, макар това да е най-често срещано. Стандартно един епизод е със средно 40 минути продължителност, но има подкасти както с епизоди от по 3 минути, така и такива с над 3 часа.

Голяма част от подкастите започнаха да заснемат с видео това, което си говорят и да го излъчват на места, на които може да се гледа и видео съдържание, сред които вече е и Spotify. Именно това е и най-голямата платформа за слушане на подкасти в България. Има пионери в подкастинга, които създават аудио съдържание от над 7 години.

И нека преди да се задълбочим в темата да предоставя и малко статистика, за да можем да придобием представа колко е голям този пазар и как се развива. По последни данни в световен мащаб хората, които слушат подкасти, са почти 500 милиона, като това число постоянно нараства. Има над 5 000 000 подкаста с над 70 000 000 епизода. И нещо хубаво за нашата татковина – имаме супер активни хора, които правят подкасти с изключително лоялна аудитория, която чака водещите да пускат съдържание всяка седмица. Дори има и такива, които създават поредица от тематични подкасти и обединяват всички под една шапка. Така създадоха първата мини медийна група, наречена “Говори интернет”.

Но с какво са толкова специални подкастите? Те са уникален феномен. Подобно на рaдио съдържание кобинирано с текстова част, в които можеш да имаш линкове, препратки, препоръки и какво ли още не, с което отново да подобряваш SEO-то си. Това е съдържание, което се консумира по много особен и определен начин. Главно се слуша на слушалки или в колата, когато хората са сами.

В повечето случаи хората слушат докато спортуват, вървят или правят някакви рутинни занимания, което им помага да бъдат много фокусирани в това, което правят. Подкастите са нещо лично. Човек изгражда връзка с хората, които го водят и малко по малко дори ги опознава. Поднесена информация по този особен и различен начин, човекът е много по-ангажиран, докато слуша и запомня това, което се говори, приема с доверие нещата и препоръките, които му се споменават.  

Снимка: Евгений Милов

Тук идва и моментът, в който да обясня и основните начини за реклама в подкаст епизодите. Те са в три основни насоки. Първата е споменаване от страна на водещия, което може да стане във всяка една част на епизода, като често това е или в началото, или в края. Важен елемент тук обаче е да се направи някаква оферта на слушателите. Най-често това е код за отстъпка, който може да накара хората да се поинтересуват, а освен това и лесно може да се проследи дали е използван.

Така се измерва и ефективността на този тип реклама. Също така понякога споменаването може да бъде просто “този епизод се излъчва с подкрепата на ...”. Друга рекламна опция е създаването на специален епизод с гост от конкретния рекламодател, в който хората да се запознаят с лице, представител на бранда. Третата опция е създаване на специална брандирана рубрика в подкаста, която по някакъв начин да е свързана с рекламираната марка. 

Накрая, нека разгледаме и основните ползи от това да рекламирате в подкаст, като се фокусираме главно върху българския пазар:

  • Рекламата не се усеща като такава, освен ако не е направена глупаво. Рекламите са кратки, чисто информативни, понякога са под формата на кратко интервю или рекламен спот от 30 секунди, но винаги дават нещо полезно за аудиторията; 
  • Голяма част от подкастите имат фокус/тематика. Това помага на рекламодателите да таргетират слушателите изключително ефективно; 
  • Дори да искаш, трудно можеш да премахнеш или пропуснеш рекламата, което прави предаването на рекламното съобщение доста по-вероятно. Също така, докато слушаш подкаст не ти идва отвътре да натиснеш “skip” (какъвто и всъщност няма), както при рекламите в YouTube; 
  • Хората имат доверие на хостовете. Сам по себе си подкастингът е вид инфлуенсър маркетинг. Аз няма да го слушам, ако не ми харесва. И колкото повече го слушам, толкова повече доверие имам на тези хора. Слушателят усеща ситуацията като win-win.

Събирайки горните 4 точки се създава едно уравнение, което статистически е доказано, че е по-ефективно от другите канали за реклама. Да, рекламата в подтекста няма голям рийч, но и инвестицията в реклама в конкретния случай не е много висока, което прави възможността за тест доста по-достъпна от PR статия, например или пък билборд кампания и т.н.

Снимка: Евгений Милов

Накратко, инвестицията в подкаст реклама определено си заслужава. Изгодно е, различно е и най-важното – ефективно. Това е сегмент, който все повече ще се развива и все повече хора ще започнат редовно да слушат подкасти. Ако инвестирате в реклама в подкаст или пък решите да създадете такъв определено, няма да сбъркате. 

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст