1 USD
1.79533 BGN
Петрол
83.36 $/барел
Bitcoin
$24,012.8

"На червения килим": Как стипендия за жени лидери изстреля 2 българки в бизнеса

"Ако се справям в тази работа, искам да се справям като жена, а не като жена, превърната в мъж", казва Аделина Шикова

От българска медия и от телекомуникационна компания… Животът предначертава съдбата на българките Тереза Шарф и Аделина Шикова, като ги изкарва от работните им места у нас и ги отвежда в света на бизнеса във Виена.

Двете не се познават, но това, което ги свързва е, че в настоящето са избрали да работят в огромни международни компании и икономически направления, които са доминирани от мъже. И още нещо… стипендия за жени лидери, която получават от Wirtschaftsuniversität Wien (Виенски икономически университет), която им позволява да поемат глътка въздух, започвайки обучение в някои от най-трудните магистърски програми (MBA) в страната.

Когато се срещнахме в университета, и двете употребиха една и съща дума за образованието си - „tought” (тежко).    

Когато започва работа в DAIKIN като „Мениджър маркетинг и партньорски програми за Централна Европа“ до този момент Тереза Шарф никога не е работила в компания с този размер и мащаб. В началото, идвайки от България, самата тя се чувства несигурна и „свита“. По онова време компанията прави малко чудо на българския пазар и със само 8 души, локирани тук, резултатите са впечатляващи.

„Оказа се, че що се отнася до България, те ме приеха на червен килим. Аз бях българката, която влезе на червен килим, защото България е един от най-силните пазари на Европа за DAIKIN. Ние побеждаваме силни страни като Австрия по успех и резултати. Когато влязох, всички плеснаха с ръце и казаха: „Още една българка! Ние имаме нужда от повече българи.“ - В този момент не знаех къде се намирам, защото не го очаквах“, казва тя.    

Снимка: LinkedIn/ Tereza Kirilova

Както повечето студенти от магистърските програми на университета, Тереза започва обучението си в момент, в който вече има доста отговорна и натоварена работа на добра позиция, която ѝ се налага да я съчетава и с отглеждането на две деца.   

Средната възраст, на която студентите започват магистърска програма в университета е около 38 години, когато професионалистите вече имат установени познания по дадена тема и искат да надградят чрез решаване на реални казуси и проблеми в различните икономически екосистеми. По време на обучението си Тереза попада в група на хора между 26 и 43, като нейната възраст е някъде по средата и в този момент осъзнава как по-младото поколение влиза с изключителна сила и познания в света на бизнеса.

„Казах си „Уоу“ постоянно трябва да се държиш в ритъм, да се интересуваш, да четеш, да участваш в дискусии, да си на въртележката, за да не стоиш отстрани и само да гледаш“, казва Тереза Шарф.   

Снимка: Аделина Шикова

След 3 технически образования в България, Швеция и Белгия Аделина Шикова се озовава в аутомотив компания, в която ѝ се налага на ежедневно ниво да контактува с колеги от отдели по финанси и маркетинг.

„Аз ги разбирах какво говоря, но често не можех да разбера тяхната гледна точка и усетих как инженерите започват да влизат в конфликт с маркетинг. Започнаха размяна на реплики от сорта на: „Разбирате ли?“, „Не, вие разбирате ли? Най-ценното ми техническо образование се оказа и най-голямо ограничени за мен. Аз трябваше да продължа да уча, защото човек може да научи как да се справя и в процеса на работа, но и ще направи много грешки и ще навреди на репутацията си“, казва Аделина за мотивацията какво я е накарало да потърси подходяща програма за нея.

Тя избира Global Executive MBA програма, която включва точно този елемент да обучение да разбираш всички нива на бизнеса и осъществяването на връзка между тях, да придобиеш лидерски и мениджърски качества и да получиш достъп до познания не само за икономиката на Австрия, но и тази на целия свят.

Снимка: LinkedIn/ Adelina Shickova

„Global означава, че университета ни води на най-различни места по различни континенти като ние сме били в Китай в Индия, Северна Америка, Латинска Америка и Африка, като трябваше да видим как се прави бизнес там. Ние пътувахме интензивно, защото на теория можеш да знаеш много, но не си ли там, не седнеш ли с тези хора и не им ли разбереш културата на правене на бизнес и от какво имат нужда на място е много трудно да правиш бизнес в тази страна“, казва Аделина.

Аделина управлява своя екип с "кадифена ръкавица". На нейната позиция тя е единствената жена на масата по време на работните срещи. Тя се бори в света на мъжете още от училище в България, когато учи физика в клас със само 5 момичета и техническия университет, където жените са само 2. 

"Човек свиква и си развива комуникацията с тях. Това, което не искам е да се превърна в мъж, да не се поддавам и да запазя някакво ниво на женственост. Ако се справям в тази работа, искам да се справям като жена, а не като жена, превърната в мъж", казва Аделина. 

В последното ѝ интервю за висока мениджърска позиция вицепрезидентът на компанията я подканва да говори по-силно и твърдо.

Нейният отговор: "Остави ме да си свърша работата. Аз работя различно, но ефективно, не ме карай да използвам мъжки техники. Когато аз говоря тихо, има тишина в цялата зала."

"Жена, източноевропейка - няма как да няма наложен стериотип. Те не го правят за да те обидят, не го правят умишлено. С времето започва един процес, в който хората се научават да те приемат и това да спечеля доверието им и да ме приемат обикновено отнема 2 месеца. През това време аз трябва да работя с много по-висока ефикасност от мъжете с много усилия и активност", ни казва тя.  

Тереза ни разказа какъв е принципът за печелена на стипендията за жени лидери във ВИДЕОТО!

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст

Галерия

Google разкри колко вода използва за охлаждане на центровете си за данни

Coldplay
+9

Галерии