1 USD
1.83594 BGN
Петрол
Bitcoin
$64,468.9

"На всеки 5 часа по света отваря McDonald’s": Как веригата се превърна в империя

Корпоративни истории

История на компанията

Представете си, че сте в 40-те години в Чикаго. Втората световна война тъкмо е започнала, а във фабриките кипи труд дотолкова, че промишлената база на града го прави втори по големина в страната по производство на военни стоки след Детройт.

Миграцията продължава с още по-бърз темп и стотици хиляди афроамериканци пристигат в града, за да работят в металургията, корабостроенето или железниците… и точно в това време една среща и ароматът на картофки с чийзбургер преобръщат света на младия продавач на хартиени чаши Рей Крок.

Приблизително по същото време двамата братя Морис („Мак“) и Ричард Макдоналд напускат родния си град Манчестър, Ню Хемпшир, за да се влеят сред хилядите американци, работещи във филмовата индустрия на Калифорния като асистенти и момчета за всичко. Мечтата им да бъдат в голямото кино бързо е разбита на пух и парх, следвана от хиляди разочарования и големи загуби.

Снимка: iStock

В опит да се измъкнат от дъното те започват работа в крайпътния ресторант на баща си Huntington Drivе близо до летище Монровия в окръг Лос Анджелис.

През 1948 г. двамата братя решават да разширят и да променят бизнеса като отварят нов ресторант в Сан Бернардино, Калифорния, който е и първият официален ресторант McDonald’s, посочват в сайта на компанията.  

Малкият ресторант е проектиран да произвежда огромни количества храна на ниски цени, за да задоволи бързо глада на работниците и пътуващите по магистралите.

Снимка: iStock

За да постигнат това, братята ограничават менюто – което включва само хамбургери, картофен чипс (по-късно заменен от пържени картофи), напитки и пай – и разработват прост, ефективен метод на работа, който наричат Speedee Service System.

Това включва точка за самообслужване, който елиминира нуждата от сервитьори и сервитьорки, а клиентите получават храната си бързо, тъй като хамбургерите се приготвят предварително, опаковат се и се затоплят под нагревателни лампи. Тези нововъведения позволяват на братята да таксуват клиентите само 15 цента за хамбургер, около половината от цената на конкурентните ресторанти. Макдоналдс пожънват огромен успех и братята започват франчайз програма.

Снимка: iStock

Точно тогава, през 1954 г. се появява и Рей Крок, който остава запленен от идеята и става един от първите им франчайз агенти, докато не успява да превърне веригата в световна империя. Още на следващата година той отваря първия McDonald’s на изток от река Мисисипи.

Визията на Рей Крок включва откриване на 1000 ресторанта на само в САЩ. Освен това McDonald’s продължава да расте и да се разширява на международните пазари, започвайки през 1967 г., отваряйки врати в Канада и Пуерто Рико. Днес компанията има над 36 хил. ресторанта в над 100 държави. За по-малко от 10 години, след като Крок става едноличен собственик на веригата McDonald’s, броят на обектите надхвърля 1000.

Подсилени от тези числа, акциите на компанията започват да се търгуват публично през 1965 г.

Развитие на марката

Осъзнавайки, че франчайзополучателите са жизненоважни за успеха на компанията, Крок разработва точни стандарти за това как трябва да се управлява всеки McDonald’s, от приготвянето на храната до почистването. За да гарантира стандартизираната работа на търговските обекти, той създава (1961 г.) програма, по-късно известна като Hamburger University, за обучение на франчайзополучатели.

Освен това в крайна сметка променя формата на ресторантите, като добавя персонал на гишето, който да приема поръчки и през 1975 г. McDonald’s в Аризона отваря първия прозорец на веригата за достъп до автомобили, функция, която скоро стана повсеместна.

Снимка: iStock

През това време McDonald’s представя три характеристики, които ще определят марката и по-нататъшното обществено признание. Първо, през 1963 г. е представено публично лицето на компанията, клоунът на име Роналд Макдоналд. Въпреки това, критиките относно маркетинга, насочен към деца и нарастващото негативно възприемане на клоуните довеждат до това, че компанията до голяма степен изоставя героя в началото на 21 век.

Може би най-забележителното допълнение се случва през 1968 г., когато ресторантите добавят „Биг Мак“ към менюто си. Емблематичния хамбургер става най-продаваният артикул на компанията след пържените картофи.

В допълнение, през 60-те години на миналия век веригата усъвършенства логото си, като в крайна сметка дебютира с известния дизайн на двойна арка във формата на буквата „М“, който се превръща в неин символ и едно от най-известните лога в света. То е вдъхновено от високите жълти арки, които са доминирали преди покривите на ресторантите на McDonald’s.

Снимка: bTV
Защо червено и жълто?

Братята Макдоналд настояват техният архитект да проектира привличаща вниманието сграда, която да подчертава системата им за обслужване Speedee. Дизайнът на архитекта Стенли Месън на "Червено-белите" не разочарова.

Чувствайки, че линията на покрива е твърде плоска, Дик Макдоналд добави арки към сградата. Този дизайн на сградата е използван за първи път през 1953 г., докато не е заменен от дизайна с мансарден покрив в края на 60-те години.

Снимка: Getty Images

Създател на проекта включва жълт неон в тях, създавайки т. нар. „златни арки“.

Веригата продължи да се разширява на вътрешния и международния пазар. През 1967 г. се отваря франчайз в Ричмънд, Британска Колумбия, Канада, първото място на компанията извън САЩ.

До началото на 21-ви век има около 34 000 търговски обекта, работещи в повече от 115 държави. Растежът през 90-те години е толкова бърз, че става популярен изразът: „На всеки 5 часа някъде по света отваря McDonald’s”. Той на практика се превръща в най-популярния семеен ресторант, наблягайки на достъпна храна, забавление и вкусове, които се харесват както на деца, така и на възрастни.

Снимка: iStock

През годините McDonald’s разширява менюто си, като въвежда сандвичи Filet-O-Fish (1965), Quarter Pounders (1973), Egg McMuffins (1975), Happy Meals (1979) и Chicken McNuggets (1983). В допълнение, ресторантите в чужди страни също адаптират своите менюта, за да се харесат на местните обичаи и вкусове.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст

Свързани статии

Галерии