1 USD
1.89886 BGN
Петрол
82.04 $/барел
Bitcoin
$99,130.1

Това са най-турбулентните маршрути в Европа

Защо турбуленцията е по-често срещана в близост до планините?

През 2024 година имаше доста напрегнати полети, неприятни турболенции и инциденти. През тези 12 месеца се появиха множество съобщения за наранявания при турболенция, включително при полет на Singapore Airlines, при който един пътник за съжаление почина. Това беше първият път, когато човек загина по време на полет поради турбуленция от 1997 г.

Данни от Федералната авиационна администрация на САЩ (FAA) сочат, че от 2009 г. до 2023 г. 37 пътници и 146 членове на екипажа са били сериозно ранени поради турбуленция, пише Travel news. Това остава най-голямата причина за наранявания при търговски полет.

Има ли обаче маршрути, които са по-турбулентни?

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

Ново изследване от уебсайта за проследяване на турбуленция Turbli подчерта кои маршрути в Европа са най-склонни да изпитат турбуленция. Осем от топ 10 на най-бурните маршрути започват или завършват в Швейцария, като други маршрути минават над или около Алпите.

За количествено определяне на вероятността от турбуленция Turbli използва скорост на разсейване на вихрови вълни (EDR). Това е измерване на атмосферната турбуленция, което не зависи от характеристиките на самолета. Това е стандартната метрика за авиационна турбуленция, използвана от Международната организация за гражданска авиация (ICAO) и Световната метеорологична организация (WMO).

Като цяло най-бурните маршрути в Европа през 2024 г. са:

Ница - Женева: EDR 16.07
Ница - Цюрих: 15.49
Милано – Цюрих: 15.41
Милано - Лион: 15.37
Ница - Базел: 15.33
Женева – Цюрих: 15.05
Ница - Лион: 14.99
Женева - Венеция: 14.78
Лион - Цюрих: 14.74
Венеция - Цюрих: 14.67

Според Turbli всичко под EDR от 20 се счита за „леко“, като тези между 20 и 40 са умерени. Няма маршрути в света, класирани като силни (40-60) или екстремни (80-100) на средна годишна база, въпреки че някои отделни инциденти може да са преминали тези прагове.

Въпреки това екстремните турбуленции са необичайни в Европа, така че дори тези най-бурни маршрути е малко вероятно да станат свидетели на някои от опустошителните инциденти от последните месеци.

За сравнение, всички най-турбулентни маршрути в света са в Южна Америка, пресичащи планинската верига на Андите. Най-бурният маршрут, с EDR от 24,68, е от Мендоса до Сантяго, от Кордоба до Сантяго на второ място и от Мендоса до Салта на трето.

Защо турбуленцията е по-често срещана в близост до планините?

По принцип прелитането над или близо до планини може да причини турбуленция, до голяма степен поради начина, по който вятърът взаимодейства с терена.

Когато ветровете ударят планински район, те могат да бъдат принудени да се издигнат нагоре над върховете, причинявайки възходящи течения. Тези възходящи подвижни течения могат след това да ударят стабилна въздушна бариера на височина, принуждавайки ги да се върнат отново към земята и да създадат низходящо течение.

Високите върхове могат също да създадат нещо, известно като „планински вълни“, причинено от смущение на хоризонталния въздушен поток. Тези трептения от страна на вятъра на високо място могат да причинят вертикални течения със сила до 2000 фута/мин, правейки небето отгоре доста неравномерно.

Тези прекъсвания във въздушните течения могат ефективно да нарушат траекторията на полета на самолета, карайки машината да се издига, пада или подскача нагоре и надолу, докато преминава през него.

Температурата и влажността също играят роля в тежестта на турбуленцията. Колкото по-топъл и влажен е въздухът, толкова по-екстремна ще бъде турбуленцията, което обяснява защо маршрутите над Андите обикновено са по-лоши.

Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN

Съдържанието е информативно и не представлява консултация, препоръка или съвет за вземане на инвестиционно решение.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст