Никола Минков: „Черният петък“ в България вече е по цял месец (ВИДЕО)
Потребители си поръчват еднакви продукти за проба и после ги връщат, което е проблем за бизнеса
Делото остава едно от най-противоречивите
Когато човек се изправи срещу голяма корпорация, всички подкрепят човека, който вероятно е бил прецакан от корпорацията по един или друг начин. Компании като McDonald’s са известни с лошите си практики, но в този случай нещата не са такива, каквито си мислите. Някои смятат, че единственият начин да забогатеят е като въртят успешен бизнес или спечелят от тотото, но има и много хора, които трупат богатство като съдят големи компании.
Случаят Стела Либек срещу е доста известен през 90-те и целият свят говори за него. Дори днес мнозина твърдят, че Макдоналдс е трябвало да спечели и то с право.
На 27 февруари 1992г, Стела Либек е с внука си в колата му, когато решават да минат през McDonald’s, за да си вземат нещо за хапване, пише iskamdaznam. За себе си тя поръчва само едно кафе, което слага между краката си, докато извади пари, за да плати на гишето за автомобили. Внукът й потегля и спира наблизо, за да може Стела да си сложи захар и сметана в кафето. Когато тя отваря капачката на чашата, разлива кафето по себе си, от което получава изгаряния 3-та степен по 16% от тялото си (предимно по краката и торса). Това е доста сериозно нараняване, особено за жена на 79 години.
Стела прекарва 2 седмици в болницата и е подложена на множество медицински процедури. Накрая получава сметка от 13 000 долара, без да броим цената на лекарствата, които й предписват. След като се възстановява, Стела решава да не се обръща към съда и вместо това просто да поиска от Макдоналдс 20 000 долара за разходите си. От компанията й предлагат само 800 долара, което е крайно недостатъчно. Към края на 1992г Стела дава всичките си останали спестявания, за да наеме най-добрия адвокат и да съди Макдоналдс за това, че са й сервирали изключително горещо кафе.
Има ли такова нещо като твърде горещо кафе? Делото се провежда от 8 до 17 август 1994г. Макдоналдс признава, видно и от документите по делото, че между 1982г и 1983г компанията е сключила над 700 споразумения за малко над 500 000 с хора изгорили се с кафето им.
Става ясно и, че кафето с температура 88 °C предизвиква изгаряния трета степен само в рамките на 15 секунди. Адвокатът на Либек използва аргумента, че повечето домашни кафе машини правят кафе с температура 54°C до 60°C. Армията от адвокати на Макдоналдс отвръщат с твърдението, че всяка напитка с температура над 54°C би могла да предизвика изгаряния 3-та степен. От по-логична гледна точка, ако вземете гореща напитка и видите, че от нея се издига пара, чакате да изстине, преди да отпиете. Това, че Либек е разляла кафето си е на практика нейна вина и би могло да се случи дори с домашно приготвено кафе, макар че вероятно тогава щеше да съди производителя на кафе машината или дори производителя на чашата.
Идеята е, че при температура 88°C човек има 3 секунди да се подсуши, преди да получи такива изгаряния. При 54°C разполагате с почти цяла минута. Честен процес? Кафето на McDonald’s не може да се консумира веднага след сервиране, а трябва първо да се охлади. Либек печели делото под претекст, че Макдоналдс трябва да предупреждава клиентите си, че кафето е твърде горещо и не трябва да се пие непосредствено след сервиране.
Тя получава 160 000 долара компенсаторни щети и 2,7 милиона долара наказателни щети. След този случай Либек става известна по целия свят. Всяка медия я обсъжда и много хора смятат, че това е било план за бързо забогатяване. Животът й обаче, макар и с толкова много пари, не става много по-добър, тъй като тя получава множество смъртни заплахи, а хората й крещят в лицето, че не заслужава тези пари.
Дори днес много експерти от цял свят смятат, че Либек е трябвало да изгуби делото. Авторът Ранди Касингъм описва в своя книга как случаят на Либек дава началото на компенсаторната култура в съдебния свят. Съдилищата в западния свят използват термина „Наградата Стела“ за случаи, които са просто нелепи или очевидно търсещи бърза печалба
Потребители си поръчват еднакви продукти за проба и после ги връщат, което е проблем за бизнеса
Забраната, която ще обхване платформи като X, TikTok, Facebook и Instagram
От компанията потвърдиха за проблем в световен мащаб