Никола Минков: „Черният петък“ в България вече е по цял месец (ВИДЕО)
Потребители си поръчват еднакви продукти за проба и после ги връщат, което е проблем за бизнеса
ЕК заговори за сериозни последици от случващото се и призова за бързи действия
Ситуацията с блокираните товари в Червено море, която трае вече втори месец, няма изгледи да се оправи скоро. И ако си мислим, че това се случва достатъчно далече от нас, че да не ин засегне, то значи много се лъжем. Все повече се говори за много тежки последици от случващото се върху икономиката на целия свят, включително и на България.
Експерти от спедиторски фирми разказаха доста притеснителни неща пред businessnovinite.bg. Очаква се в следващите месеци драстично поскъпване на стоките.
Хиляди контейнери са блокирани и не могат да достигнат крайна точка на доставка.
При всички стоки от Азия има забавяне в доставката, а от там Европа внася повечето си стоки. Математически забавянето е от 10 дни, но реално е около 20. Цялото това нещо е непланирано и всяко отклонение от плана оскъпява превоза и съответно стоката. Според запознати, някои компании се възползват от ситуацията и изкуствено вдигат още цените. Като добавим и това, че предстои Китайската Нова година, време в, което, доставките обичайно се забавят, то в следващите няколко месеца нещата няма да са никак розови.
Преди кризата в Червено море, един контейнер от Китай за южна Европа струваше 2000 долара. В момента цената е 6000-7000 долара. Тази разлика ще бъде платена от всички нас, потребителите. Няма как една стока, внос от Китай, ако до преди година е струвала 10 лева, сега да е с подобна цена. На някои стоки цените дори ще бъдат удвоени.
Ние видяхме колко зависими сме от глобалните събития и от дребните неща, като плочки, например. Когато се случи войната в Украйна, поскъпнаха плочките, защото голяма част от тях се произвеждат в страни като Испания, но с украинска глина.
Единствената адекватна алтернатива на превозите от Китай към момента е маршрутът през нос Добра надежда, той обаче е доста по-дълъг. Друга алтернатива е жп транспортът през Казахстан и Русия, но предвид санкциите към Русия, тази опция е почти неизползваема. Освен това е и много скъпа.
Сравнение на последиците с тези на пандемията
По време на пандемията цената на управлението на един кораб беше скочила над 5 пъти. Заради кризата тогава товарите и превоза също поскъпнаха и видяхме икономическите последици около година по-късно, разказват спедитори. Последните две години инфлацията в България, а и в целия свят, беше рекордна и това е следствие на целия този процес.
Случващото се в Червено море в момента ще има същите икономически последици след няколко месеца, до година. Ще има сериозно поскъпване и висока инфлация в повечето държави, категорични са икономисти и спедитори. Лошата новина за българите е, че докато след пандемията повечето хора имаха спестени пари, които да харчат, то сега ще са сварени доста по-неподготвени.
Компаниите за търговия на дребно и за потребителски стоки вече се научиха по време на пандемията колко важно е да направят веригите си за доставки по-устойчиви и по-малко зависими от прекъсвания, казва Йорг Фундер, професор по корпоративен търговски мениджмънт в Университета за приложни науки във Вормс, Германия.
Проблемът с петрола
Извозването на петрол също става все по-затруднено. Ставката за корабите „Афрамакс“, които могат да транспортират до 700 хиляди барела суров петрол се е удвоила до 80 000 долара на ден, а за „Суецмакс“ - до 70 000 долара на ден.
Големи потоци от кораби продължават да преминават през Суецкия канал. За смяна на маршрута обаче съобщиха големите компании за превози „Мерск“, както и „British Petroleum“ и Shell.
Преди броени дни доц. д-р Васил Петков, ръководител на катедра „Международни икономически отношения и бизнес“ в УНСС каза пред БТА, че горивата в България ще поскъпнат заради целия този процес със забавените доставки.
Неговите прогнози са, че страната ни ще навлезе в рецесионен период между 6 и 12 месеца след Германия, където данните свидетелстват за надвиснала рецесия.
Официалното становище на ЕК
Европейският съюз е изправен пред риск от скок на потребителските цени и забавяне на растежа заради проблемите с корабоплаването през Червено море, въпреки че към момента това все още не се усеща.
Вицепрезидентът на Европейската комисия Валдис Домбровскис, който отговаря за икономиката на страните-членки, каза, че трафикът през Червено море е намалял с 22% за месец.
Все още не се наблюдава скок в цените на стоките, но виждаме скок в цените на транспорта, каза Домбровскис. До колко ще бъде засегната икономиката зависи от продължителността на кризата. Необходими са бързи действия, каза той.
Суецкият канал, в северния край на Червено море, пренася 12-15% от световната търговия със стоки и 25-30% от корабните контейнери. За ЕС 23% от всички вносни стоки са дошли с кораби от Азия през 2022 г., като по-голямата част от тях са пътували през канала.
Потребители си поръчват еднакви продукти за проба и после ги връщат, което е проблем за бизнеса
Забраната, която ще обхване платформи като X, TikTok, Facebook и Instagram
От компанията потвърдиха за проблем в световен мащаб