„Уау, тате, ти си милионер!“ Да, бях такъв, но на хартия…

Мнение

Калоян Кирилов казва как да се договорим с инвеститора на колко да оцени стартъпа ни

Със сливания и придобивания се занимавам вече 20 години и един от най-често задаваните въпроси към мен е каква е стойността на един стартъп. Студентите ми от СУ „Св. Климент Охридски“, където преподавам финансиране на стартъпи, също се вълнуват то тези детайли.

За мен оценката на стартираща компания не е сред ключовите акценти за един основател и всъщност, тя има значение в два основни момента.

Първият момент е практичният – тогава, когато трябва да бъдат набрани средствата за компанията. Сега, дали изобщо трябва да привличате пари, е дълга тема и може би идея за отделна статия.  Оценката на една компания е повече изкуство отколкото наука, макар да има някои фундаментални правила.

Хората, които се занимаваме с оценки на компании, знаем, че основните методи са: сконтираните парични потоци, мултипликатор на ЕБИТДА или продажбите, оценка на активите и др. При стартъпите е доста по-трудно да се направи оценка на бизнеса, защото в повечето случаи компанията няма история. Доста често даже няма клиенти,  дори и продукт.

Как да се договорим с инвеститора на колко да оцени стартъпа ни?

Общо взето зависи в колко силна позиция сте и какви алтернативи имате. Фактори като етап на развитие на стартъпа, характеристиките на екипа, интелектуална собственост, конкурентноспособност и др. безспорно оказват влияние върху преговорите и оценката на вашата стартираща компания.

За да ви остане нещо практично като съвет все пак и да не мислите, че всичко зависи от случайността, може да използвате като бенчмарк оценките, които най-големите акселератори дават на стартъпите, които приемат в своите програми. Там всеки един стартъп получава фиксирано финансиране за фиксиран процент дял от компанията - независимо в кой сектор сте и на какъв етап от развитието. Ако стартиращата компания е в начален етап, подходящ за акселератор, то това би бил добър бенчмарк за вас.

Второто значение на оценката на един стартъп е чисто его. Създаването на стартъп, а и на бизнес като цяло, е много трудно занимание и е добре един основател от време на време да получава малко „допинг“. Когато някой оцени бизнеса му от един, два или десет милиона, това е достатъчна мотивация.  Важно е да не забравяте, че все пак тези оценки са само хартиени. Особено при стартъпите. Може реално някой инвеститор да оцени стартъпа ви на два милиона и да ви даде пари при тази оценка, но това не значи, че утре може да го продадете на тази стойност.  

Помня, че когато получих финансиране от бизнес ангел за моя втори стартъп при оценка от 1 млн. евро, малкият ми син, който тогава беше на 8 години, ми каза: „Уау, тати, ти си милионер“.

Да, бях такъв, но на хартия. По-късно нещата не се получиха, както се случва с 90% от стартъпите и тази оценка си остана в писмен вид. Затова и моят съвет е да се фокусирате върху по-важните елементи от създаването на новата компания, вместо да сте фиксирани върху стойността му. Само ще си погалите егото по този начин.  

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст