Опасно ли е да сменим ядреното гориво на АЕЦ "Козлодуй" с неруско?

Мнение

Американци и французи искат да ни доставят гориво, но трябва да се премерят рисковете, каза Георги Касчиев пред businessnovinite.bg

Преди няколко дни енергийният министър Росен Христов обяви, че тази седмица ще бъде обявена процедура за избор на нов доставчик на ядрено гориво. В момента две компании са заявили участие- американската компания Westinghouse и френската Framatome. Правителството иска да се ориентира към неруски източници на гориво, заради напрегнатите отношения с Русия.

Дали това е лесно и какви рискове носи едно такова решение разказва пред businessnovinite.bg енергетикът Георги Касчиев.

"Тази процедура всъщност е, за да се формулират условията към потенциалните доставчици на ядрено гориво с цел да се избере доставчик. Тези изисквания се налагат от Агенцията за доставки на ЕС. Който и да прави доставките, има едно правило и то е, че не се сменя дизайна на горивото. Енергията идва от ядреното гориво и от него идват всички рискове, затова видът на горивото не се сменя", казва Касчиев. 

Снимка: Getty Images

"Дълги години руската страна се беше изолирала от другите доставчици и произвеждаше гориво за своите реактори ВВЕР 1000, каквито всъщност са и реакторите на АЕЦ "Козлодуй". Когато ние станахме член на ЕС, трябваше постепенно да започнем да се съобразяваме с практиката и изискванията на ЕС. През 2019 г. страната ни започна преговори с американската компания Westinghouse като единствен алтернативен вариант към онзи момент. Малко след това България сключи договор с американците и им възложи да обоснове дали тяхното гориво е съвместимо с руското гориво. Това са изследвания в 43 области, които Westinghouse трябва да разработи и да предаде на атомната ни централа. Последно срокът за предаване на този важен доклад е ноември 2023 г. Резултатите трябва да бъдат прегледани от експерти от централата, да бъдат одобрени на технически съвет и накрая регулаторът трябва да се произнесе дали ги одобрява", обясни експертът. 

Според него американската компания произвежда гориво по свой проект. Тя не ползва проектна документация от ТВЕЛ- руската компания производител. 

"Още средата на 90-те години Westinghouse спечели търг за чешката АЕЦ "Темелин" за доставка на ядрено гориво. Опитът им обаче не беше много успешен. След това американците се насочиха към Украйна. И там сведенията са противоречиви доколко е успешно горивото при смесване с руска. Затова е важно да се прецезира до каква степен съвместната работа на руско и американско гориво ще е ефикасна и безпроблемна у нас", добави Касчиев.

Какво представлява рискът при несъвместимост на горивата?

"Рискът се състои в това, че единият тип касети могат да повредят другия тип. Може да стане надраскване на обвивките на най-външните топлоотделящи елементи, което да доведе до поява на пукнатини, през които да излизат радиоактивни елементи. Другият риск е, че те може механично да си взаимодействат по такъв начин, че да се предизвикат деформации в биометричната форма. Такъв ефект е наблюдаван при ползване на американско гориво в "Темелин", там са констатирани известни изкривявания на формата на касетите. Тези неща могат да повлияят на безопасната работа", каза енергийният експерт. 

По думите му другото важно нещо, което трябва да се помисли, когато се сменя доставчика на гориво, е да има яснота какво ще се случва с отработеното гориво. Доставчикът ще го извозва ли? Ще се правят депа ли? Никой не поставя въпроса за тази важна част от сделката.

"При Framatome нещата стоят по-различно спрямо Westinghouse. Горивото на френската Framatome не се нуждае от такава процедура по лицензиране, защото те са закупили лиценз от руската ТВЕЛ за производство на определен вид касети, които са съвместими с нашите блокове. Специално за България, има интересна подробност. 5 и 6 блок на АЕЦ "Козлодуй" работят с различни модификации на ядрено гориво. Westinghouse произвежда гориво, което е съвместимо с това, което се използва при 5 блок, а Framatome произвежда горивото, което си използва за 6 блок", разказа Георги Касчиев.

Снимка: Getty Images

"5 блок ще бъде спрян за презареждане на гориво през пролетта на 2024 г.. До тогава трябва да е ясно кой ще го зарежда. Затова сега американците натискат да се подпише договор, за да са сигурни, че ще доставят те. Въпросът тук е- ще успеят ли дотогава да са готови с лиценза, така че да сме сигурни, че няма да има издънки?", пита експертът.

Относно цените на ядреното гориво, Касчиев каза, че и на американците, и на французите горивото е по-скъпо от това на руснаците, като горивото на Westinghouse е най-скъпо. 

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст