Червило, бельо... кои са скритите показатели за рецесия?

Финанси

Когато парите не стигат, започват лишения от стоки от първа необходимост

В необичайни времена експертите често гледат отвъд традиционните показатели за състоянието на икономиката като растеж на БВП, брой работни места или производствена активност и търсят скрити сигнали за влошаване на показателите. Идеята е, че хората променят някои от най-личните си поведения с наближаването на рецесията – понякога по несъзнателни и мистериозни начини – и разкриването на достатъчно от тези промени може да разкрие водещи индикатори или просто потвърждения за по-широк икономически спад, The Guardian.

От тези скрити сигнали за рецесия, може би най-известният е така нареченият „ефект на червилото“, теория, предложена за първи път от икономиста и социолога Джулиет Шор през 1998 г. Шор установил, че жените купуват повече червило по време на икономически спад, като същевременно намаляват покупките на по-скъпи луксозни продукти.

Идеята придоби популярност през 2001 г., когато Леонард Лаудер, председател на Estée Lauder, съобщи, че все повече клиенти купуват червило въпреки рецесията след 11 септември. „Когато продажбите на червило растат, жените не искат да купуват рокли“, каза той пред Wall Street Journal по това време. Но индексът на червилото не се задържа по време на пандемията, продажбите се сринаха, тъй като хората носеха маски и стояха по домовете си.

Снимка: Istock.com

Алън Грийнспан, бивш председател на Федералния резерв, проследи друг нетрадиционен показател: мъжкото бельо. Грийнспан стига до извода, че по време на трудни икономически времена хората чакат по-дълго, за да сменят износените вещи, а мъжете може да чакат по-дълго, за да подменят бельото си. Ако Грийнспан е прав, може да имаме проблеми: индустриални изследвания показват, че пазарът на мъжко бельо се е сринал през 2022 г., а акциите на производителя на мъжки слипове Hanesbrands са само на 50% от цената си преди една година.

По-съвременен индикатор може да се намери в онлайн приложенията за запознанства, които също се представят добре по време на спадове. „По време на рецесии хората стоят повече вкъщи; те не искат да плащат и да ходят по баровете. Предпочитат да се срещат онлайн“, каза Маркус Фринд, главен изпълнителен директор на сайта за запознанства Plenty of Fish, на фона на спада през 2009 г. Изглежда, че това отново е така днес. През ноември 2022 г. Match Group, която притежава Tinder и Hinge, отчете 2% увеличение на плащащите абонати в своите платформи.

Наскоро в социалните медии някои хора посочиха други нови показатели, като броя на хората, които се отказват от боядисаната си руса коса, така наречените „брюнетки от рецесията“. Поддържането на висококачествена процедура за боядисване в салона може да струва много скъпо– трудна задача, когато парите са малко. 

Снимка: iStock

Но някои показатели може да са още по-обикновени. Икономистът и изпълнителен директор на софтуер Тони Неш каза, че отворил хладилника в общия си офис и разбрал, че няма място да сложи сандвича си с риба тон. Няколко месеца по-рано хладилникът бил почти празен. Това показва, че все повече хора си носят храна от вкъщи за офиса.

Сред скритите знаци за наличие на рецесия са и посещенията в стриптийз клубове. Стриптизьорки твърдят, че все по-малко мъже посещата клубовете и това личало по припечелените пари на танцьорките.

 

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст