„Ефект на примамка“: Как търговците ви карат да харчите пари за по-големи напитки

Да приемем, че сте на път да си купите напитка от популярна верига. Първо прочетете това

 

Днес ще ви обясним една изключително успешна маркетингова техника, наречена „ефект на примамката“.

Казано по-просто, „ефектът на примамката“ е, когато ви предлагат да купите нещо с 3 опции на големина. Тъй като повечето хора имат склонността да избягват най-скъпата опция, като добавим средна опция, това, което преди се е смятало за скъпо, сега става по-разумно. Ето един пример, за да разберете по-добре как работи това.

Да приемем, че сте на път да си купите напитка от популярна верига като Costa, Starbucks или McDonald’s или др.

Има две опции: напитка за 5 лв. или такава за 8 лв.? Тъй като напитка за 8 лв. си е доста стабилна цена, хората ще предпочетат тази за 5 лв., защото разликата е огромна. Като цяло, въпреки че хората искат най-доброто и най-голямото, те следват тенденцията да харчат по-малко пари. И така, как един умен търговец може да промени решението ви?

Снимка: iStock
Чрез добавяне на трета опция, напитка за 11 лв. Тази трета опция действа като примамка – проста игра с ума, която прави цената от 8 лв. да изглежда по-разумно и следователно увеличава възможността клиентът да изхарчи повече пари.

Освен това, ако третата опция е по-близо до средната опция, да кажем 10 лв. вместо 11 лв., сега ще има по-голям смисъл хората да я изберат, тъй като с 2 лв. повече получавате много по-голяма награда. Бум. Маркетолозите току-що превърнаха продажба от 5 лв. в продажба от поне 8 лв. Не е ли невероятно?

Интересно проучване в университета Дюк поставя на изпитание „ефекта на примамката“ и резултатите доказват теорията. Първоначално на субектите са дадени две възможности за хранене: наистина изискан 5-звезден ресторант, който е далеч от тяхното местоположение, и среден 3-звезден ресторант, който е наблизо. Качество или удобство? Проста дилема, но решението е трудно.

Сега идва примамката – трета опция: 4-звезден ресторант, който е дори по-далеч от 5-звездния ресторант, но е с малко по-ниски цени. Както се очаква, нещата се объркват. Сега участниците масово избират 4-звездния ресторант!

Примамващият ефект е прост, но изключително мощен и влияе върху ежедневните ни решения. Звучи твърде хубаво, за да е истина, но наистина работи. Така че се уверете, че сте наясно с това и винаги избирайте това, което искате, а не просто изберете средната опция.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст