
МФ: В Бюджет 2025 не са заложени средства за нов правителствен самолет
Асен Василев твърди, че управляващите се готвят да дадат 209 млн. лв. за нов правителствен самолет
От къде Европа се снабдява с тези метали?
Китай отговори на допълнителни 10% мита върху китайския внос в САЩ, наложени от американския президент Доналд Тръмп. Отговорът също включва вносни тарифи за някои американски продукти, както и нови ограничения за износ на пет метала, които са ключови за технологичната надпревара на Китай със САЩ, съобщава Reuters. Ето кои са те:
1. Волфрам
Китай е отговорен за над 80% от световното производство на волфрам, който поради своята здравина. Той е вторият най-твърд материал след диамантите и се използва в производството на артилерийски боеприпаси, броня и инструменти за рязане и пробиване. Миналата година китайското производство е било 67 хиляди тона, докато общото световно производство е било 81 хиляди тона, според Геоложката служба на САЩ (USGS). С производството си Китай контролира 30% от световния пазар извън Китай.
САЩ използват по-голямата част от своя волфрам за производство на волфрамов карбид, който се използва в строителството, металургията или добива на нефт и газ. Последната мярка на Китай ограничи износа на осем вида волфрамови продукти и методите за тяхното производство.
ЕС включи волфрама в списъка на критичните суровини, които са важни за европейската икономика, но в същото време представляват риск за сигурността на доставките. Европейски страни също са в списъка на най-големите производители на този метал.
2. Бисмут
С 13 хиляди тона производство на бисмут през 2024 г. Китай представлява около 80% от световното производство. Това възлиза на 16 хиляди тона, според данни на USGS. Подобно на волфрама, САЩ не са имали първично производство на бисмут от 1997 г., който се използва в припои, сплави, металургични добавки, фармацевтични продукти и ядрени изследвания. Две трети от вноса на бисмут в САЩ идва от Китай.
ЕС е силно зависим от Китай за бисмут, поради което елементът също е включен в списъка на критичните суровини.
3. Молибден
Молибденът се използва главно за втвърдяване на стоманени сплави, което ги прави по-устойчиви на топлина и корозия. Използва се и в смазочни материали, пигменти и като катализатор в петролната промишленост. Според данни на USGS Китай представлява около 40% от световното производство на молибден миналата година със 110 000 тона, докато Съединените щати представляват 12% с 33 000 тона. Но по отношение на обема на запасите двете страни са почти равни, всяка с една пета от световните запаси на този метал.
Европа не класифицира елемента като критична суровина. ЕС внася най-много от САЩ, Чили и Перу, които са и тримата най-големи производители в света след Китай, според данни от Европейската информационна система за суровините, цитирана от словенското издание на Forbes.
4. Телур
Този метал се произвежда най-вече като страничен продукт от обработка на мед. Използва се в металургията, слънчеви панели, чипове памет и други продукти. Според USGS Китай е произвел около три четвърти от световния рафиниран телур през 2024 г., със 750 тона. Световното производство миналата година възлиза на 980 тона.
В Европа най-големият производител е Швеция, която е произвела 46 тона телур през 2024 г. Швеция има повече от 700 тона оценени запаси. Телурът също не е включен в европейския списък на критичните суровини.
5. Индий
Индият се използва в производството на телефонни и телевизионни екрани. Според данни на USGS Китай е водещият производител, който представлява около 70%. Вторият по големина производител на рафиниран индий е Южна Корея със 180 тона през 2024 г. Китай изпраща три четвърти от износа си в Южна Корея и друга десета (35 тона) в САЩ.
ЕС не класифицира индия като критична суровина, тъй като той задоволява повечето от нуждите си от вътрешния пазар.
Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM
Асен Василев твърди, че управляващите се готвят да дадат 209 млн. лв. за нов правителствен самолет
Президентът на САЩ Доналд Тръмп е сред инвеститорите в компанията
Много от младите в този сектор се отказват заради ниските заплати