RIP Метавселена: Кой я уби?

Метавселената, технологичната мания на Зукърбърг, официално е мъртва. ChatGPT ли я уби?

 

Нашумялата технология за създаване на Метавселена, която обещаваше да позволи на потребителите да се мотаят в свят, подобен на видеоигра, умря, след като беше изоставена от света на бизнеса само на три години след като беше официално представена, казва Business Insider.

Метавселената по подобие на филма „Трон“ от 1982 г. и видеоиграта „Втори живот“ от 2003 г., се роди през 2021 г., когато основателят на Facebook Марк Зукърбърг промени името на своята компания за трилиони долари на Meta.

След много обещаващ дебют, Метавселената се превърна в манията на технологичния свят и бърз хак за спечелване на инвеститорите от Уолстрийт. Устремът обаче не можа да я спаси и липсата на последователна визия за продукта в крайна сметка доведе до неговия упадък. След като технологичната индустрия се обърна към нова, по-обещаваща тенденция — генеративен AI — съдбата на Метавселената беше решена.

Метавселената сега се насочва към „гробището“ на провалените идеи на технологичната индустрия. Но краткият живот и позорната смърт предлагат ярък обвинителен акт срещу технологичната индустрия, която ги е родила.

Голямо обещание

Зукърбърг твърдеше, че Метавселената ще бъде бъдещето на интернет. Бляскавият, фалшив промоционален видеоклип, който придружаваше съобщението на Зукърбърг за промяна на името, описа бъдеще, в което ще можем да взаимодействаме безпроблемно във виртуални светове: Потребителите ще „осъществят зрителен контакт“ и ще „се чувстват, че сте заедно в стаята“.

Тези грандиозни обещания натрупаха до небето очаквания за това как ще изглежда Метавселената. Медиите припаднаха от концепцията за "новороденото": The Verge публикува интервю със Зукърбърг веднага след обявяването, в което го нарича "експанзивна, завладяваща визия на интернет".

Метавселената страда от остра криза на идентичността. Едно функционално бизнес предложение изисква няколко неща, за да процъфтява и расте: ясен случай на употреба, целева аудитория и желанието на клиентите да приемат продукта.

Снимка: iStock

Зукърбърг се изказа поетично за Метавселената като „визия, която обхваща много компании“ и „наследник на мобилния интернет“, но той не успя да формулира основните бизнес проблеми, които ще адресира.

Концепцията за виртуални светове, където потребителите взаимодействат с взаимното използване на цифрови аватари е старо, датиращо от края на 90-те години на миналия век с масови мултиплейър онлайн ролеви игри, като „Meridian 59,“ „Ultimate Online“ и „EverQuest.

Снимка: Twitter/FN Meka

 

И докато Метавселената е предполагаемо изградена на тези идеи с нова технология, единственият действителен продукт на Зукърбърг – VR платформата Horizon Worlds, която изискваше използването на невероятно тромави очила Oculus – не успяха да предложи нищо, което да се доближава до истинска визия. Въпреки спряното концептуално развитие на Метавселената, водещият на CNBC Джим Крамър кимна одобрително, когато Зукърбърг заяви, че 1 милиард души ще използват Метавселената и ще похарчат стотици долари, без да каже какво биха получили хората в замяна на парите си или защо някой би искал да закачи тромави очила на лицето си, за да присъства на нискокачествен анимационен концерт.

Снимка: iStock
Живот на високо ниво

Невъзможността да се дефинира Метавселената по някакъв смислен начин не попречи на издигането й до върха на света на бизнеса. В месеците след обявяването изглеждаше, че всяка компания предлага продукт за Метавслена, въпреки че не беше ясно какво представляват.

Roblox, платформа за онлайн игри, която съществува от 2004 г., яхна вълната от реклами на Metaverse до първоначално публично предлагане и оценка от 41 млрд. долара. Разбира се, индустрията на криптовалутите пое топката и се зае с нея. Хората зад компанията Bored Ape Yacht Club NFT измамиха пресата да повярва, че качването на нечии цифрови снимки на маймуни във VR ще бъде ключът към „овладяването на Метавселената“.

Други криптовалути дори успешно убедиха хората, че цифровата земя в Метавселената ще бъде следващата граница на инвестициите в недвижими имоти. Дори бизнеси, които изглеждаха малко свързани с технологиите, се включиха. Walmart се присъедини към Метавселената. Disney също.

Бързането на компаниите да се включат в играта накара инвеститорите, консултантите и анализаторите на Уолстрийт да се опитат взаимно да подобрят прогнозите си за растежа на Метавселената.

Консултантската фирма Gartner твърди, че 25% от хората ще прекарват поне един час на ден в Метавселената до 2026 г. The Wall Street Journal каза, че тя ще промени начина, по който работим завинаги. Глобалната консултантска фирма McKinsey прогнозира, че тя може да генерира до „$5 трилиона стойност“, добавяйки, че около 95% от бизнес лидерите очакват Метавселената да „окаже положително въздействие върху тяхната индустрия“ в рамките на 5 до 10 години.

 

Брутално падение

Всяка една бизнес идея или розова пазарна проекция беше изградена върху неясните обещания на един главен изпълнителен директор. И когато на хората действително имаха възможността да го изпробват, никой не използваше Метавселената.

Decentraland, най-добре финансираният, децентрализиран, крипто базиран продукт на Metaverse, имаше само около 38 активни потребители дневно в своята „екосистема от 1,3 млрд. долара“. Decentraland би оспорила това число, твърдейки, че има 8 000 активни потребители дневно, но това все още е само малка част от броя на хората, които играят големи онлайн игри като "Fortnite".

До октомври 2022 г. Mashable съобщи, че Horizon Worlds има по-малко от 200 000 активни потребители месечно - драстично по-малко от целта от 500 000, която Meta си постави за края на 2022 г.

Wall Street Journal съобщи, че само около 9% създадените от потребители светове са посетени от повече от 50 играчи, а според The Verge всичко е толкова бъгово, че дори служителите на Meta са не го използват. Въпреки мощта на тогавашна компания за трилиони долари, Meta не можа да убеди хората да използват продукта, на който бе заложила бъдещето си.

Метавселената се разболя сериозно, тъй като икономиката се забави и шумът около генеративния AI нарасна. Microsoft затвори своята платформа за виртуално работно пространство AltSpaceVR през януари 2023 г., уволни 100-те членове на своя „екип за индустриална метавселена“ и направи редица съкращения в своя екип HoloLens.

Disney затвори своето подразделение „Метавселена“ през март, а Walmart последва примера, като прекрати своите базирани на Roblox проекти в Метавселената. Инвестираните милиарди долари и задъханата шумотевица около една полуизпечена концепция доведоха до хиляди, ако не и десетки хиляди, хора, които загубиха работата си.

Зукърбърг обяви в мартенска актуализация, че „най-голямата инвестиция на Meta е напредъкът на AI и вграждането му във всеки един от нашите продукти“. Главният технологичен директор на Meta, Андрю Босуърт, каза пред CNBC през април, че той, заедно с Марк Зукърбърг и главния продуктов директор на компанията, Крис Кокс, сега прекарват по-голямата част от времето си в AI. Компанията дори спря да представя Меатвселената на рекламодатели, въпреки че е похарчила над 100 млрд. долара за научноизследователска и развойна дейност. Дали са си научили урока?

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст