1 USD
1.82447 BGN
Петрол
Bitcoin
$62,986.0

Половината мъже смятат, че биха могли да приземят пътнически самолет. Експертите не са съгласни

Половината мъже смятат, че биха могли да приземят пътнически самолет. Експертите не са съгласни

Пилотът прекарва около 90% от времето си в наблюдение на системите на автопилот и се уверява, че всичко работи по предназначение

Представете си как стоите удобно сгушени на седалката си и пътувате към желаната дестинация, когато гласът на стюардеса пробива тишината:

„Дами и господа, и двамата пилоти са недееспособни. Има ли пътници, които биха могли да приземят този самолет с помощта на контрола на въздушното движение?"

Ако смятате, че можете да се справите, не сте сами. Резултатите от проучването, публикувани през януари, показват, че около една трета от възрастните американци смятат, че биха могли безопасно да приземят пътнически самолет с напътствия от контрола на въздушното движение. Сред респондентите, ако взмемем само мъжете желанието се повишава до близо 50%, казва CNN.

Може ли човек без предварителна подготовка просто да се приземи самолет?

Всички сме чували истории за пътници, които са спасили положението, когато пилотът не реагира. Например, миналата година Дарън Харисън успя да приземи двумоторен самолет във Флорида - след като пилотът припадна - с ръководството на ръководител на въздушното движение, който се оказа и летателен инструктор.

Снимка: iStock

Подобни инциденти обаче обикновено се случват в малки, прости самолети. Да летиш с много по-голям и по-тежък пътнически самолет е напълно.

Пилотът прекарва около 90% от времето си в наблюдение на системите на автопилот и се уверява, че всичко работи по предназначение. Останалите 10% се изразходват за справяне с проблеми, рулиране, излитане и кацане.

Снимка: btvnovinite.bg

Излитането и кацането са може би най-трудните задачи, които пилотите изпълняват и винаги се изпълняват ръчно. Само в много малко случаи и в шепа модели самолети пилотът може да използва автопилот, за да приземи самолета вместо тях. Това е изключение, а не правило.

За излитане самолетът трябва да набере скорост, докато крилата могат да генерират достатъчно повдигане, за да го издърпат във въздуха. Пилотът трябва да обръща голямо внимание на множество инструменти и външни знаци, като същевременно държи самолета центриран върху пистата, докато достигне скорост на излитане.

Веднъж излетял във въздуха, те трябва да се координират с контрола на въздушното движение, да следват определен път, да приберат колесника и да поддържат точна скорост и посока, докато се опитват да се издигнат.

Кацането е още по-сложно и изисква прецизен контрол върху посоката и скоростта на снижаване на самолета.

Снимка: iStock

За да кацне успешно, пилотът трябва да поддържа подходяща скорост, като едновременно с това управлява оборудването и конфигурацията на задкрилките, спазва правилата за въздушно движение, комуникира с контрола на въздушното движение и попълва редица хартиени и цифрови контролни списъци. След като самолетът се доближи до пистата, те трябва точно да преценят височината му, да намалят мощността и да регулират скоростта на снижаване – гарантирайки, че каца на правилната зона на пистата.

Всичко това се случва само за няколко минути.

Снимка: Air Canada

Както излитането, така и кацането са твърде бързи, технически и изискващи много концентрация, за да ги изпълни необучен човек. Те изискват набор от умения, които се придобиват само чрез продължително обучение, като разбиране на информацията, представена на различни измервателни уреди, и способност за координиране на ръцете и краката по определен начин.

При всички тези маневри, ще си помислите ли пак?

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст

Свързани статии

Галерии