Бумърите имаха Гейтс. Милениълите - Зуки. Къде са тех основатели на Gen Z?

Тяхното поколение е обявено за разглезено, самодоволно и незаинтересовано, опитващо се да очертае твърди граници в баланса между работата и личния живот

 

Бумърите (Boomers) имаха Бил Гейтс, Стив Джобс и Джеф Безос. Милиениълите (Gen X) - Сергей Брин, Илон Мъск, Травис Каланик и Питър Тийл и Марк Зукърбърг.

  • Gen Z не са виновни за липсата на напредък в Силициевата долина;
  • Едни и същи големи технологични компании вече са доминиращи и купуват стартъпите;
  • Броят на хората под 30 години, притежаващи компании през 2015 г. (когато милениалите солидно съставляваха възрастовата кохорта от 20 до 30 години) е намалял с 65%.

Сега най-възрастните членове на Gen Z вече са на 27 години, но все още не се вижда зуумър от ранга на Зукърбърг. Тяхното поколение е обявено за разглезено, самодоволно и незаинтересовано, опитващо се да очертае твърди граници в баланса между работата и личния живот, казва Business Insider. 

И докато милениълите продължават да рекламират hustle културата на многото работа за развитие на личен бизнес, Gen Z измислиха „работата за мързеливи момичета“.

В действителност зумърите не са виновни за липсата на напредък в Силициевата долина. Основателите и бъдещите основатели на Gen Z навлизат в един значително различен технологичен свят от този на техните предшественици – свят, в който излизането на пазара на еднорог е много по-трудно, отколкото беше за поколението на гаражните бизнеси на Джобс и Гейтс. И това накара много от младежите да се запитат дали изобщо искат да се стремят към това ниво на суперзвезда, завладяваща света.

Снимка: Getty Images / EPA

Самата технологична индустрия не се развива толкова бързо, колкото преди. Когато милениyлите бяха млади, интернет беше нов и почти беззаконен. След това дойде iPhone, технологичен напредък, който промени обществото, правейки идеи като Uber, Instagram и Bumble възможни. Gen Z навлиза в зряла възраст в епоха, когато едни и същи големи технологични компании вече са доминиращи.

Снимка: Reuters

Днес младите основатели са предимно оставени да работят върху постепенни технологични иновации на един зрял пазар, които често се изкупуват от по-големите компании много преди техните основатели да станат известни имена. Това може да означава успешно създаване на стартъп, но не и път към славата.

Предприемчивото поколение Z също е изправено пред по-труден път към финансиране. От последното тримесечие на 2021 г. до последното тримесечие на 2023 г. инвестициите в рисков капитал паднаха рязко от 52,8 милиарда долара до 10,6 милиарда долара, най-ниското тримесечие от 2019 г. насам.

Фирмите с изкуствен интелект са изключение от тенденцията и инвеститорите все още наливат пари в тях. Може би неслучайно това е и индустрията, в която царува може би най-големият основател на Gen Z. Александър Уанг, 27-годишният младеж, който съоснова Scale AI през 2016 г., когато напусна Масачузетския технологичен институт, се превърна в един от най-младите милиардери, с нетно състояние от 2 милиарда долара. Компанията му наема изпълнители, които вършат грубата работа по етикетиране на данни за компаниите, за да обучават модели за машинно обучение. И докато Уанг се превърна в обект на профили в големи публикации, името му не предизвиква много признание извън света на технологиите. Scale AI не направи Уанг световноизвестен.

Снимка: SCALE AI

Gen Z са по-ориентирани в ценностите на работното място, отколкото по-старите поколения. В проучване на Deloitte около 40% от младите работници казват, че са отхвърлили работодатели, които не отговарят на техните ценности или са отхвърлили работни задачи, които смятат за неетични – около 35% от милениалите казаха същото.

Това влияе върху начина, по който основателите мислят за своите компании и себе си. Има малка разлика между личността в офиса в понеделник сутрин и личността в петък в бара.

Може би скоро няма да видим основателите на Gen Z да стоят пред тълпа и да разкриват за най-новите си блестящи продукти. Но ерата на младите основатели вероятно е повече мит, отколкото реалност. Въпреки че дръзкото отпадане от Харвард отдавна има огромно влияние върху индустрията, броят на хората под 30 години, притежаващи компании през 2015 г. (когато милениалите солидно съставляваха възрастовата кохорта от 20 до 30 години) е намалял с 65% от 1980-те години.

Проучване на Harvard Business Review установи през 2018 г., че най-успешните основатели през последните години са стартирали своите компании на средна възраст 45 години. Това е добра новина не само за Gen Z, но и за милениалите – най-възрастният от които навърши 43 тази година. Успехът все още може да е на хоризонта.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст