1 USD
1.82822 BGN
Петрол
Bitcoin
$60,080.8

Как да накараме младите да работят?

Технологии

Поколението Z и неговите особености на работното място

Поколението Z (Gen Z), отскоро е най-младото поколение на работното място, а за краткото време в офисите вече си навлече критики, след като няколко проучвания разкриха, че гледната точка на младите хора твърде често е в противоречие с тази на по-възрастните им шефове.

По-конкретно, мнозинството от бизнес лидерите казват, че работата с поколението на родените между 1997 и 2012 г. е трудна през повечето или през цялото време. Също така, според друго проучване се оказва, че това поколение изразява интерес към работа през нощта, а не към традиционните часове, както и по-голям интерес към сменяне на работата често.

Повече служители на тази възраст съобщават, че са най-продуктивни между 18:00 ч. и 3 сутринта (26%) в сравнение с всяко друго поколение. Поколението Z понастоящем наброява 24% от работещите по света, като до 2030 тази цифра ще е 30%.

Сигурно ще се запитате защо това поколение работници е толкова различно и го разглеждаме като особено. Една от причините е, че то започна да навлиза в работната среда по време на пандемията. Стартирането им на кариера дойде по време на COVID-19, в момент, когато всички започнаха да променят приоритетите си, работата от вкъщи стана нещо нормално, a светът се промени завинаги.

Тъй като, както вече ви разяснихме, има противоречиви проучвания по темата, решихме да попитаме Мирослава Маркова, мениджър отдел „Човешки ресурси“ на "ВМ Финанс Груп" и модератор на Next Level HR 2023 – събитие на списание „Мениджър“, кои са особените характеристики на работа с новото поколение.

Снимка: ВМ Финанс Груп

„Хората от Поколението Z  са любопитни за нови неща, нoви умения и мислят широкоспектърно и алтернативно. Те са склонни към бързо действие, непрекъснато учат и експериментират, за да се развиват“, казва тя за Бизнес Новините.

По нейни думи има няколко неща, които Поколението Z иска да намери в своя идеален работодател и те са следните:

  • Възможности да въздействат

Поколението Z е ориентирано към действие и иска да види как ежедневната им работа се проявява в крайните резултати или продукти на компанията.

  • Да бъдат иноватори и предприемачи

Поколението Z  искат да работят за компании, в които има предприемачество и иновации. Те искат да се отдалечат от строгите задачи и отговорности и да се насочат към усвояване на нови и разнообразни умения. Тъй като много от тях са нови за работната сила и все още не са сигурни за своите интереси, те искат да намерят работодатели, които приемат разнообразието, опитването на нови неща и прилагането на практически подходи. Те искат автономия по отношение на кариерата си и търсят компании, които им позволяват да изразят това, от което се интересуват, и им дават подходящи възможности.

  • Здравословна и гъвкава работна среда

Поколението Z цени компании, които дават приоритет на психическото и физическото здраве на служителите си пред чистата им продуктивност. Според редица изследвания Поколението Z е най-стресираното поколение. Работодателите започнаха да подкрепят поколението Z, като предлагат хибриднo дистанционнo работно време, позволявайки на служителите да вземат дни за психично здраве или минават на четиридневна работна седмица.

За тях е важно да имат баланс между професионалния и личния живот. След като приключат за деня, те вероятно няма да гледат мейлите си, освен ако няма нещо спешно. Гъвкавите работодатели, които спазват тези граници, е по-вероятно да привлекат и задържат повече таланти от това поколение.

  • Силно чувство за общност

Поколението Z е израснало с интернет и признава значението на изграждането на взаимоотношения чрез онлайн комуникация, особено в ерата на дистанционната работа. Те искат да се чувстват свързани с хората, с които прекарват по-голямата част от дните си. Работодателите могат да улеснят тези връзки, като планират дейности за целия екип и се фокусират върху корпоративни ценности. Усилията за създаване на истински, здрави връзки между хората в компанията могат да бъдат също толкова важни колкото работата за това поколение, отколкото за предишните.

Те ​​искат компаниите, за които работят, да имат лидери, представящи широк спектър от културни, политически и интелектуални перспективи. Поколението Z също иска наставничество от своите ръководители, за да получи професионални съвети и възможностите за растеж в компанията. Те искат да работят за хора, които са щедри и се грижат за личното и професионалното развитие на своите служители.

  • Работа с мисия

Поколението Z  не се стреми само към най-високата заплата, те оценяват мисията и въздействието на компаниите, за които работят. Около 1/2 от поколението Z биха избрали да работят в компания, с чиито ценности са съгласни, вместо в такава, която предлага по-висока заплата. Освен че работят, за да си изкарват прехраната, те също искат да се чувстват така, сякаш въвеждат истинска промяна в своята област.

С недостига на работна ръка, предизвикан от демографска промяна, прекъсваща иновациите и производителността, служителите са спечелили влияние. Следователно по-старите поколения вероятно ще сменят приоритетите си и ще се приспособят по-добре към начина на работа на Поколението Z. Има ясно изразено напрежение, тъй като трансформацията вече е в ход в много индустрии.

Факт е, че Поколението Z в крайна сметка ще поеме властта и ще остави своя отпечатък. Промяната е неизбежна, а вероятно един ден и това поколение ще се оплаква от работата на по-младите. 

Не забравяйте, че Милениалите си спечелиха етикета „егоисти“. Със сигурност същото беше казано за Поколението Z, обявени за известно още като „мързеливци“, и бумърите, които си спечелиха прозвището „хипита“ преди тях.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст

Свързани статии

Галерии