Русия възражда „Лада“ без ключови вносни компоненти

Руският автомобилен производител „Автоваз“ твърди, че не е съкращавал работници

Руският автомобилен производител „Автоваз“ възобнови производството на своята марка “Лада“ това лято, след като то беше спряно през март заради западните санкции, недостига на доставки и загубата на френския партньор Renault. Официално комапнията не е уволнила никой от своите 42 хил. служители.

По-голямата част от 3200 работници във фабриката в индустриалния град Ижевск, където производството на автомобили не е възобновено, са били в отпуск от март, като компанията плаща две трети от заплатите им, въпреки че на някои служители е дадена временна работа на намалено работно време, каза Reuters.

Този месец автомобилният производител предложи на всички работници в Ижевск еднократни плащания, за да напуснат, тъй като изглежда, че се съсредоточава повече производство в основния си завод в Толиати, на 600 км.

Снимка: Reuters

„Това е избор между лошо и ужасно“, каза Александър Князев, имайки предвид дилемата дали да вземе обезщетение от 200 хил. рубли (3400 долара) или да остане на работата си в цеха за части за каросерия в Ижевск.

Миналата седмица той избра да напусне фабриката, която му плаща над 45 000 рубли на месец.

„Вече нямат нужда от толкова много техници“, каза той.

Попитан колко работници са избрали да приемат уволнението, „Автоваз“ съобщава, че ще разкрие окончателния брой след този месец, добавяйки, че тези работници с намалено работно време ще се върнат към петдневна работна седмица в завода от 29 август.

Снимка: Getty Images / iStock

Компанията не даде подробности за плановете си за Ижевск, въпреки по-рано този месец съобщи, че остава ангажирана със завода, който според нея ще бъде преоборудван, за да произвежда първата руска електрическа кола, Lada e-Largus, и ще запази обслужването и поддържащи функции.

Руското министерство на икономиката отказа коментар. Този месец министърът на икономиката Максим Решетников отхвърли всякакви приказки за драматичен ръст на безработицата, която официални данни фиксираха на рекордно ниско ниво от 3,9% през юни.

На фона на високите цени на петрола и популярните политики за смекчаване на въздействието на инфлацията, последните правителствени прогнози сочат, че дълбочината на икономическото свиване на Русия ще бъде по-малко сериозна, от опасенията тази година.

Автомобилите не са единствената руска индустрия, която понася удари от сблъсъка със Запада.

Общо 236 000 руски работници са били или изпратени в отпуск, или с намалено работно време към края на юли, според вицепремиера Татяна Голикова. Те не са част от официално регистрираните 3 млн. безработни в Русия.

Около половината от всички ръководители на полети, или 14 хил. души, са били уволнени или назначени на непълен работен ден. Няколко чуждестранни компании, напускащи Русия, от шведския мебелен гигант Ikea до испанската модна верига Zara, също съкратиха персонал.

И все пак автомобилният сектор е пострадал повече от повечето, като производството на леки автомобили е спаднало с 62% през първата половина на годината спрямо същия период през 2021 г., според държавната статистическа агенция.

Глобални производители на автомобили, включително Volkswagen, Nissan, Hyundai Stellantis, Mitusubshi и Volvo, спряха дейността си в Русия и пуснаха работници в отпуск на законовите две трети от заплатата, след като Москва започна военната си кампания в Украйна на 24 февруари.

Това изселване от чужбина постави повече от 14 хил. руски автомобилни работници в отпуск.

Бъдещето на много от тези работници изглежда несигурно, тъй като конфликтът продължава.

Автомобилният спад може да има широкообхватни икономически последици, в индустрията са заети около 400 000 души през 2020 г., като около 10 пъти повече работници зависят косвено от сектора, според правителствени данни.

„Автоваз“ се опита да се адаптира, откакто западните санкции откъснаха Русия от много глобални вериги за доставки и експортни пазари, пускайки серия от опростени модели с по-малко чуждестранни компоненти, които трудно се доставят.

През юни компанията започна производството на нова Lada Granta, която се предлага без функции като дистанционно управление, без ключ или климатик, които да разчитат на вносните компоненти.

Въпреки това обемът на продажбите е намалял с 63% през първите седем месеца на годината до 85 000 автомобила, като производството на моделите Lada Vesta, Lada X-Ray и Lada Largus е спряно напълно, според данни на „Автоваз“.

Бизнес Видео Подкаст