Психолог разкри комуникационна грешка номер 1, която правят дори умните хора

Феноменът се нарича „проклятието на знанието“

„Има много битки в историята, които бяха загубени поради неуспешна комуникация“, казва Стивън Пинкър, професор по психология в Харвардския университет.

На днешното работно място, където разговорите по имейл и Slack са толкова често срещани, колкото и личните срещи, опасностите от неразбиране са винаги налице. И никой не е имунизиран срещу това.

Пинкър, автор на наръчника „Чувството за стил“, казва, че основната пречка за ясна комуникация е феномен, наречен „проклятието на знанието“.

Това когнитивно пристрастие основно означава, че „когато знаеш нещо, е изключително трудно да разбереш какво е да не го знаеш“, казва Пинкър пред CNBC Make It. „Вашите знания изглеждат толкова очевидни, че сте склонни да мислите, че всички останали също го знаят.“

Проблемът с това, казва той, е, че е по-вероятно да използвате жаргон, който повечето хора не разбират, да пропускате стъпки и обяснения и да разчитате на абстракции, вместо да описвате нещата с конкретни термини.

И така, какво можете да направите, за да преодолеете проклятието на знанието в собственото си писане и говорене? Пинкър препоръчва следните четири стратегии.

Тествайте съобщението си

Независимо дали изнасяте реч или пишете бележка, най-важното нещо, което можете да направите, е да покажете съобщението си на другите и да ги накарате честно да кажат колко ясно им е то.

„Често ще бъдете шокирани да разберете, че това, което е очевидно за вас, не е очевидно за никой друг“, казва Пинкър. „Дори не е нужно да е някой в коренно различна област.“

Подбирайте внимателно думите си

„Другото нещо, което трябва да запомните“, казва Пинкър, „е, че думите сами по себе си не са крайната точка на комуникация. Думите са прозорец към един свят.”

Използвате думи, за да скицирате умствени картини, да предавате идеи и да разказвате истории. Ето защо е важно да изберете думи, които ще помогнат на хората да разберат какво се опитвате да кажете, вместо думи, които са объркващи или разсейващи. 

„Освен ако думите не могат да помогнат на слушателя или читателя да нарисува умствена картина, те няма да бъдат ефективни като средство за комуникация“, казва той.

Направете почивка

Друг лесен начин да изясните написаното от вас е да го оставите настрана и след известно време да се върнете към него, за да го прочетете отново. Независимо дали ще отделите няколко часа или няколко дни, препрочитането със свежи очи може да има голяма разлика.

„Човек често се изненадва колко озадачаваща е собствената му проза след известно време“, разсъждава Пинкър.

Редактирайте 

Често най-важната част от писането е пренаписването и Пинкър препоръчва щателно редактиране.

„Направете няколко стъпки на пренаписване с единствената цел да направите прозата по-ясна“, казва той. „За всяко изречение попитайте: „Това всъщност предава ли на другия човек, това, което искам да кажа? Мога ли да го кажа по-кратко, по-ярко, по-конкретно?“

В крайна сметка изясняването на вашето послание към другите може да ви помогне да бъдете по-щастливи и по-успешни в живота и на работното място, особено когато вземете предвид алтернативата: грешна комуникация.

„Ако се обръщаше повече внимание на ясното писане и комуникацията“, казва Пинкър, „бихме могли да подобрим ефективността на бизнеса, образованието, правителството и разочарованията от ежедневието.“

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст