Проучване: Учениците, които се фокусират трудно, използват ChatGPT

Може ли AI да помага на учениците без да възпрепятства растежа им?

 

Учебната година много скоро ще започне, а заедно с нея ще се завърне и писането на домашни. Много от учениците избират да използват инструментите за изкуствен интелект като средство за по-бързо справяне със зададените задачи. Но доколко е полезно тяхното използване? Докато AI инструменти като ChatGPT могат да помогнат на учениците, които имат затруднения с концентрацията и планирането, прекаленото разчитане на тях може да попречи на когнитивния им растеж, казват изследователите.

За кои ученици е полезно

Снимка: iStock

Използването на изкуствен интелект в класната стая е източник на продължаващ дебат, като преподавателите все още се борят да определят неговата роля и да разработят ефективни методи за използването му.

В някои случаи обаче AI може да бъде особено полезен за ученици, които не могат да се фокусират лесно и трудно задържат вниманието си върху едно нещо за дълго време. Потенциално AI може да помогне за преодоляване на пропуските в представянето на този тип учениците, според ново изследване, съобщава Euronews.

Снимка: iStock

Скорошно проучване, проведено от изследователи от университета в Лунд в Швеция, разглежда как подрастващите ученици възприемат генеративния изкуствен интелект в класната стая. Изследователите откриха, че учениците, които имат по-голяма склонност да използват изкуствен интелект в класната стая, изпитват повече академични трудности като проблеми с фокуса, планирането, емоционалното регулиране и изпълняването на конкретни задачи за определено време.

Проучването

Снимка: iStock

Изследването се основава на две проучвания. Първото проучване включва 385 ученици на възраст от 12 до 16 години от четири основни училища в южна Швеция. Второто се фокусира върху 359 малко по-големи ученици на възраст от 15 до 19 години, които са били записани в същата гимназия.

Снимка: iStock

Проучванията разкриват, че степента на използване на AI chatbots е 14,8% сред по-малките ученици и около 52,6% сред по-големите. Едно възможно обяснение е, че на по-големите по-често се дават сложни задачи и следователно може да използват инструменти с изкуствен интелект за справянето с тези задачи.

Изследователите също така посочват, че двете проучвания са проведени по различно време – „проучване две“ почти година след „проучване едно“, което може да покаже, че през това време използването на AI е станало по-популярно като цяло.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст