1 USD
1.67882 BGN
Петрол
67.38 $/барел
Bitcoin
$118,531.0

Как Индия стана водеща сила в производството на пържени картофи?

Свят

През февруари износът на замразени пържени картофи от Индия надхвърля 20 000 тона месечно

Когато сушите от 2001 и 2002 г. ударили Гуджарат, северозападен щат в Индия, Джитеш Пател и семейството му били принудени да вземат съдбоносно решение. От поколения насам фамилията се занимавала с отглеждане на памук, но климатичните промени и ниските доходи превърнали традиционния поминък в бреме.

„Осъзнахме, че трябва да започнем да отглеждаме нещо, което не изисква много вода“, казва Пател пред BBC. 

Така започва техният експеримент с картофи. В началото залагат на трапезни сортове за местните пазари, но резултатите не били особено окуражаващи. Промяната настъпва през 2007 г., когато международни компании започват да инвестират в производството на пържени картофи в региона. Пател се пренасочва към промишлени сортове, използвани за чипс и замразени картофки.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

„Оттогава няма връщане назад“, казва той.

Индия е новата картофена суперсила

Снимка: iStock

Пател е само част от една много по-голяма трансформация. Индия вече е вторият по големина производител на картофи в света, а Гуджарат, негласната столица на производството на пържени картофи в страната. Там се намират големи преработвателни предприятия на международни и местни компании, сред които канадската McCain Foods и индийската HyFun Foods.

По данни за февруари 2025 г. износът на замразени пържени картофи от Индия надхвърля 20 000 тона месечно, което е абсолютен рекорд. За година общият обем достига близо 182 000 тона, което представлява 45% ръст спрямо предходната година.

Причината? Цената. Индийските пържени картофи са по-евтини от тези, произведени в Китай, който е основен конкурент на азиатския пазар. Основните пазари са Филипините, Тайланд и Индонезия, където търсенето на готови и замразени храни расте бързо.

Как фермерите се превръщат в агроиноватори

Успехът на индустрията се дължи не само на цената и количеството, а и на постоянните усилия на фермерите. Джитеш Пател, който е завършил агрономия, прилага научен подход в практиката си. Заедно със своите роднини и съседи, той експериментира с нови методи за напояване, наторяване и селекция на сортове.

През 2003 г. семейството му преминава към капково напояване, като по този начин пести вода и увеличава добива. В летните месеци почвата почива и се обогатява с органични торове.

„Ние сме добре образовани фермери, затова продължаваме да опитваме нови методи“, споделя Пател.

Днес те работят върху създаването на нов сорт картофи с по-добри характеристики за промишлена преработка — устойчив на болести, с ниско съдържание на захар, за да не потъмнява при пържене.

Високи технологии срещу болестите и захарта

Снимка: Pinterest

В тази мисия фермерите получават подкрепа от технологични компании като Jain Irrigation Systems. Те използват методи за клониране чрез тъканни култури, за да създадат „чисти“ растения без вируси. Растителните тъкани се отглеждат в лаборатории, след което се размножават за комерсиално производство.

„Картофените семена преминават през щателна селекция под надзора на специалисти“, обяснява Виджай Сингх, вицепрезидент по маркетинга в компанията.

Едно от предизвикателствата в момента е свързано със съдържанието на захари в някои сортове, което води до потъмняване при пържене. Това е сериозен проблем за производителите на чипс и пържени картофи, които търсят постоянно качество.

Големите предизвикателства

С разрастването на индустрията идват и предизвикателствата. Основен проблем е липсата на достатъчно хладилни складове и специализирани транспортни средства. Само около 10-15% от хладилната инфраструктура в Индия е подходяща за съхранение на замразени храни, а тя е концентрирана в няколко щата.

„Съществува осезаем недостиг на хладилни камиони и контейнери, което прави транспортирането с контролирана температура изключително трудно“, казва Виджай Кумар Наяк от Indo Agri Foods.

Още по-сериозен проблем е нестабилното електрозахранване в някои части на страната, което застрашава цялата верига на доставки.

Напред към бъдещето

Въпреки тези трудности, Индия се утвърждава като ключов играч на глобалния пазар. Причината: ниски производствени разходи, силен научен потенциал и ангажирани фермери.

HyFun Foods, най-големият производител на пържени картофи в страната, управлява седем завода в Гуджарат и планира още два до 2026 г. Компанията залага на растящата урбанизация и промяната в начина на живот, които увеличават търсенето на замразени храни както в домакинствата, така и в заведенията.

„Гуджарат се превърна в център за преработка на храни. Повечето фермери, включително и аз, започнаха да работят на договор, което ни дава сигурност и добри пари за добива“, казва с усмивка Джитеш Пател.

Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM 

Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN

Съдържанието е информативно и не представлява консултация, препоръка или съвет за вземане на инвестиционно решение.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст

Виж всички предложения от брошурата тук