
Наша съседка временно спира износа на лимони
Доходите от износа на цитрусови плодове на тази страна са 1 милиард долара
Япония е произвела 4 176 тона матча през 2023 година
Миналата година световното търсене на матча оказа безпрецедентен натиск върху чаената индустрия на Япония – и вероятно ще се повтори.
Слухове за „недостиг на матча“ започнаха да циркулират още миналата есен, когато известните чайни компании от Киото — Ippodo и Marukyu Koyamaen — за първи път обявиха ограничения при покупката на фино смления чай. Туристи и местни потребители установиха, че в много магазини определени продукти на тези и други компании са напълно разпродадени.
Продуктите, които са в недостиг или изчерпани, са предимно матча от първата реколта (чай на прах, направен от първата беритба на листата на растението Camellia sinensis, от което се произвежда матчата). В миналото тази матча се е използвала само за чаени церемонии, но сега се предпочита от потребители от цял свят за всекидневна употреба. Тъй като тя се бере само веднъж годишно, количествата й са особено ограничени. Въпреки това търсенето на други видове матча също продължава да расте.
Kametani Tea, базирана в префектура Нара, набавя чай tencha от втора, трета и есенна реколта от фермери от западна Япония, преработва го в матча и го доставя на вътрешни и международни компании за напитки и търговци на едро. Джейсън Енг, който управлява бизнес партньорствата на Kametani, казва, че компанията е увеличавала производството си с около 10% всяка година от 2019 г. насам.
„Има много извънреден труд, включително и през уикендите, просто се опитваме да наваксаме с търсенето,“ казва той.
„Реколтата от чай за 2025 г., която ще е готова около април, ще възстанови запасите и ще донесе временно облекчение — но не и дългосрочно решение. Консумацията на матча, особено в международен план, „достигна рекордно високо ниво миналата година“, казва Фуми Уеки, ръководител на Leaf Brand Group — отдел към Ito En, най-голямата чайна компания в Япония.
Ако тенденцията продължи, чаената индустрия в Япония ще трябва да направи някои промени, за да смогне.
Въпреки че консумацията на зелен чай и матча в Япония е намаляла през последните десетилетия, останалата част от света пие повече матча от всякога. Според данни на Министерството на земеделието, горите и рибарството (MAFF), Япония е произвела 4 176 тона матча през 2023 г. — почти три пъти повече в сравнение с 1 471 тона през 2010 година. А през последните пет години производството на матча достигна повратна точка, като сега повече от половината от японската матча се изнася.
Много експерти в индустрията са съгласни, че нарастващият интерес към здравословния начин на живот след пандемията е един от най-значимите фактори за стремглаво нарасналата популярност на матчата. Чаят е известен със своите ползи за здравето — като високото съдържание на антиоксиданти и енергизиращ ефект без тревожността и превъзбуждането, които много хора изпитват при консумация на кафе.
„Проведохме проучване сред чуждестранни посетители в Япония в нашите универсални магазини и установихме, че те се интересуват от здравословните ползи на матчата. Изглежда, че хората пият матча не само защото им харесва вкусът, но и защото очакват тя да бъде полезна за здравето. Смятаме, че ако успеем широко да популяризираме здравословните ползи от матчата по света, можем да очакваме още по-голямо глобално търсене“, казва Уеки.
Друг фактор е напливът от съдържание в социалните медии, свързано с матча, което отвори нови пазари в региони.
Шиори Юен, която ръководи Международния отдел на Yamasan — чаена компания, базирана в Уджи, казва, че през последните три години Yamasan изпълнява все повече поръчки на едро в нови региони като Африка и Близкия изток, където Обединените арабски емирства са сред водещите потребители.
„В социалните мрежи, хората започнаха да приготвят матча лате или дори овкусена матча и други напитки с матча и сироп, така че това е една от причините тенденцията в Близкия изток да продължава да расте,“ заяви Юен.
Ако светът иска повече матча, защо просто не се произвежда повече? За съжаление, решението не е толкова просто.
Производството на матча има две основни части - отглеждането на чаените листа тенча и смилането им на прах. И двете страни от процеса имат ограничения, които не могат лесно или бързо да бъдат разширени.
„В Япония не липсва земя за отглеждане на повече чай. Някои производители биха могли да се сдобият с повече площи за засаждане на чаени храсти. Но на тези храсти им трябват до пет години, за да достигнат зрялост, така че дори фермерите да започнат да разширяват насажденията си сега, това няма да реши недостига веднага“, обясни Юен.
Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK
Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN
Доходите от износа на цитрусови плодове на тази страна са 1 милиард долара
Кошницата с всичко за празничната трапеза поскъпва, но малко
Какво сочи новото изследване на "За Земята" за качеството на въздуха?