Бан на социалните мрежи за деца. Ще проработи ли?
Забраната, която ще обхване платформи като X, TikTok, Facebook и Instagram
Най-малкото заради търговския интерес - продажбата на бутилирана вода се случва със сериозна надценка
Комисията по околна среда Европейския парламент гласува Европейската регулация за опаковките, част от плана за действие за кръгова икономика. Един от акцентите в нея е насърчаването на практиката за сервиране безплатна или срещу ниска такса, питейна вода от чешмата, когато посещаваме заведение.
„Водата е основно човешко право, а не продукт. Въпреки това, в момента плащаме над 600 до 1000 пъти повече за бутилирана вода“, казва Симона Стилянова, създател на картата „Чешмите на България“ в своя LinkedIn профил.
В момент от човешката история, когато глобалното затопляне надхвърли температурите се покачиха значително, а от 2015 г. ЕС се бори с всички възможни ресурси от да ги свали с поне 1,5 градуса по Целзий, в столичните ресторанти клиентите обикновено нямат опцията да получат вода от чешмата. Единствената вода е бутилирана минерална или изворна вода. Така е от години и всички толкова сме свикнали, че вече отдавна го приемаме за нормално.
Традиции в огромна част от страните в Европа са свързани с поднасянето на вода от чешмата с кафето. Кафето с вода е класика във Виена, в съседните Гърция, Турция, в останалата част от Балканите, Арабския свят, по Средиземноморието и дори в Западна Европа. У нас, въпреки доброто качество на питейната вода, което позволява консумацията ѝ директно от чешмата, това не е така.
От страна на ресторантьорите у нас, председателят на Българската асоциация на заведенията Ричард Алибегов заяви пред Euronews, че не вижда как биха могли да бъдат компенсирани търговските обекти, ако промените влязат в сила. Опасенията на ресторантите в този случай са, че може да им клиенти, които злоупотребяват и трябва предварително да са посочени параметрите на това решение.
Друга опасност е как ресторантите ще докажат своята изрядност на качеството на водата, при положение, че особено в старите сгради, има тръби, които не са сменяни от години.
Друг акцент, върху който ресторантите трябва да помислят, е свързан с търговския им интерес. Ако сервират безплатна чешмяна вода на всяка маса, какво ще се случи с продажбите на бутилираната вода. Все пак в София има не един или два ресторанта, които ще ви посрещнат с кана вода на масата преди храната.
Най-малкото заради търговския интерес - продажбата на бутилирана вода се случва със сериозна надценка.
През 2022 г. „Софийска вода“ стартира кампанията “Вода без опаковка“ в заведенията в София.
Държавното дружество казва, че питейната вода в София се нарежда в челните места на Европа по качеството. Тя се отличава с неутрално pH, около 7,2, заради високопланинския си произход главно от снеготопене. Водата е мека и без характерен вкус и мирис, напълно подходяща за ежедневна употреба от всички възрасти. С тези свои характеристики питейната вода в София се счита за най-подходяща за междуклетъчната обмяна в човешкото тяло, т.е. за обменните процеси в него.
„Въпреки неоспоримите качества и контрол на чешмяната вода в София, все още съществува мнението, че питейната вода е негодна или че заведенията не са подходящо място да се поръча чешмяна вода“, казват в сайта си от „Софийска вода“.
Заведенията и бизнесите, които предлагат чешмяна вода, могат да си поставят специално изработен стикер. Самият стикер пък носи официална информация за качеството на водата.
“Водата не е обикновен търговски продукт, а наследство, което трябва да бъде опазвано и защитавано. Качеството на живот пряко зависи от качеството на водата, защото водата поддържа здрави екосистемите. Напомняме, че при нас можете да си поискате чешмяна вода по всяко време, както вярваме, че трябва да бъде навсякъде”, казва в пост Стойчо Наков, собственик на първия Zero Waste магазин в София Station Zero.
„Безопасността на чешмяната вода може да варира в зависимост от различните региони в една държава. Според Световната здравна организация (СЗО), чешмяната вода е безопасна за консумация в 98% от територията на България“, казват от организацията „Активни потребители“.
Забраната, която ще обхване платформи като X, TikTok, Facebook и Instagram
От компанията потвърдиха за проблем в световен мащаб
През тази година 75,9 % от регистрираните автомобили са бензинови