Колкото по-скъп е този Rolex, толкова повече го искате. Ето защо!

Блясък

125-годишна теория обяснява защо хората искат още повече луксозни артикули, когато цените се покачват

 

Защо някои луксозни марки, като Rolex, Hermès или Ferrari , могат непрекъснато да повишават цените, без това да вреди на продажбите? Дори на фона на така наречения спад на луксозните стоки, има компании, които остават все така не засегнати. Аукционната къща Sotheby's наскоро подчерта, че цената на чанта Chanel Classic Flap се е утроила от 2010 г. През 2023 г. парижката фирма отчете печалби от близо 20 милиарда евро, по данни на Wired.

Увеличенията на цените от 6 до 8% два пъти годишно се превърнаха в норма за швейцарските производители на часовници, модните къщи и водещите дизайнерски марки, а по-скъпите продукти представляват все по-голяма част от пазара.

Цените на луксозните стоки

Всъщност най-новият златен Rolex Deepsea се продава за около 54 200 долара. Преди 10 години Deepsea беше 12 000 долара и нямаше златна версия. Междувременно средната цена на Rolls-Royce се е увеличила повече от два пъти между 2014 г. и 2022 г., преодолявайки бариерата от 500 000 евро. Предмети като нов златен Rolex или фин италиански кашмирен пуловер от Brunello Cucinelli са мощни символи на социалния статус на човек и точно заради това колкото повече струват, толкова повече хора ги искат.

Твърдо свързани към социалния статус

Това не е ново наблюдение. Всички тези склонности на човека можем да открием в теориите, развити от американския икономист от 19-ти век Торщайн Веблен. Неговата работа от 1899 г.

„Теорията на класата на свободното време“ въвежда привидно парадоксалната идея за такива желани луксове, известни днес просто като „вебленски стоки“ и поведението, което ни кара да им даваме приоритет пред по-разумното използване на нашите пари. И ние наистина приоритизираме тези стоки. Прогнозира се пазарът на луксозни стоки да достигне оценка от 2,5 трилиона евро до 2030 г. спрямо 1,5 трилиона евро сега, според консултантската фирма Bain & Company.

Докато богатите стават по-богати...

Може би ще си кажете, че думите по-горе не ви описват правилно и вярвате, че всички имат благородна мотивация за изкарване на пари. Дълбоко в сърцето си обаче всеки се стреми към ново скъпо Ferrari, чанта на Chanel или една седмица почивка на Малдивите. Работата на Веблен показва, че хората на всяко ниво на обществото ще работят, за да постигнат символите, които възприемат като принадлежащи към висша класа. Оказва се, че колкото по-крайно е това несъответствие, колкото по-неравномерно е разпределено богатството в обществото, толкова по-упорити ще бъдат хората. Неравенството засилва ефекта на Веблен.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст