В каква валута ще са промоциите в магазина, когато приемем еврото и как ще се връща ресто?
Кога левът ще престане да бъде средство за плащане?
Попитахме треньора по лидерство и кариерна промяна Михаела Георгиева дали съкращенията по имейл и телефон са тенденция
Близо 70 000 служители в базирани в САЩ технологични компании са изгубили работата си при масовите съкращения през 2023 г., а годината едва започва.
Компанията майка на Google, Alphabet, наскоро обяви, че ще уволни около 12 000 души, 6% от работната си сила. Освободените служители, някои от които са работили в компанията от десетилетия, получиха новината по имейл.
Първоначално Джереми Джослин помислил, че имейлът, който му съобщава, че е съкратен е опит за фишинг. Часът е 5:30 сутринта и софтуерният инженер на Google решава, че измамник се опитва да спечели от новините за масовите съкращения в сектора. Съобщението, изпратено до личната му пощенска кутия, го насочва към уебсайт за новосъкратени служители на Google. После открива, че няма никакъв достъп до служебната си поща.
В общи линии, съкращенията по мейл в технологичните компании Google, Amazon, Meta, Tesla, Twitter, Spotify, Shopify, Microsoft, PayPal и Netflix протичат по сходен начин. Обикновено съобщенията за съкращение са получени много рано сутринта на личния мейл на служителя, а достъпът до системите вече е спрян или автоматично се блокира с отварянето на мейла.
Компании в редица индустрии твърдят, че това е единственият ефективен начин за много съкращения едновременно. Според тях личното информиране на работниците е твърде сложно и твърде рисковано, тъй като хората могат да използват достъпа си до вътрешни системи, за да извършват саботаж.
Попитахме треньора по лидерство и кариерна промяна Михаела Георгиева дали съкращенията по имейл и телефон са тенденция и защо работодателите предпочитат да съкращават работниците по този начин.
„Днес прочетох изявлението на Ерик Юан, CEO на Zoom, с което информира за съкращенията в компанията и че всички засегнати са били или ще бъдат уведомени. В официалната си позиция той обяснява защо се налага, какви са следващите стъпки, как ще подкрепят и компенсират съкратените, какъв е неговият бъдещ ангажимент. Той информира и че засегнатите служители ще получат подкрепа от техния местен ръководител, с когото могат да имат индивидуална среща, ако желаят. Според мен би било добре повечето компании да се разделят със служителите си по подобен начин - с ясна информация и предложение за индивидуални разговори“, разказва тя за добрите примери при належащите масови съкращения.
По нейни думи съкращенията по имейл имат връзка с работата от разстояние и хибридния модел на работа в IT индустрията. В повечето от тези компании комуникацията, която е основно по имейл или в онлайн платформи, вече е станала част от ежедневието на служителите.
„Безличният характер на уволненията по имейл според мен ще има негативен ефект върху фирмената култура в тези организации. Онези, които остават виждат, че хората не са ценени. Това може да доведе до намаляване на мотивацията и желанието да допринасят за целите на компанията“, казва Михаела относно проблемите при подобно масово съкращаване по имейл.
Тя разяснява, че от гледна точка на мениджърите този начин на първо място е за спестяване на време, но и защото е бърз, хладнокръвен и еднопосочен.
„Спестяват си и неудобството да се изправят срещу хората си, да обяснят случващото се и да се сблъскат лице в лице с неудобните емоции, които те ще изпитат. Такъв тип освобождаване, според мен, може да бъде травмиращ, заради неговия неочакван характер, липсата на емпатия, уважение и грижа. Ще останат и много неотговорени въпроси от страна на служителите, което ще ги накара да се чувстват объркани и разочарован“, допълва тя.
Съкращенията по имейл или телефон не са незаконни и няма случаи, в които в договора е упоменато как ще се извърши евентуално съкращение в бъдеще.
Но какво пише в тези мейли? В някои от случаите ги уведомяват, че проектите, по които работят няма да бъдат продължени и се налага да бъдат освободени. В други, че компанията преразглежда посоката, в която ще се развива и разходите се оптимизират без да се дава по-конкретна информация.
Повечето компании изтъкват като причина за съкращенията настъпването на рецесия, нарастващите лихвени проценти и инфлацията през изминалата година, които сринаха технологичните акции и принудиха рекламодателите да намалят разходите за онлайн реклама.
Повишаването на лихвените проценти от Федералния резерв на САЩ по-специално доведе до влошаване на апетита към американските технологични акции. Мрачният макроикономически климат, от своя страна, засили натиска върху тези компании да направят масови съкращения.
Кога левът ще престане да бъде средство за плащане?
Под собствеността на Мъск X е активно рекламиран като алтернатива на традиционните медии
Евентуална американска собственост върху "Северен поток 2" ще осигури лост в мирните преговори с Русия, според него