Яйцето ли е новата мерна единица на инфлацията?

БГ Бизнес

Цената на един от най-използваните във всяко домакинство продукт – яйцата, отбеляза рекорден ръст

Тридесет процента от търговците на дребно в България са убедени, че в следващите три месеца цените у нас ще продължават да растат, въпреки че стоки като яйца, зеленчуци и млечни продукти вече отбелязаха рекордни ценови стойности. Това показват данни на НСИ, цитирани от БНР.

Цената на един от най-използваните във всяко домакинство продукт – яйцата, отбеляза рекорден ръст – само за няколко месеца тя се повиши с повече от 70%. 

Яйцето се превърна в нещо като символ на високата инфлация, дори се чуха призиви за бойкот и некупуване на "златните яйца" до Великден, с което гражданите да се опитат да свалят цените на яйцата. Въпреки драстичния скок на цената на яйцата други продукти като мляко, сирене и кашкавал също бяха сред най-засегнатите.

Снимка: iStock
Възможно ли е потребителите да накарат търговците да намалят цените?

Според Ивайло Гълъбов, председател на  Съюза на птицевъдите в България пред Радио България, през последните седмици се наблюдава задържане на цените на яйцата и на дребно, а то най-вероятно е предизвикано от обществения интерес и от отчетите, които са анализирали търговските вериги.

"В края на краищата, високите цени на яйцата притесняват първо производителите защото може да доведат до намаляване на потреблението”, казва той пред Радио България.

По негови думи данните на Евростат показват, че цените на яйцата при производителите в България са най-ниските в ЕС, но цената на дребно при крайния потребител зависи от ДДС, който у нас е 20% (за сравнение в Полша е 3%, а в Германия- 8%).

Снимка: iStock
"Освен това България изнася около 30% от продукцията си, като най-сериозен дял от износа е за Гърция, защото е съседна държава и транспортните разходи са минимални“, добавя той.

Ето какво мислят икономистите за инфлацията в страната ни:

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст