Основни храни с ръст до 70%, кой вдига цените?

Потребители в социалните мрежи призовават за бойкот на млечните продукти

По данни на Националния статистически институт 30% от търговците на дребно в България са убедени, че в следващите три месеца цените у нас ще продължават да растат, въпреки че стоки като яйца, зеленчуци и млечни продукти неотдавна отбелязаха рекордни ценови стойности. 30 на сто от анкетираните търговци, подчертават, че по-ниското търсене е проблем пред бранша. В строителството очакванията за по-високи цени се споделят от близо 32 % от предприемачите, като във всички сектори – от строителния бранш, до търговците на хранителни продукти водещи проблеми са несигурната икономическа среда и недостатъчната работна ръка в България, пише БНР.

Цената на един от най-използваните във всяко домакинство продукт – яйцата, отбеляза рекорден ръст – само за няколко месеца тя се повиши с повече от 70 процента. Яйцето се превърна в нещо като символ на високата инфлация, дори се чуха призиви за бойкот и некупуване на "златните яйца" до Великден, с което гражданите да се опитат да свалят цените на яйцата. Призивът се отнася и за други продукти като мляко, сирене и кашкавал, като се предлага и въвеждане на таван на цените на основни храни. Подобни призиви се разпространяват в социалните мрежи.

Възможно ли е потребителите да накарат търговците да намалят цените и как търсенето и предлагането оказват влияние върху цената на яйцата в магазините?

През последните седмици наблюдаваме задържане на цените на яйцата и на дребно, а то най-вероятно е предизвикано от обществения интерес и от отчетите, които са анализирали търговските вериги, посочва Ивайло Гълъбов, председател на  Съюза на птицевъдите в България пред Радио България. "В края на краищата високите цени на яйцата притесняват първо производителите защото може да доведат до намаляване на  потреблението, всички по веригата са мотивирани и е важно да продават възможно най-много, а ние все пак разчитаме нашите продукти да се харчат ежедневно и да са достъпни за българските потребители.”, добави той

Ивайло Гълъбов цитира данни на ЕВРОСТАТ, според които цените на яйцата при производителите в България са най-ниските в ЕС, но цената на дребно при крайния потребител зависи от ДДС, който у нас е 20% (за сравнение в Полша е 3%, а в Германия- 8%).

Снимка: iStock

"Пазарните цени на яйцата се определят основно от пазарните механизми, както всички останали стоки, най-вече търсенето и предлагането формират цената. Пазарната цена не се интересува от себестойността на продуктите, като пример мога да посоча, че предните две години себестойността на всички птицевъдни продукти беше много по-висока от тяхната пазарна стойност и от цената, която се плащаше по магазините", посочва Ивайло Гълъбов. Позитивната новина за българските производители е, че те успяват да задоволят напълно родния пазар:

"Освен това България изнася около 30% от продукцията си, като най-сериозен дял от износа е за Гърция, защото е съседна държава и транспортните разходи са минимални. Нашият сектор се развива добре, въпреки кризите, които се наредиха една след друга."

Потребителите в България се тревожат, че има нещо нередно и някой някъде злоупотребява с цените. Отношенията между търговските вериги и българските производители, преработватели и доставчици е тема, с която се занимава Синдикатът в хранително-вкусовата промишленост към КНСБ. Неговият председател – доц. Славчо Петров каза, че във веригите магазини към цената на производителя се добавя надценка от 40 - 50 - 60%, и повече, и никой обяснява откъде идва тази цена. Накрая ощетените са производителите, особено, земеделците, и крайните потребители- клиентите. "Единствено веригите магазини си мълчат и не повдигат темата", коментира синдикалният представител.

"Нека кажат търговците какво прибавят към тази цена – дали са складови разходи, работни заплати, ел. енергия и т.н. и каква е самата търговска надценка. За да може да се види защо скача двойно повече произведеният продукт. Някой някъде крие или злоупотребява с монополното си положение. Но на народа му преля чашата, защото след като разбраха горе-долу на каква цена излиза даден продукт, който го купуват двойно по-скъпо във веригите, хората започнаха да се оплакват, пускат жалби, но въпросът е до колко им се обръща внимание. Политици, икономисти, всички коментират, но двата основни органа – Комисията за защита на конкуренцията и НАП мълчат по темата.”, каза още Петров.

В началото на днешното правителствено заседание Гълъб Донев припомни, че поскъпването на хранителните стоки е болезнен въпрос за голяма част от българите.

В търсенето на решения срещу високите цени на храните служебният кабинет ще търси диалог с търговските вериги. "Държавата ще води разговор с тях, а не война", подчерта премиерът Гълъб Донев. Новосформирано Национално координационно звено ще изготви механизми за наблюдение и контрол на цените на  хранителните стоки. Структурата, която трябва да предложи мерки в съответствие с националното и европейското законодателство, ще се ръководи от вицепремиера Христо Алексиев.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст