Рада Бонева: Носим средно една дреха по 7 пъти и я хвърляме, имаме огромен проблем с консуматорството
Гост: Екоактивистката Рада Бонева
Експерт разяснява каква е големината на обезщетенията при закъснели полети заради зачестелите стачки
Една трета от жалбите, които се получават в Европейския потребителски център в България, са свързани с проблеми с полетите. Това каза експертът Соня Спасова в предаването „Преди обед“ по bTV.
Най-честите оплаквания са заради отменени полети, закъснели полети и изгубени багажи.
Напоследък стачките също станаха причина за много отменени полети:
Какви са правта ни във въздуха?
Първото, което е необходимо да запомните е, че можете да получите компенсация за закъснял полет, ако той пристигне в точката на кацане с повече от 3 часа закъснение.
„Ако сте чакали 3 часа и 5 минути на летището, е възможно във въздиха самолетът да навакса това закъснение и да пристигне на крайната дестинация със закъснение по-малко от 3 часа и тогава нямаме право на компенсация“, казва Спасова.
Важно при искането ни за компенсация е и закъснението да е в обхвата на действие на авиокомпанията. Ако причината е свързана с лоши метеорологични условия – дъжд, снеговалеж или друго, нямаме право на компенсация.
Извънредни ситуации във въздуха
Има случаи, в които компаниите отговарят, че забавянето на полета е заради влошено медицинско състояние на друг пътник. Тази ситуация също не е в контрола на авиокомпанията и нямаме право да поискаме компенсация.
Ще получим ли обезщетение при стачки на персонала на компанията?
„Преди известно време излязоха няколко съдебни решения, че стачките на авиокомпаниите, които са обявени предварително, за които се знае, че предстоят или се знае, че предстоят, защото се прави масово съкращение или има друг подобен проблем, не попадат в графата „Извънредни обстоятелства“ и при тези ситуации пътниците могат да претендират и да получат компенсация“, казва експертът.
Размерът на компенсацията зависи от дължината на полета. За най-масовите случаи в ЕС става въпрос за до 1500 км., а компенсацията е фиксирана на 250 евро. Ако разстоянието е до 3 500 км., компенсацията е 450 евро.
Важно е да се отбележи и, че когато отидем на летището и ни кажат, че полетът ще закъснее с 5 часа, имаме право да поискаме пари за храна. Обикновено авиокомпаниите раздават сандвичи и кафе или дават ваучер за това. Ако закъснението е толкова дълго, че имаме нужда да пренощуваме, компанията трябва да осигури и нощувка.
Съветваме ви да пазите всичките си документи при полети, както и да снимате таблата със закъсненията, за да можете да претендирате за компенсация.
Гост: Екоактивистката Рада Бонева
Изявлението идва ден, след като дългогодишният президент Башар ал Асад беше свален от власт
Коя е най-добрата железопътна компания в Европа?