Бан на социалните мрежи за деца. Ще проработи ли?
Забраната, която ще обхване платформи като X, TikTok, Facebook и Instagram
Ще се следи стриктно преминаването на "Лукойл" към неруски петрол, каза министър Богданов
Държавата очаква "Лукойл Нефтохим" да плати още 270 млн. лв. данък печалба тази година, допълнително към вече преведената по-рано вноска. Това съобщи министърът на икономиката Богдан Богданов пред БНР.
Припомняме, че по информация на шефа на НАП Румен Спецов бургаската рафинерия е превела в бюджета в началото на март 89 млн. лв.
Дори и с допълнителните 270 млн. лв. данъците на "Лукойл Нефтохим", която премести цялата си икономическа дейност в България, са далеч от обещаваните от служебното правителство на Гълъб Донев 600 млн. лв. годишни постъпления.
Рафинерията трябва да плаща тази година и т.нар. "солидарна вноска" наред със стандартния 10% данък печалба. Тя бе определена от Еврокомисията в размер на 33% от реализираната свръхпечалба заради високите цени на горивата, но с последните промени в закона за действието на дерогацията за руския петрол, тези 33% бяха повишени на 50% за последното тримесечие на 2023 г. Не е ясно по този закон какви "солидарни вноски" е правела нефтената компания и дали това допълнително облагане не е включено в посочените 270 млн. лв.
Освен това по силата на трети закон "Лукойл Нефтохим" трябва да прави вноски във фонд "Сигурност на електроенергийната система", равни на разликата в цената на евтиния руски петрол и цената на сорт "Брент". Идеята е с парите от тези вноски да се финансират мерки за подпомагане на транспортните разходи на уязвимите групи.
"Този закон обаче не е влязъл в сила, защото е трябвало да бъде получена нотификация от ЕК, но това не е било направено от служебното правителство. Такова одобрение от Еврокомисията не е било необходимо, но въпреки това е регламентирано в закона", посочи министър Богданов.
Едва сега кабинетът "Денков" е поискал такава нотификация от Брюксел. "Всички документи са изпратени в ЕК, разработени са и схемите за подпомагане на физически лица и чакаме одобрение", каза икономическият министър.
Той поясни, че е решен и още един проблем, заради който не е било възможно да се облага разликата в цените на руския и неруския нефт - Агенция Митници вече няма да иска разрешение от "Лукойл Нефтохим" за предоставяне на МИИ на информацията за количествата на внесения нефт и изнесените нефтопродукти, както първоначално е било заложено в закона. Тези данни Агенция Митници ще подава директно на министъра на икономиката, който тряба всеки месец да определя вноската на "Лукойл Нефтохим".
"Държавата ще следи стриктно преминаването на "Лукойл" към неруски петрол", каза още Богданов. Той обясни, че доскоро правителството изобщо е нямало представа за плановете на рафинерията за преминаване към неруски петрол. "Вече графикът е по закон", каза Богданов, имайки предвид промените в закона за действието на дерогацията за руския петрол, с която тя бе съкратена до септември 2024 г. вместо до края на годината.
"Заложихме в закона производствени обеми, които "Лукойл Нефтохим" трябва да поддържа - средните производствени обеми и обороти за последните пет години, така че да не стигнем до момент, в който рафинерията да намали значително производството си и да освободи работници", каза икономическият министър. По думите му това условие не само ще запази работните места в рафинерията, но и ще позволи поддържане на оптимални цени на горивата.
Министърът на икономика оцени като положителен аспект това, че "рафинерията има не една и две опции да достави до България различни суровини". По думите му това е една от най-модерните рафинерии в света, с най-висок фактор на сложност на обработка на различни видове петрол.
"Ако не се изпълняват конкретните ангажименти от "Лукойл Нефтохим", държавата може да се намеси, за да бъде запазен този стратегически за страната актив. Имаме готовност да реагираме с назназаване на особен търговски управител", каза Богданов.
Забраната, която ще обхване платформи като X, TikTok, Facebook и Instagram
От компанията потвърдиха за проблем в световен мащаб
През тази година 75,9 % от регистрираните автомобили са бензинови