
Конкурент на Wizz Air и Ryanair в България пуска евтини билети от София и Бургас
Коя е авиокомпанията?
Тази неделя (23 февруари) в страната ще се проведат парламентарни избори
Германската икономика изпитва затруднения преди парламентарните изборикоито ще се проведат на 23 февруари.
Страната не отчита значителен икономически растеж от пет години. Това е обрат за най-голямата икономика в Европа, която през по-голямата част от този век разширяваше износа си и доминираше в световната търговия с инженерни продукти като индустриални машини и автомобили, казва БГНЕС.
Пет причини за продължаващия икономически спад в Германия:
Енергиен шок
Решението на Москва да прекрати доставките на природен газ за Германия след нахлуването в Украйна нанесе тежък удар на Берлин. Бизнес моделът на Германия се основаваше на евтина енергия, която захранваше производството на промишлени стоки за износ.
През 2011 г. Канцлерът Ангела Меркел реши да ускори края на използването на ядрена енергия в Германия. Страната разчиташе на газ от Русия, за да запълни недостига след решението да се откаже от производство на енергия от въглища и да се насочи към възобновяема енергия. Русия беше считана за надежден енергиен партньор въпреки предупрежденията за обратното от Полша и САЩ.
Когато Русия прекрати подаването на газ, цените на природния газ и на електроенергията в Германия рязко се повишиха – и двете са основни разходи за енергоемките отрасли като стоманодобив, торове, химикали и стъкларство. Германия се обърна към втечнения природен газ (LNG), внасян с кораби от Катар и САЩ.
LNG е по-скъп от газа по тръбопроводите.
Електроенергията струва на промишлените потребители в Германия средно 20,3 евроцента на киловатчас. В САЩ и Китай цената е равна на 8,4 евроцента.
Възобновяемите енергийни източници нямат нужния капацитет, за да запълнят тази празнина. Забавянето в растежа на вятърната енергия се дължи на съпротива на регионално ниво срещу турбините. Инфраструктурата за транспортиране на водород като заместващо гориво за стоманодобивните пещи остава на чертожната дъска.
Китай: от клиент до конкурент
Германия се възползва от навлизането на Китай в световната икономика – дори когато други развити страни губят работни места в полза на Китай. Германските компании откриват огромен нов пазар за промишлени машини, химикали и превозни средства. В началото и средата на 2010 г. Mercedes-Benz, Volkswagen и BMW получават големи печалби.
В това време, китайските компании произвеждат стоки като мебели и потребителска електроника, които не се конкурират с Германия. След това производителите в Китай започват да произвеждат същите неща, които произвеждат германците.
Субсидираните от държавата китайски производители на слънчеви панели унищожиха германските си конкуренти. През 2010 г. Те зависеха от вносно германско оборудване, а днес държат монопола в световното производство. Властите в Пекин увеличиха усилията си за насърчаване и субсидиране на производството за износ. Получените в резултат на това стоки – стомана, машини, слънчеви панели, електрически превозни средства и батериите за тях- сега се конкурират с германските стоки на световните пазари.
Германия, която е най-силно ориентирана към автомобилната индустрия сред икономиките на Европейския съюз, загуби най-много от експортно ориентираната индустриална политика на Китай. През 2020 г. Китай не беше нетен износител на превозни средства, а през 2024 г. изнася по 5 милиона броя годишно. За същия период нетният износ на Германия е намалял наполовина – до 1,2 млн. автомобили. Капацитетът на китайските заводи се оценява на 50 млн. автомобила годишно, което е приблизително половината от световното търсене.
Оскъдни инвестиции
Германия отлагаше инвестирането в дългосрочни проекти като железопътни линии и високоскоростен интернет. Правителството балансираше бюджета и понякога държеше излишъци от данъчните приходи.
В наши дни германските пътници негодуват от закъсняващите влаковете и от постоянни прекъсвания в движението, докато се извършват ремонти на износените релси. Високоскоростният интернет все още не достига до някои селски райони. Преносната линия за пренос на електроенергия от северната част на Германия до фабриките в южната част изостава с години и няма да бъде готова преди 2028 г. Ключов мост на магистралата, свързваща индустриалния Рурски регион с Южна Германия, беше затворен през 2021 г., 10 години след като съмнения за неговата издръжливост излязоха наяве. Мостът се очаква да бъде заменен през 2027 г.
Конституционна поправка от 2009 г. постави правителството в затруднено положение, като ограничи разходите за дефицита. Въпросът за разхлабването на т.нар. дългова спирачка ще бъде труден за германското правителство, назначено след изборите в страната на 23 февруари.
Липса на квалифицирани работници
Германските компании изпитват затруднение с намирането на подходящо-обучени работници – от висококвалифицирани ИТ специалисти до детегледачи, възрастни хора и служители в хотели. Според проучване в Германската търговско-промишлена камара, проведено сред 23 000 фирми, 43 % от тях заявяват, че нямат възможността да запълнят свободните работни места. При компаниите с над 1 000 работници този дял достига 58 %.
По-малко ученици се интересуват от областите STEM, т.е. наука, технологии, инженерство и математика. Проблемът се задълбочава от застаряващото население, както и от недостига на достъпни грижи за децата, поради което много жени работят на непълно работно време или изобщо не работят. Бюрокрацията е пречка за наемането на висококвалифицирани имигранти, въпреки че закон, приет през 2020 г. И подсилен през 2023 г., има целта да облекчи процеса.
Бюрокрация
Според германски компании и икономисти дългите процедури за одобрение и твърде многото документи са минус за икономиката. Получаването на разрешение за строеж на вятърна турбина може да отнеме години. Няколко примера посочени от германски бизнес групи:
Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM
Коя е авиокомпанията?
Ето и какво още разказа Ноланд Арбо пред екипа ни
Екип на bTV Бизнес Новините беше на мястото на събитието