
Илюзия на стабилност? Инфлацията в САЩ пада, но икономистите очакват обрат
Яйцата поевтиняват, какво показват данните от април
Проектът обещава революция във въздушния транспорт до 2027 г.
В близко бъдеще може би ще се сбогуваме с дългите трансатлантически полети. Китайската аерокосмическа компания Lingkong Tianxing, базирана в Пекин, разработва хиперзвуков самолет, способен да достигне скорост до 19 700 км/ч. Това би означавало, че самолетът може да обиколи света за едва седем часа. *
Прототипът на самолета, наречен Yunxing, вече е преминал успешен тестов полет при скорост около 4 900 км/ч през октомври миналата година. Компанията планира да пусне първия си пътнически полет през 2027 г., което би означавало завръщането на свръхзвуковите пътнически самолети на глобалната сцена за първи път откакто легендарният Concorde беше спрян през 2003 г.
Наскоро компанията представи и нов прототип от серията Yunxing – наречен Cuantianhou или "Летящата маймуна", по време на събитие в Чънду, столицата на провинция Съчуан. Този нов модел е планиран за първи демонстрационен полет през 2026 г., като ще бъдат тествани ключови технологии, включително аеродинамика, топлоустойчиви материали и нова енергийна система.
Главният инженер на компанията Дън Фан заяви, че свръхзвуковата пътническа авиация преживява възраждане с „голям потенциал за по-достъпни и надеждни високоскоростни полети в близките години“. Lingkong Tianxing има амбицията да пусне още по-усъвършенстван модел – Dasheng или "Кралят на маймуните" – за редовни пътнически полети до 2030 г. Новото поколение самолети е проектирано да оперира в околоземното пространство – на височини между 20 и 100 км над повърхността на Земята.
Проектът на Lingkong Tianxing не е изолиран случай. САЩ и Европа също работят върху свои хиперзвукови технологии. NASA разработва X-59, а стартъпът Venus Aerospace твърди, че нейният самолет ще изминава разстоянието между Лондон и Ню Йорк за едва един час.
Други компании, като Cormac, се стремят към по-тихи и ефективни модели. Техният самолет трябва да бъде по-тих от автомобил, дори при свръхзвукова скорост.
Concorde, въведен в експлоатация през 1976 г., успяваше да намали полета между Лондон и Ню Йорк до около 2 часа и 52 минути. Новите китайски разработки могат да съкратят това време до 90 минути, превръщайки традиционния 8-часов полет в бърза въздушна връзка между континентите.
Тези усилия подчертават едно: полетът Лондон – Ню Йорк остава еталон за иновации в авиацията. Това е маршрутът, чрез който компаниите демонстрират скорост, ефективност и технологичен напредък.
Ако всичко върви по план, 2026 и 2027 г. ще бъдат повратни моменти за въздушния транспорт, с първи реални тестове и пътнически полети. Новите проекти съчетават иновации в скоростта и устойчивостта – от по-тихи двигатели до нови, по-леки и издръжливи материали.
С оглед на множеството паралелни проекти по света, 2027 г. се очертава като ключова за бъдещето на пътническата авиация. Ако китайските инженери изпълнят обещанията си, пътуванията между континентите никога няма да бъдат същите.
* Автор: Цветан Кръстев
Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK
Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN
Яйцата поевтиняват, какво показват данните от април
Кои служители ще бъдат засегнати от измененията?