1 USD
1.80827 BGN
Петрол
Bitcoin
$69,851.8

Когато Twitter е в хаос, Mastodon взима властта

Когато Twitter е в хаос, Mastodon взима властта

"Нова" социална мрежа набира скорост, когато Twitter губи позици

Откакто Илон Мъск пое властта в Twitter, броят на хората, които се регистрират в малката социална мрежа, наречена Mastodon, нарасна. Странно, но факт! 

Може да не сте чували за социалната мрежа Mastodon, която съществува от 2016 г., но със сигурност това се дължи на факта, че именно в момента тя преживява истинския си ръст. Някои бягат от Twitter заради новия собственик или поне търсят ново място, където да публикуват мислите си онлайн, тъй като много по-известната социална мрежа е изправена пред съкращения, противоречиви промени в правилата и промяна в подхода ѝ към модерирането на омразната реторика.

Услугата Mastodon има подобен вид на Twitter, с времева линия от кратки актуализации, сортирани хронологично, а не чрез алгоритъм. Той позволява на потребителите да се присъединят към набор от различни сървъри, управлявани от различни групи и лица, вместо една централна платформа, контролирана от една компания като Twitter, Instagram или Facebook.

Снимка: Reuters

За разлика от по-големите социални мрежи, Mastodon е безплатна за използване и без реклами. Тя е разработена от организация с нестопанска цел, управлявана от създателя на Mastodon Юджийн Рочко, и се поддържа чрез групово финансиране, казва CNN.

Според Рочко Mastodon e спечелилa 230 000 потребители от 27 октомври, когато Мъск пое контрола над Twitter. Сега има 655 000 активни потребители всеки месец, каза той. Twitter съобщи през юли, че има близо 238 млн. ежедневни активни потребители с възможност за приходи.

Снимка: \"Туитър\"

„Очевидно не е толкова голяма, колкото Twitter, но в момента е най-голяма от създаването си“, каза Рочко, който първоначално създава Mastodon като проект, отколкото потребителски продукт (и, да, името е вдъхновено от хеви метъл групата Mastodon).

Кой се присъединява към Mastodon?

Новите регистрации на Mastodon включват някои потребители на Twitter с много последователи, като актрисата Кати Грифин, която се присъедини в началото на ноември, и журналистката Моли Джонг-Фаст, която се присъедини в края на октомври.

Сара Т. Робъртс, доцент в Калифорнийския университет в Лос Анджелис и факултетски директор на Центъра за критични интернет проучвания на Калифорнийския университет в Лос Анджелис, започва сериозно да използва Mastodon на 30 октомври, точно след като Мъск поема Twitter. (Тя беше създала друг акаунт преди години, но всъщност не влиза в него доскоро поради популярността на Twitter сред хората в академичните среди.)

Робъртс, която е работила в Twitter след като напуска UCLA, каза, че е била вдъхновена да започне да използва Mastodon поради опасения за това как модерирането на съдържанието на Twitter може да се промени под контрола на Мъск. Тя подозира, че на някои новодошли просто им е писнало от компании за социални медии, които събират много потребителски данни и се ръководят от реклами.

Тя посочи, че потребителите на Twitter може да мигрират към Mastodon, защото потребителското му изживяване е доста подобно на това на Twitter. Много от функциите и оформлението на Mastodon (особено в приложението му за iOS) изглеждат и са познати на настоящите потребители на Twitter, макар и с някои малко по-различни думи. Можете да следвате хора, които са ви интересни, да създавате кратки публикации (има ограничение от 500 знака и можете да качвате изображения и видеоклипове), да харесвате или да публикувате повторно публикации на други потребители и т.н.

А разликите?

Има някои ключови разлики, особено в това как е настроена мрежата. Тъй като акаунтите на потребителите на Mastodon се хостват на множество различни сървъри, разходите за хостване на потребители се разпределят между много различни хора и групи. Но това също означава, че потребителите са разпръснати навсякъде и хората, които познавате, могат да бъдат трудни за намиране - Рочко оприличи тази настройка на различни доставчици на имейл, като Gmail и Hotmail.

Снимка: Reuters

Това означава, че цялата мрежа не е под контрола на нито едно лице или компания, но също така въвежда някои нови усложнения за онези, свикнали с Twitter - продукт, който също е критикуван през годините, че е по-малко интуитивен, отколкото по-популярен услуги като Facebook и Instagram.

В Mastodon, например, трябва да се присъедините към конкретен сървър, за да се регистрирате, някои от които са отворени за всеки,а други изискват покана (можете също да стартирате свой собствен сървър). Има сървър, управляван от организацията с нестопанска цел зад Mastodon, Mastodon.social, но той не приема повече потребители. 

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст

Свързани статии

Галерии