1 USD
1.66383 BGN
Петрол
68.61 $/барел
Bitcoin
$109,237.0

Трябва ли оставянето на бакшиш да стане задължително?

Как се отразяват електронните плащания на бакшишите?

В разгара на летния сезона, пътуванията и посещаването на различни заведения стават част от ежедневието. С това все по-често се поражда въпроса, кога трябва да оставим бакшиш на сервитьора и необходимо ли е винаги да го правим. Докато някои дават бакшиш от чиста благодарност, други се чувстват манипулирани от електронните системи. В ерата на дигиталните плащания, правилата около бакшишите стават все по-неясни, а клиентите – все по-объркани.

  • Традицията на даване на бакшиши води началото си от средновековна Европа
  • Електронните плащания драстично трансформираха културата на бакшишите
  • Един от основните проблеми, които тревожат клиентите, е усещането за натиск

Снимка: Getty Images / iStock

Кога стартира традицията по оставяне на бакшиш?

Традицията на даване на бакшиши води началото си от средновековна Европа, където аристократите са възнаграждавали слугите си с малки суми. По-късно обаче обичаят добива нова форма и най-силно се утвърждава в Съединените щати. Докато в Европа днес бакшишите обикновено са символ на благодарност или одобрение, в САЩ те често се възприемат като задължителна част от сметката. В страните от Западна Европа повечето хора дават между 5% и 10%, докато американците масово се придържат към 15-20%, дори при недоволство от обслужването.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

Снимка: Getty Images / iStock

Съвременните причини за даване на бакшиш са разнообразни - от желание да се възнагради доброто обслужване, през стремеж към социално признание, до чувство на вина или натиск. Някои клиенти очакват по-добро отношение в бъдеще, други просто следват установени норми, предава DW.   

Как се отразяват електронните плащания на бакшишите?

Бумът на електронните плащания драстично трансформира културата на бакшишите. Системите с тъчскрийн и приложенията за плащане често предлагат готови опции – 15%, 20% или 25%. По този начин решението се влияе не само от удовлетвореността от услугата, но и от дизайна на интерфейса.

Един от основните проблеми, които тревожат клиентите, е усещането за натиск – дали да натиснат бутона „25%“ на терминала, докато служителят ги наблюдава, или да се борят с неудобството да изберат „Без бакшиш“. Дизайнът на системите често прави отказът неудобен и осъдителен. В резултат, потребителите все по-често изпитват неудовлетворение и дори гняв от този „принудителен избор“, което може да доведе до загуба на лоялност към дадено заведение. Въпреки това първоначалната идея на бакшиша е да се оставя по желание на клиента, а не като задължителна част от сметката.

В някои части на САЩ служителите в заведенията получават основна заплата под минималната и се издържат почти изцяло от бакшиши. В други държави, където работниците получават адекватно заплащане, даването на бакшиш остава доброволно. Клиентите трябва да се информират – дали бакшишът е надбавка към нормална заплата, или реална необходимост за оцеляване?

В условията на дигитален свят, където бакшиша може да се окаже предварително програмирана опция, експертите препоръчват плащане в брой, когато искате контрол върху жеста. Ако не сте доволни от услугата или искате да изразите лично отношение, можете да го направите осъзнато.

Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM 

Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN

Съдържанието е информативно и не представлява консултация, препоръка или съвет за вземане на инвестиционно решение.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст

Виж всички предложения от брошурата тук