
Трудно управлявате парите си? Причината може да е във вашата психика
Как емоциите диктуват финансовото ни поведение
Има ли конфликт на интереси?
Министерството на търговията промени правилата си по начин, който може да отвори вратата за Starlink, сателитната интернет услуга на Илон Мъск, да стане част от федерална програма за безвъзмездни средства в размер на 42 млрд. долара за предоставяне на високоскоростни услуги в селските и бедните райони на САЩ, съобщи CNN.
Правилата на програмата, известна като „Широколентова равнопоставеност, достъп и внедряване“ (Broadband Equity, Access, and Deployment или BEAD), преди даваха предимство на оптичните услуги. Това по същество изключваше услуги като Starlink, подразделение на компанията SpaceX на Мъск, която излъчва високоскоростен онлайн достъп от своите сателити в ниска земна орбита до терминали на земята.
Министерството на търговията, което наблюдава програмата, обяви, че BEAD вече е отворена за всички форми на интернет свързаност.
„Министерството премахва безсмислените изисквания на администрацията на Байдън“, се казва в изявление на министъра на търговията Хауърд Лутник. „То преустройва програмата BEAD, за да възприеме неутрален по отношение на технологиите подход, който стриктно се ръководи от резултатите, така че щатите да могат да предоставят достъп до интернет на най-ниска цена.“
Лутник не споменава конкретно плановете за отпускане на средства по програмата на Starlink или на друга сателитна услуга. Но „технологично неутралната“ референция сочи в тази посока.
Какъвто и да е аргументът за използването на сателитната услуга Starlink вместо оптични влакна, този ход изглежда в противоречие с усилията на администрацията на Тръмп - плюс тези на Департамента за правителствена ефективност, който Мъск ръководи - да намали държавните разходи и да спре федералните програми за безвъзмездни средства, които вече са одобрени от Конгреса.
Ако Starlink наистина продължи да получава договори чрез BEAD, това може да повдигне и нови въпроси за конфликти на интереси, в които са замесени Мъск, многобройните му бизнеси, които го направиха най-богатия човек в света, и новата му важна роля в определянето на правителствената политика.
Starlink има проблеми с получаването на договори за различни правителствени програми, предназначени за осигуряване на високоскоростен интернет в селските райони. През 2023 г. Федералната комисия по комуникациите отхвърли договор на стойност 885 млн. долара, спечелен от Starlink в предварителна тръжна процедура по подобна, но отделна програма - Rural Digital Opportunity Fund, като заяви, че не отговаря на предпочитанията за оптични кабели.
Както президентът Доналд Тръмп, така и Мъск са казвали, че губещите държавни служби, като Пощенската служба на САЩ и Amtrak, трябва да бъдат приватизирани и превърнати в предприятия с идеална цел. Те твърдят, че тези стъпки ще спестят пари на данъкоплатците и ще подобрят услугите.
„Мисля, че трябва да приватизираме всичко, което логично може да бъде приватизирано“, заяви Мъск на инвеститорска конференция в сряда.
И все пак, дори когато Мъск изтъква този аргумент, същите правителствени агенции, които са изправени пред съкращения на персонала или бюджета, обмислят и нови огромни договори за предприятията на Мъск.
Например Федералната авиационна администрация (FAA) потвърди, че тества три терминала Starlink, за да определи дали Starlink може да се използва за модернизиране на комуникационната система на националната система за контрол на въздушното движение.
Миналата седмица Мъск заяви в публикация в своята социална медийна платформа X, че Verizon - която има 15-годишен договор на стойност 2 млрд. долара за модернизиране на комуникационната инфраструктура на системата - излага на риск пътниците на авиокомпаниите поради проблеми с настоящата система. Той предположи, че Starlink може да се справи по-добре.
Въпреки първоначалното твърдение на Мъск, че Verizon управлява настоящата система - което той по-късно оттегли - настоящата комуникационна инфраструктура на FAA все още разчита на десетилетна система от медни проводници, която се контролира от L3Harris, и все още не използва оборудване на Verizon. FAA заяви, че „тества множество комуникационни технологии“ и не е решила коя система да използва, въпреки че вече е възложила на Verizon договор за 2 млрд. долара.
Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK
Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN
Как емоциите диктуват финансовото ни поведение
Цените изненадващо над прогнозите
13 милиона бедни срещу 1,6 милиона милионери