
Руски милиардер стои зад най-скъпата жилищна сделка в Ню Йорк за 2024 г.
Той е придобил луксозен пентхаус в Ню Йорк
С „Титаник“ се губят редки и трудно заменими ценности
Потъването на „Титаник“ през 1912 г. остава една от най-големите трагедии в историята. Загиват хиляди хора, но освен тях, в студените дълбини на Северния Атлантик остават и множество ценни предмети — символи на лукса и културата от началото на XX век, пише Forbes.
Най-често, когато се говори за загубите, се споменават злато, бижута, пари и скъпоценни камъни, но с „Титаник“ се губят и по-редки, дори трудно заменими ценности.
Сред тях е картината „La Circassienne au Bain“ на френския художник Мери-Жозеф Блондел. Тя е собственост на оцелелия пътник Мауриц Хокан Бьорнстрьом-Щефансън, който при пристигането си в Ню Йорк иска обезщетение от 100 000 долара – днес това би било около 2 милиона долара.
Загубени са и други забележителности като луксозно издание на книгата Rubaiyat на поета Омар Хаям, пет рояла Steinway и автомобил Renault Type CB Coupe de Ville от 1912 г., собственост на милионера Уилям Картер.
Освен тях са изчезнали и редки първи издания на творби на британския художник и философ Френсис Бейкън.Сред товарите е била и значителна колекция от фин порцелан – сервизи и декоративни вази, които също никога не достигат до своята крайна дестинация. Не на последно място на кораба е имало и голямо количество опиум, превозван нелегално в товарните отделения.
Изненадващо най-ценният и уникален товар на „Титаник“ са били над 40 сандъка с екзотични пера на птици, предназначени за нюйоркски ателиета за шапки.
В началото на XX век Ню Йорк се превръща в център на американската индустрия за шапки, подхранван от нарастващото търсене на пищни и модни шапки сред висшите обществени слоеве. Женската мода, особено през Позлатената епоха и ранните години на 1900-те, залага на богати, силно декорирани шапки, украсени с различни екзотични материали, включително пера, цветя и дори цели тела на птици.
Известни шапкари като Каролин Ребу и Лили Даш се превръщат в емблематични фигури в модата, а техните модели – в символ на социален престиж и изтънчен вкус.
Използването на пера в шапкарството не се ограничава само до малки декоративни елементи — модата от онова време залага и на пера от по-едри птици като чапли и щрауси. Това води до неудържимо търсене, което създава пазар с катастрофални последици за много птичи видове.
Орнитолози, природозащитници и натуралисти започват да отчитат сериозен спад в популациите на редица птици, ловувани масово, за да се задоволят капризите на модата.
Един от най-пострадалите видове е каролинския папагал — птица, обитаваща югоизточната част на САЩ. Неговото ярко и ефектно оперение го прави особено желан за украса на шапки, което води до безконтролен лов. До началото на XX век популацията му стремително намалява, а малко след това видът изчезва напълно.
Много от тези птици са били убивани заради перата си именно по време на размножителния сезон — когато са били най-многобройни, а оперението им е изглеждало най-впечатляващо. Безразборното избиване на птици за нуждите на шапкарската индустрия постепенно предизвиква нарастваща обществена чувствителност към необходимостта от защита на дивата природа и опазване на видовете. Тази задълбочаваща се екологична криза води до създаването на ранните инициативи на Audubon Society, насочени срещу ловуването за пера и в защита на птиците.
С напредването на века разрушителното въздействие на шапкарската индустрия върху птиците довежда до сериозни законодателни и обществени промени. Общественото възмущение срещу ролята на модата в изтреблението на цели видове води до приемането на Migratory Bird Treaty Act през 1918 г., чиято цел е да предпази птиците от експлоатация и лов. Това е повратен момент в историята на опазването на дивата природа и поставя ново начало както в модата, така и в екологичната отговорност.
С времето популярността на шапките с пера започва да отслабва, но последиците от индустриалния бум в шапкарството остават. За каролински папагал щетите са необратими — видът официално е обявен за изчезнал в началото на XX век.
Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK
Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN
Той е придобил луксозен пентхаус в Ню Йорк
Изследвани са уменията на 12 460 работници
Гърция е петият най-голям износител на зехтин за американския пазар