САЩ похвалиха усилията на Гърция за намаляване на енергийната зависимост от Русия
Природният газ за Гърция се транспортира през България
Само 40 грама матча се добиват за един час.
Яркозеленият японски чай мaтча се е превърнал в глобален феномен, но световният глад за този висококачествен продукт води до недостиг и рязко повишени цените. От лате напитки във Великобритания до понички в Сингапур, мачата вече не е просто традиционен чай, а продукт в редица рецепти, пише CNN.
Популярността на матчата се дължи както на естетическия ѝ вид и здравословните свойства, така и на културната стойност на чая. Хаштагове като „#MatchaTok“ трупат десетки милиони гледания, докато инфлуенсъри показват как да се приготвя или дегустира. Производителите споделят, че туристите в Япония изкупват зеления чай за минути и световният интерес надхвърля наличните количества.
Производството на матча е дълъг и специфичен процес – листата тенча се отглеждат под сянка, за да се развие уникалният „умами“ вкус, след което се сушат и смилат бавно с каменни мелници. Само 40 грама матча се добиват за един час. Но климатичните промени, горещите вълни и застаряващото население в Япония сериозно ограничават добивите. В Киото, откъдето идва една четвърт от тенчата в страната, реколтите тази година са особено слаби.
Търсенето обаче не отслабва. Кафенета поръчват по килограм матча дневно, а дистрибутори споделят, че запасите, които обикновено стигат за месец, сега свършват за няколко дни. На фона на ограниченията, някои магазини налагат лимити за индивидуални покупки.
Изправени пред дефицит, някои експерти и майстори на чая настояват за по-осъзната консумация. Според тях, използването на висококачествена матча в сладкарство или за препродажба омаловажава стойността на напитката. Кампании призовават потребителите да се наслаждават на чая в чистата му форма и да използват по-нисък клас матча за готвене. „Матчата е не просто напитка – тя е култура“, казва Ацуко Мори от чаената церемония „Камелия“ в Киото.
Производството на матча в Япония се е утроило от 2010 до 2023 г., а износът на зелен чай е нараснал с 25% само за последната година. Въпреки това, специалисти като Масахиро Нагата от Matcha Tokyo вярват, че пазарът ще се стабилизира в рамките на няколко години, тъй като пазарната логика ще намали търсенето на по-скъпите, нискокачествени продукти.
Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK
Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN
Природният газ за Гърция се транспортира през България
Годишният процент на разходите по тези кредити се понижава
Ето защо може да очакваме криза със сметките