
Германия обмисля да удължи пенсионната възраст до 70 години
"Не можем да прекарваме една трета от зрелия си живот в пенсия", заяви министърката на икономиката Катерина Райхе
Само 40 грама матча се добиват за един час.
Яркозеленият японски чай мaтча се е превърнал в глобален феномен, но световният глад за този висококачествен продукт води до недостиг и рязко повишени цените. От лате напитки във Великобритания до понички в Сингапур, мачата вече не е просто традиционен чай, а продукт в редица рецепти, пише CNN.
Популярността на матчата се дължи както на естетическия ѝ вид и здравословните свойства, така и на културната стойност на чая. Хаштагове като „#MatchaTok“ трупат десетки милиони гледания, докато инфлуенсъри показват как да се приготвя или дегустира. Производителите споделят, че туристите в Япония изкупват зеления чай за минути и световният интерес надхвърля наличните количества.
Производството на матча е дълъг и специфичен процес – листата тенча се отглеждат под сянка, за да се развие уникалният „умами“ вкус, след което се сушат и смилат бавно с каменни мелници. Само 40 грама матча се добиват за един час. Но климатичните промени, горещите вълни и застаряващото население в Япония сериозно ограничават добивите. В Киото, откъдето идва една четвърт от тенчата в страната, реколтите тази година са особено слаби.
Търсенето обаче не отслабва. Кафенета поръчват по килограм матча дневно, а дистрибутори споделят, че запасите, които обикновено стигат за месец, сега свършват за няколко дни. На фона на ограниченията, някои магазини налагат лимити за индивидуални покупки.
Изправени пред дефицит, някои експерти и майстори на чая настояват за по-осъзната консумация. Според тях, използването на висококачествена матча в сладкарство или за препродажба омаловажава стойността на напитката. Кампании призовават потребителите да се наслаждават на чая в чистата му форма и да използват по-нисък клас матча за готвене. „Матчата е не просто напитка – тя е култура“, казва Ацуко Мори от чаената церемония „Камелия“ в Киото.
Производството на матча в Япония се е утроило от 2010 до 2023 г., а износът на зелен чай е нараснал с 25% само за последната година. Въпреки това, специалисти като Масахиро Нагата от Matcha Tokyo вярват, че пазарът ще се стабилизира в рамките на няколко години, тъй като пазарната логика ще намали търсенето на по-скъпите, нискокачествени продукти.
Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK
Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN
"Не можем да прекарваме една трета от зрелия си живот в пенсия", заяви министърката на икономиката Катерина Райхе
Вижте как изглежда яхтата отвътре
Проектът за модернизация е разработен в началото на 2025 г.