1 USD
1.66823 BGN
Петрол
66.88 $/барел
Bitcoin
$119,360.0

Глобалният интерес към матчата изчерпва запасите ѝ

Само 40 грама матча се добиват за един час.

Яркозеленият японски чай мaтча се е превърнал в глобален феномен, но световният глад за този висококачествен продукт води до недостиг и рязко повишени цените. От лате напитки във Великобритания до понички в Сингапур, мачата вече не е просто традиционен чай, а продукт в редица рецепти, пише CNN. 

Снимка: iStock

Популярността на матчата се дължи както на естетическия ѝ вид и здравословните свойства, така и на културната стойност на чая. Хаштагове като „#MatchaTok“ трупат десетки милиони гледания, докато инфлуенсъри показват как да се приготвя или дегустира. Производителите споделят, че туристите в Япония изкупват зеления чай за минути и световният интерес надхвърля наличните количества.

Как се произвежда продуктът? 

Производството на матча е дълъг и специфичен процес листата тенча се отглеждат под сянка, за да се развие уникалният умами“ вкус, след което се сушат и смилат бавно с каменни мелници. Само 40 грама матча се добиват за един час. Но климатичните промени, горещите вълни и застаряващото население в Япония сериозно ограничават добивите. В Киото, откъдето идва една четвърт от тенчата в страната, реколтите тази година са особено слаби.

Снимка: Thinkstock

 

Какво е търсенето? 

Търсенето обаче не отслабва. Кафенета поръчват по килограм матча дневно, а дистрибутори споделят, че запасите, които обикновено стигат за месец, сега свършват за няколко дни. На фона на ограниченията, някои магазини налагат лимити за индивидуални покупки. 

Изправени пред дефицит, някои експерти и майстори на чая настояват за по-осъзната консумация. Според тях, използването на висококачествена матча в сладкарство или за препродажба омаловажава стойността на напитката. Кампании призовават потребителите да се наслаждават на чая в чистата му форма и да използват по-нисък клас матча за готвене. Матчата е не просто напитка тя е култура“, казва Ацуко Мори от чаената церемония Камелия“ в Киото.

Снимка: Thinkstock/Guliver Photos

Какви са прогнозите за бъдещето?

Производството на матча в Япония се е утроило от 2010 до 2023 г., а износът на зелен чай е нараснал с 25% само за последната година. Въпреки това, специалисти като Масахиро Нагата от Matcha Tokyo вярват, че пазарът ще се стабилизира в рамките на няколко години, тъй като пазарната логика ще намали търсенето на по-скъпите, нискокачествени продукти.

Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM 

Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN

Съдържанието е информативно и не представлява консултация, препоръка или съвет за вземане на инвестиционно решение.

Последни публикации

Виж всички предложения от брошурата тук