
Левовете в обращение у нас намаляват
Най-многобройни у нас са купюрите от 50 и 100 лева
Докато ЕС увеличава дела на електромобили и хибриди, руският пазар се свива и отстъпва пред китайските марки
През първата половина на 2025 г. електрическите и хибридните автомобили продължават да увеличават пазарния си дял в Европейския съюз. Електромобилите вече заемат 15.6% от пазара, което е ръст спрямо 12.5% година по-рано. Най-силни резултати отбелязват Германия (+35.1%), Белгия (+19.5%) и Нидерландия (+6.1%), докато Франция отчита спад от 6.4%. Междувременно хибридните автомобили запазват лидерството си с дял от 34.8% и почти два милиона нови регистрации. А новите регистрации на плъг-ин хибридите също се покачват, като техният дял достига 8.4% благодарение на скокове в продажбите в Германия, Испания и Италия.
Продажбите на бензинови автомобили в ЕС са намалели с 21.2% на годишна база, като най-силен спад се наблюдава във Франция (-33.7%). Дизеловите коли също губят позиции, сочи статистиката. Пазарният им дял е едва 9.4%, което е спад от над 28% на годишна база. Така делът на традиционните двигатели в общия пазар на ЕС се понижава до 37.8% спрямо 47.8% година по-рано.
Какво се случва на руския пазар на автомобили?
В Русия картината е различна. Продажбите на нови автомобили са намалели със 17.6% на годишна база през август, според последните данни на Autostat. Лада запазва лидерството си с 22.6% пазарен дял, но тенденцията е низходяща. Причините са остарели технологии и ценова политика, която не отговаря на таргет групата. В резултат на това производителят „АвтоВАЗ“ дори премина към съкратена работна седмица и организира разпродажби на по-ниски цени на определени модели в началото на септември.
Междувременно китайският Haval държи вече 13.1% от пазара, а японската Toyota се завръща неофициално чрез партньорска дилърска мрежа, за да тества отново интереса на местните потребители.
За разлика от Русия, България следва общата европейска тенденция. У нас също се наблюдава ръст на интереса към електрифицирани автомобили през последните години, макар и от сравнително ниска база. Увеличените продажби на хибридни модели и постепенното разширяване на инфраструктурата за станции за зареждане у нас поставят България в синхрон с ЕС. Но поради по-ниската покупателна способност пазарът у нас остава по-зависим от вносни употребявани коли. Това са предимно бензинови и дизелови автомобили, които вече губят позиции в Западна Европа.
Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK
Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN
Най-многобройни у нас са купюрите от 50 и 100 лева
Ето кои са ТОП 5
Какво означава понятието "бизнес модел"?