Частните самолети на руските олигарси продължават да летят, но не към Европа

Свят

Въпреки тези маневри, повече от половината от руския флот от около 400 частни и корпоративни самолета остава блокиран в чужбина или е продаден

Две години преди войната в Украйна частен Боинг 737, свързан с руския олигарх Владимир Евтушенков, кръстосва света, като лети до Френската ривиера, Малдивите и Сейшелските острови, както и до световни столици и финансови центрове. 

Тази година, вместо традиционните места за игра на богатите, самолетът е посетил няколко пъти бившите съветски държави Киргизстан, Казахстан и Беларус, както и Китай, показват данните за проследяване на полетите от Flightradar24, предава Reuters. 

Въпреки ограниченията и обхвата на западните санкции, въведени след инвазията на Москва в Украйна, някои от богатите и влиятелните руски граждани намират начини да поддържат личните си самолети във въздуха, показва репортаж на Reuters, но рязко се ограничават местата, където самолетите могат да пътуват.

Боингът, свързван с Евтушенков, е сред поне 50-те частни самолета, пререгистрирани под руски флаг след инвазията през февруари 2022 г., според непоказвани досега данни от националния регистър на самолетите до началото на август, прегледани от Ройтерс. 

Според двама високопоставени източници от руската авиационна индустрия, които не са били упълномощени да говорят пред медиите и са говорили при условие за анонимност, няколко от репатрираните частни самолети са били свързани с видни политици и бизнесмени.

Двамата източници твърдят, че Евтушенков лично е използвал Боинг-737, който до миналата година е носил логото на основаната от него компания - телекомуникационния конгломерат AFK Sistema (AFKS.MM), показват снимки на уебсайта Jetphotos.

Евтушенков заяви, че няма да отговаря на въпроси относно самолета, включително дали го използва. Евтушенков официално се отказа от контрола над "Система", след като Обединеното кралство му наложи санкции миналата година. Той остава основен акционер в групата. 

Руският авиационен орган, Росавиация, и Министерството на транспорта не отговориха на молбите за коментар. Няма предположения, че компаниите, свързани със самолетите, са нарушили някакви санкции с репатрирането или продължаващите полети.

НЯКОИ ДЖЕТОВЕ СА БЛОКИРАНИ

Юрисдикциите, включително Аруба и остров Ман, където преди това са били регистрирани някои от самолетите, спазват западните санкции. Това затруднява получаването на застраховки, гориво и разрешителни за руските самолети, летящи под техните флагове, казва един от източниците.

Поставянето на самолетите под руски флаг им позволява да летят до и от държави, които не са наложили забрана за полети или където отделни пътници не са санкционирани, включително Турция и Дубай.

Въпреки тези маневри, повече от половината от руския флот от около 400 частни и корпоративни самолета остава блокиран в чужбина или е продаден, смята същият източник въз основа на обширните си познания за сектора.

Общият брой на бизнес самолетите под руски флаг сега е 145, в сравнение с 97 към началото на март 2022 г., според списъка.

Последни публикации

Бизнес Видео Подкаст