1 USD
1.73991 BGN
Петрол
66.45 $/барел
Bitcoin
$106,502.0

Как да направим перфектното CV – практични съвети от експерт

Над 80% от назначенията се правят по лични симпатии, казва експертът Мартина Георгиева

Как трябва да изглежда едно CV? Как изкуственият интелект участва в подбора на кандидати? Как да отговорим на въпроса „Каква заплата очаквате?“ и нужно ли е да задаваме въпроси в края на интервю? На тези и други важни теми отговаря HR експертът Мартина Георгиева.

Едно CV трябва да бъде ясно, кратко и лесно за четене – това са трите елемента, които впечатляват всеки HR. Често казвам, че CV-то е нашата маркетингова стратегия“, споделя Георгиева.

Тя подчертава, че автобиографията е визитната картичка на кандидата – първото впечатление, което работодателят получава. Според нея, това е единственият начин кандидатът да покаже кой е и какво може. Затова и фразата „няма втори шанс за първо впечатление“ е напълно приложима тук.

„Препоръчвам да не включвате снимка. Колкото по-малко лична информация съдържа CV-то, толкова по-добре – фокусът трябва да е върху знанията и уменията, а не върху външния вид или възрастта. Ако дадена компания ви отхвърли само заради снимка, може би това е късмет – такава работна среда едва ли е здравословна“, допълва тя.

Сред основните причини за отхвърляне на кандидатура, Георгиева посочва липсата на структура, неясна информация и правописни грешки. Затова съветва винаги да се направи последен прочит на CV-то преди изпращане.

Тя препоръчва автобиографиите да бъдат кратки, с акцент върху конкретни постижения – особено в проекти, с включени данни като проценти или обеми, когато е възможно.

„Когато отивате на интервю, трябва да сте подготвени. Изненадващо много хора не знаят нито за коя позиция кандидатстват, нито с какво точно се занимава компанията“, казва Георгиева.

Тя подчертава, че интервюто е като първа среща – и двете страни трябва да са подготвени, за да решат дали ще продължат напред. Подготвеният кандидат може да зададе адекватни въпроси, а липсата на такива в края на интервюто често се възприема като липса на интерес.

„Задавайте конкретни въпроси: С какви хора ще работя? Какви са очакванията на екипа към мен? Какви са приоритетите на ръководителя? Това показва сериозен интерес“, съветва тя.

На въпроса „Каква заплата очаквате?“ Георгиева препоръчва да се посочи сумата, под която кандидатът не би приел оферта. По желание може да се спомене и текущото възнаграждение с уточнението, че под него не бихте преговаряли.

Относно липсата на обратна връзка след интервю, Георгиева отбелязва, че понякога причината е в недостатъчната квалификация на HR специалистите. Тя припомня, че тази професия е сравнително нова – съществува едва от около 35 години – и не винаги кадрите са добре подготвени.

Изкуственият интелект вече играе роля в подбора на кадри и според Георгиева може да бъде ценен инструмент, но с уговорката, че той е създаден от човек, а това означава, че носи човешки пристрастия. Дори несъзнателно зададени критерии могат да доведат до пристрастия.

Към работодателите Георгиева отправя директен съвет да спрат да наемат хора на базата на лични симпатии, за да избегнат бъдещи разочарования.

„Според статистика, 81% от назначенията се правят по лични симпатии. Трябва да има ясно дефинирани критерии, а най-добре това може да направи мениджърът, който знае какви качества са нужни за позицията“, отбеляза тя.

Последвайте businessnovinite.bg в INSTAGRAM 

Последвайте businessnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте businessnovinite.bg в LINKEDIN

Съдържанието е информативно и не представлява консултация, препоръка или съвет за вземане на инвестиционно решение.

Бизнес Видео Подкаст

Виж всички предложения от брошурата тук