Резиденция срещу Акропола, обявена за най-скъпия имот в Гърция
Колко струва резиденцията?
Когато компания не може да се събере задълженията, увеличава цените, обясни тя пред "Бизнес новините"
Пред businessnovinite.bg говори Светла Петрова, търговски директор на EOS България- компания за изкупуване и събиране на вземания.
Г-жо Петрова, какъв е профилът на българския длъжник?
С.П.: Когато говорим за длъжник трябва да очертаем двата профила- бизнес клиенти и граждани. Тези две групи имат различни причини да просрочват задълженията си. Водеща причина при бизнеса е ползването на кредити от доставчици, трудността на това да съберат вземанията си от други фирми контрагенти или така наречена междуфирмена задлъжнялост. Когато говорим за граждани, водеща причина е липсвата на кеш, която настъпва в следствие дългосрочна свръхзадлъжнялост. В проучването ни от тази година пандемията излиза като водеща причина за финансови проблеми.
Каква е процедурата, когато поемете фирма със задължения към нея?
С.П.: Компаниите, бидейки от сферата на индустрията, на търговията или други имат проблем н просрочени фактури, когато се обърнат към външна фирма за събиране на задълженията, първото нещо, което се прави е да се проведат преговори със задлъжнелите лица. Трябва да се установи каква е причината за просроченото задължения и как този проблем да бъде преодолян. В някои от случаите се случва лесно, но в други случаи е доста трудно. Нашата задача е да решим проблема бързо и лесно. Когато една компания не може да си събере задълженията, тя търси нелогични начини за финансиране. Една от негативните последици би била повишени лихви, ако ползва кредити, например.
Има ли случаи, в които се стига до съд, ако гражданинът не плати задължението си?
С.П.: Съдебното събиране стои на дневен ред, когато са изчерпани всички други варианти. За никой този вариант не е добър, така че всячески се опитваме да разрешим нещата по други начини. За съжаление тежестта от непогасяване на задълженията се поема от редовните платци. Когато бизнесът не успее да си вземе задълженията, някой път вдига цените на стоките и услугите. Проблемът не е едноличен, затова е хубаво да се търси решение, което е добро за всички страни.
Кой бизнес най-много страда от проблеми с плащанията?
С.П.: Профилът на бизнеса е доста широк. Но това, което ми прави впечатление, когато говорим за големи компании, те имат по-структурирани процеси. Когато говорим за малкия и средния бизнес у нас, той е много гъвкав по отношение на редица процедури и това понякога пречи. Това може да възпрепятства навременните плащания. Срещала съм компании, които на практика нямат сключени договори със своите клиенти. Когато няма добра документална обезпеченост по една сделка, ние като посредник олекваме в самата процедура. Затова винаги документите трябва да са ясни и на ниво.
Колко струва резиденцията?
Ние сме на последно място по дегитализация на предприятията, казва Елина Желева
Агенцията ще се свърже с лица, за които са установени неточности в декларираните данни